شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

وجود ۵۰۰۰ چاه غیرمجاز در استان کرمانشاه؛ روند کند مسدودسازی منابع آب زیرزمینی تهدید می‌کند
23 آذر 1400 - 11:55
شناسه : 274733
1
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای کرمانشاه طلوع‌‌کرمانشاه :

وجود ۵۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز و اضافه برداشت در چاه‌های مجاز نیز نمکی بر زخم کم‌آبی استان شده و منابع زیرزمینی هر روز از روز قبل کمتر شود و مصرف از حد مشخص پیشی گرفته به طوری که تعدادی از دشت‌ها با وضعیت فوق بحرانی مواجه شده‌اند./این در حالی است که انسداد چاه‌های غیرمجاز یکی از برنامه‌های اصلی طرح ملی سازگاری با کم‌آبی است اما مدت‌هاست که تعداد چاه‌های غیرمجاز روی عدد ۵۰۰۰ حلقه ثابت مانده و شاید یکی از دلایل آن بازدارنده نبودن جریمه‌ها و هزینه پنج برابری انسداد یک چاه نسبت به جریمه آن است./علی مرادی معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه نزدیک به ۵۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد اظهار داشت: تعدادی از این چاه‌ها مربوط به قبل از مصوبه مجلس یعنی قبل از سال ۸۵ و در حال تعیین تکلیف هستند و تعدادی نیز مربوط به بعد از این سال و غیرمجاز بدون آمار محسوب می‌شوند که باید مسدود شوند./وی عنوان کرد: در مدت کوتاهی نمی‌توان به این چاه‌ها رسیدگی کرد اما کنترل و مسدود کردن چاه‌هایی که در حریم منابع آب شرب هستند در اولویت قرار دارند./مرادی با اشاره به نظارت بر مصارف کشاورزی و کنترل چاه‌ها گفت: در این زمینه به شهرستان‌ها ابلاغ شده و نصب کنتور هوشمند برای اینگونه چاه‌ها و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و انسداد یا مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجازی که در حریم چاه‌های آب شرب هستند، در دستور کار قرار دارد.

پ
پ

۵۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمانشاه وجود دارد که انسداد آن‌ها در چند سال گذشته روند کندی را در پیش گرفته به طوری که این تعداد مدتهاست بدون تغییر باقی مانده است.

مدیریت آب یک موضوع بسیار پیچیده و فرابخشی است و حل تنش آبی در ایران و استان کرمانشاه تنها درصورتی امکان‌پذیر است که تمام ذی‌نفعان از جمله بخش‌خصوصی به‌ عنوان بازوی کمکی وارد میدان شوند و مردم نیز مدیریت لازم را در مصرف داشته باشند.

وجود ۵۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز و اضافه برداشت در چاه‌های مجاز نیز نمکی بر زخم کم‌آبی استان شده و منابع زیرزمینی هر روز از روز قبل کمتر شود و مصرف از حد مشخص پیشی گرفته به طوری که تعدادی از دشت‌ها با وضعیت فوق بحرانی مواجه شده‌اند.

این در حالی است که انسداد چاه‌های غیرمجاز یکی از برنامه‌های اصلی طرح ملی سازگاری با کم‌آبی است اما مدت‌هاست که تعداد چاه‌های غیرمجاز روی عدد ۵۰۰۰ حلقه ثابت مانده و شاید یکی از دلایل آن بازدارنده نبودن جریمه‌ها و هزینه پنج برابری انسداد یک چاه نسبت به جریمه آن است.

علی مرادی معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه نزدیک به ۵۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد اظهار داشت: تعدادی از این چاه‌ها مربوط به قبل از مصوبه مجلس یعنی قبل از سال ۸۵ و در حال تعیین تکلیف هستند و تعدادی نیز مربوط به بعد از این سال و غیرمجاز بدون آمار محسوب می‌شوند که باید مسدود شوند.

وی عنوان کرد: در مدت کوتاهی نمی‌توان به این چاه‌ها رسیدگی کرد اما کنترل و مسدود کردن چاه‌هایی که در حریم منابع آب شرب هستند در اولویت قرار دارند.

مرادی با اشاره به نظارت بر مصارف کشاورزی و کنترل چاه‌ها گفت: در این زمینه به شهرستان‌ها ابلاغ شده و نصب کنتور هوشمند برای اینگونه چاه‌ها و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز و انسداد یا مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های غیرمجازی که در حریم چاه‌های آب شرب هستند، در دستور کار قرار دارد./تسنیم

دیدگاه

دیدگاهها بسته است.