شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

رود خانه قره سو ۲۰  سال  در پیچ و خم بودجه
29 فروردین 1400 - 13:03
شناسه : 267363
1
حدود ۲۰ سال پیش که عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه شروع شد کسی فکر نمی‌کرد که ساخت آن بلاتکلیف و به کلافی سر درگم تبدیل شود . طلوع‌‌کرمانشاه :

معاون  پایش و نظارت  اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: متاسفانه بخش زیادی از فاضلاب شهر کرمانشاه به  رود قره سو می‌ریزد که بحران جدی برای استان  است و حیات موجودات زنده  و شهروندان را تهدید می‌کند./آذر، ولی زاده با بیان اینکه محیط زیست به یک دغدغه همگانی تبدیل شده است و کسی نیست  که نسبت به محیط زیست  بی تفاوت باشد می‌گوید:  فاضلابی که وارد رود قره سو کرمانشاه می‌شود با توجه به جریان آب این رودخانه این فاضلاب‌ها موجب آلودگی  حوزه کرخه و رود سیمره  می‌شوند و   آلودگی‌های شیمیایی   آن ماهیان مزارع پرورش ماهی پایین  دست را نیز  تهدید و  به زمین‌های کشاورزی سرایت می‌کند  و  همین عاملی است تا محصولات  با آب آلوده بر سر سفره مردم بیاید  محصولاتی که در اثر آبیاری با  آب آلوده حاوی نیترات اند./معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان معتقد است وضعیت رودخانه‌های قره‌سو هم مانند سایر جریانات آبی متأثر از دو عامل انسانی  و طبیعی است  که با بروز پدیده خشکسالی در کشور و به تبع آن در استان دبی رودخانه‌ها متاثر از جریانات آب و هوایی کم‌تر می‌شود./ولی زاده می‌افزاید: زمانی که دبی بیشتر است براساس خاصیت خودپالایی جریانات آلوده به شکل طبیعی پالایش می‌شوند، اما هنگامی که دبی پایین باشد رودخانه خاصیت خودپالایی نخواهد داشت./او می‌گوید: پسماند‌های صنعتی و فاضلاب‌های خانگی منابع اصلی آلودگی  رودخانه قره سو در اثر عوامل انسانی است که مهم‌ترین عامل آلودگی قره سوهم محسوب می‌شود./معاون بهره برداری  و توسعه  فاضلاب  شرکت آب و فاضلاب  استان کرمانشاه  می‌گوید:  طبق برآورد‌های  اولیه برای  تکمیل و راه اندازی  مدول‌های دوم و سوم  تصفیه خانه فاضلاب  کرمانشاه  حدود ده هزار میلیارد  ریال اعتبار لازم است.

پ
پ

حدود ۲۰ سال پیش که عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه شروع شد کسی فکر نمی‌کرد که ساخت آن بلاتکلیف و به کلافی سر درگم تبدیل شود .

قره سو رودخانه‌ای است که از وسط شهر کرمانشاه می‌گذرد سال‌های  دور، آن زمان که  فاضلاب  هنوز چهره اش را  غم آلود نکرده بود با زلالی و خروشش سرزندگی و حیات را به  مردم هدیه می‌داد.

منشا این رودخانه سراب روانسر است که بعد از گذر از کرمانشاه به گاماسیاب می‌ریزد این رود کهن که می‌توانست یکی از  جاذبه‌های  گردشگری باشد حالا در مسیر ۱۳ کیلومتری  فقط نظاره گر رنجی نا خوشایند  است که روز به روز وخیم‌تر می‌شود و کسی کاری برای حال بیمارش انجام نمی‌دهد.

در شرح آلودگی آن  باید گفت: تنها ۳۵ درصد فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می‌شود تازه این میزان  آب تصفیه شده بعد ازطی کردن  مراحل پیچیده دوباره به داخل رودخانه قره سو همراه با فاضلاب‌های تصفیه نشده سراریز می‌شود و این یعنی فرآیندی بدون نتیجه از این رو نه تنها فاضلاب بلکه پسماند‌های واحد‌های صنعتی هم وارد رودخانه قره سو می‌شوند.

برای نجات قره سو  اقدام کنید

معاون  پایش و نظارت  اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: متاسفانه بخش زیادی از فاضلاب شهر کرمانشاه به  رود قره سو می‌ریزد که بحران جدی برای استان  است و حیات موجودات زنده  و شهروندان را تهدید می‌کند.
آذر، ولی زاده با بیان اینکه محیط زیست به یک دغدغه همگانی تبدیل شده است و کسی نیست  که نسبت به محیط زیست  بی تفاوت باشد می‌گوید:  فاضلابی که وارد رود قره سو کرمانشاه می‌شود با توجه به جریان آب این رودخانه این فاضلاب‌ها موجب آلودگی  حوزه کرخه و رود سیمره  می‌شوند و   آلودگی‌های شیمیایی   آن ماهیان مزارع پرورش ماهی پایین  دست را نیز  تهدید و  به زمین‌های کشاورزی سرایت می‌کند  و  همین عاملی است تا محصولات  با آب آلوده بر سر سفره مردم بیاید  محصولاتی که در اثر آبیاری با  آب آلوده حاوی نیترات اند.
او می‌گوید:  تنها یک سوم  فاضلاب کرمانشاه  که حدود ۳۵ درصد است  تصفیه و دو سوم آن معادل ۶۵  درصد فاضلاب خام وارد  رودخانه می‌شود  که  فاضلاب‌های تصفیه شده نیز با فاضلاب‌های خام  در پایین دست با هم مخلوط می‌شود.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان معتقد است وضعیت رودخانه‌های قره‌سو هم مانند سایر جریانات آبی متأثر از دو عامل انسانی  و طبیعی است  که با بروز پدیده خشکسالی در کشور و به تبع آن در استان دبی رودخانه‌ها متاثر از جریانات آب و هوایی کم‌تر می‌شود.
 ولی زاده می‌افزاید: زمانی که دبی بیشتر است براساس خاصیت خودپالایی جریانات آلوده به شکل طبیعی پالایش می‌شوند، اما هنگامی که دبی پایین باشد رودخانه خاصیت خودپالایی نخواهد داشت.

او می‌گوید: پسماند‌های صنعتی و فاضلاب‌های خانگی منابع اصلی آلودگی  رودخانه قره سو در اثر عوامل انسانی است که مهم‌ترین عامل آلودگی قره سوهم محسوب می‌شود.
از سویی  ورود آلودگی  به رودخانه قره سو  با توجه به از بین رفتن اکسیژن برای  اکسید شدن مواد آلی  موجب مرگ آبزیان می‌شود.
با توجه به این مشکلات راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه سالیان سال است یکی از مطالبات جدی شهروندان است که با گذشت ۲۰ سال هنوز به نتیجه نرسیده است.
ده هزار میلیارد ریال برای ساخت  تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه اعتبار لازم است

معاون بهره برداری  و توسعه  فاضلاب  شرکت آب و فاضلاب  استان کرمانشاه  می‌گوید:  طبق برآورد‌های  اولیه برای  تکمیل و راه اندازی  مدول‌های دوم و سوم  تصفیه خانه فاضلاب  کرمانشاه  حدود ده هزار میلیارد  ریال اعتبار لازم است.
شهبازی بیان کرد: تصفیه خانه فاضلاب  شهر کرمانشاه  سه مدول دارد  که مدول  اول آن   به ظرفیت ۶۰ هزار  متر مکعب در  شبانه روز  در مدار بهره برداری  است او در پاسخ به این  سوال که  برای تامین  اعتبار این پروژه  چه راهکاری وجود دارد گفت:  تامین اعتبار مورد نیاز  تصفیه خانه  از منابع  بانک‌های  بین المللی  و یا فاینانس  امکان پذیر است. 
به گفته شهبازی تامین  اعتبار مدول‌های  دوم و سوم  با توجه به مبلغ  بالای آن  در سالهای قبل یکی از  اولویت‌های  این اداره بوده است که قرار بود تامین  اعتبار آن  از  بانک توسعه  زیر ساخت آسیا که از بانک‌های بین المللی است  گرفته شود که  بر اثر تحریم‌های  ظالمانه اجرای آن متوقف  شده است.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از  شبکه وخطوط انتقال این تصفیه خانه به سر انجام رسیده است گفت: این طرح ۱۲۶۰ کیلومتر خط انتقال و شبکه در سه مدول دارد که ۸۵۰ کیلومتر آن تاکنون انجام شده است.
او می‌گوید:سال ۹۸ سه میلیارد تومان و سال ۹۹ بیست و پنج  میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته که با احتساب این اعداد و ارقام احداث آن سال‌ها به طول خواهد انجامید./صداوسیما

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.