شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

داستان یک تسهیلات ۷٫۵ میلیاردی بی سرانجام در کمیته امداد کرمانشاه!/دریافت تسهیلات بدون ایجاد اشتغال
08 تیر 1401 - 11:40
شناسه : 278812
0
پرداخت 75 میلیارد وام اشتغالزایی برای هیچ! طلوع‌‌کرمانشاه :

با توجه به نرخ بیکاری بالا و شاخص فلاکت قابل توجهی که کرمانشاه عمدتا در آن پیشتاز است، باعث شده برخی با سواستفاده از عنوان کارآفرینی و به بهانه راه اندازی بنگاه‌های اقتصادی در استان تسهیلات کلان دریافت کنند وآن را به جای دیگر ببرند و صرف ایجاد کسب و کار نکنند/نمونه‌هایی از این دست در کرمانشاه کم نبوده اما اخیرا تعدادی از افراد ادعا دارند مورد سواستفاده فردی قرار گرفته اند که به بهانه ایجاد شغل تسهیلات دریافت کرده و ۱۵۰ نفر را سر کار برده اما بدون اینکه حق و حقوق آنها را بدهد کار را رها کرده است/یکی از نمایندگان این افراد که تمایلی ندارد نامش به طور کامل مطرح شود به بیان جزئیات این موضوع پرداخت/ن ا در خصوص پرونده ” شرکت ن م ا”، گفت: شخصی به اسم ع ص با عنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت به کرمانشاه آمد و ضمن مراجعه به کمیته امداد اعلام کرد قصد فعالسازی یک واحد ورشکسته را دارد/وی با بیان اینکه این فرد درخواست کرد تعدادی کارگر خانم را به کار بگیرد، افزود:وی در برابر به کار گیری مددجویان خانم کمیته امداد، در مجموع ۷٫۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرد که به ازا استخدام هر نیرو تقریبا ۵۰ میلیون تومان بود/از روزهای اول به محض ورود به کارخانه مشخص بود که همه چیز فرمالیته است چون هیچ کدام از دستگاه‌های کارخانه قابل راه اندازی نبود و قطعات اصلی آن برداشته بود که گاهی اعلام می کردند این کار توسط کارگران قدیمی کارخانه صورت گرفته در حالیکه برداشتن این قطعات نیاز به کار تخصصی داشت/فردی که کارخانه را تحویل گرفته بود اقدامات نمایشی فراوانی انجام می داد، برای نمونه هنگامیکه بازدیدهایی از کمیته امداد، سازمان صنعتف معدن و تجارت و یا اداره کار صورت می‌گرفت قطعاتی را از بازار تهیه کرده و برای مونتاژ در اختیار کارگران قرار می دهد/این فرد شاکی با انتقاد از اینکه فرد به تدریج شروع به تعدیل نیروها به بهانه‌های مختلف کرد، یادآور شد:طبق قرارداد این اقا موظف بود که به کارگران حقوق اداره کار پرداخت کند که به نرخ آن زمان بین۲٫۷ تا ۳٫۵ میلیون تومان بود اما فیش پرداختی وی ۱٫۷ میلیون و بسیار کمتر از حقوق وقعی ما بود.به علاوه در بسیاری از موارد بیمه کارگران نیز رد و پرداخت نشده بود/وی با بیان اینکه صاحب کارخانه کارگران را مجبور کرد در قبال دریافت مبلغ ناچیزی برای دریافت حقوق بیکاری به اداره کار بروند، تاکید کرد: این افراد بسیار نیازمند و مستحق هستند و حقوق آنها خورده شده است/ن ا از پیگیری های متعددی که صورت گرفته و حتی مراجعه به مسئولین برای پیگیری خبر داد که راه به جایی نبرده است و گفت: حالا کارگرها شکایت کردند و تا مرحله توقیف اموال هم پیش رفتند اما این فرد چون هیچ اموالی به نام خود ندارد و حساب های بانکی وی هم خالی است. به علاوه معدود دستگاهی که در کارخانه مانده و توقیف شده نیز ادعا می شود که متعلق به اداره ورشکستگی است.

پ
پ

با توجه به نرخ بیکاری بالا و شاخص فلاکت قابل توجهی که کرمانشاه عمدتا در آن پیشتاز است، اشتغالزایی همواره یکی از دغدغه های اصلی مسئولین استان بوده و تلاش می‌شود کسانیکه قصد کارآفرینی و سر کار بردن جوانان استان را دارند مورد حمایت قرار گیرد.

این شرایط باعث شده برخی با سواستفاده از عنوان کارآفرینی و به بهانه راه اندازی بنگاه‌های اقتصادی در استان تسهیلات کلان دریافت کنند وآن را به جای دیگر ببرند و صرف ایجاد کسب و کار نکنند.

نمونه‌هایی از این دست در کرمانشاه کم نبوده اما اخیرا تعدادی از افراد ادعا دارند مورد سواستفاده فردی قرار گرفته اند که به بهانه ایجاد شغل تسهیلات دریافت کرده و ۱۵۰ نفر را سر کار برده اما بدون اینکه حق و حقوق آنها را بدهد کار را رها کرده است.

آنچه که اهمیت موضوع را دو چندان می کند این است که این ۱۵۰ نفر عمدتا از مددجویان کمیته امداد بودند و با هدف خودکفایی جذب این واحد شدند اما اکنون چند سال است که به دنبال مطالبات خود می روند و دستشان به جایی بد نیست.

یکی از نمایندگان این افراد که تمایلی ندارد نامش به طور کامل مطرح شود به بیان جزئیات این موضوع پرداخت.

ن ا در خصوص پرونده ” شرکت ن م ا”، گفت: شخصی به اسم ع ص با عنوان رئیس هیئت مدیره این شرکت به کرمانشاه آمد و ضمن مراجعه به کمیته امداد اعلام کرد قصد فعالسازی یک واحد ورشکسته را دارد.

وی با بیان اینکه این فرد درخواست کرد تعدادی کارگر خانم را به کار بگیرد، افزود:وی در برابر به کار گیری مددجویان خانم کمیته امداد، در مجموع ۷٫۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرد که به ازا استخدام هر نیرو تقریبا ۵۰ میلیون تومان بود.

ن ا ادامه داد: از روزهای اول به محض ورود به کارخانه مشخص بود که همه چیز فرمالیته است چون هیچ کدام از دستگاه‌های کارخانه قابل راه اندازی نبود و قطعات اصلی آن برداشته بود که گاهی اعلام می کردند این کار توسط کارگران قدیمی کارخانه صورت گرفته در حالیکه برداشتن این قطعات نیاز به کار تخصصی داشت.

این فرد شاکی یادآور شد: فردی که کارخانه را تحویل گرفته بود اقدامات نمایشی فراوانی انجام می داد، برای نمونه هنگامیکه بازدیدهایی از کمیته امداد، سازمان صنعتف معدن و تجارت و یا اداره کار صورت می‌گرفت قطعاتی را از بازار تهیه کرده و برای مونتاژ در اختیار کارگران قرار می دهد.

ن ا از اینکه فرد به تدریج اقدام به فروش دستگاه‌های کارخانه کرد خبر داد و تاکید کرد: هر آنچه که در انبار داشتیم را نیز به تدریج به فروش رساند و حتی زمانی که دیگر چیزی برای فروش نماند کابل های برق فشار قوی رو به عنوان مس ضایعاتی فروخت.

وی افزود: در نهایت این فرد پس از آنکه قسط آخر تسهیلات را از کمیته امداد دریافت کرد ، تمام برنامه های فرمالیته را جمع کرد و پس از آن عملا نیروها در کارخانه بیکار بودند.

این فرد شاکی با انتقاد از اینکه فرد به تدریج شروع به تعدیل نیروها به بهانه‌های مختلف کرد، یادآور شد: طبق قرارداد این اقا موظف بود که به کارگران حقوق اداره کار پرداخت کند که به نرخ آن زمان بین۲٫۷ تا ۳٫۵ میلیون تومان بود اما فیش پرداختی وی ۱٫۷ میلیون و بسیار کمتر از حقوق وقعی ما بود.به علاوه در بسیاری از موارد بیمه کارگران نیز رد و پرداخت نشده بود.

ن ا تاکید کرد: این فرد حقوق، عیدی و سنوات چند ماه کارگران را پرداخت نکرد.

وی با بیان اینکه کارگران نزدیک به ۱۴، ۱۵ ماه برای این فرد کار کردند، افزود: این ۱۵۰ نفر به طور میانگین چیززی بین ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان از این فرد طلب دارند.

وی با بیان اینکه صاحب کارخانه کارگران را مجبور کرد در قبال دریافت مبلغ ناچیزی برای دریافت حقوق بیکاری به اداره کار بروند، تاکید کرد: این افراد بسیار نیازمند و مستحق هستند و حقوق آنها خورده شده است.

ن ا از پیگیری های متعددی که صورت گرفته و حتی مراجعه به مسئولین برای پیگیری خبر داد که راه به جایی نبرده است و گفت: حالا کارگرها شکایت کردند و تا مرحله توقیف اموال هم پیش رفتند اما این فرد چون هیچ اموالی به نام خود ندارد و حساب های بانکی وی هم خالی است. به علاوه معدود دستگاهی که در کارخانه مانده و توقیف شده نیز ادعا می شود که متعلق به اداره ورشکستگی است.

وی درخواست کرد این موضوع هرچه زودتر پیگیری شود و افزود: بنا داریم موضوع را در سفر رئیس جمهور نیز مطرح کنیم.

از منابع داخلی کمیته امداد پرداخت نکردیم/ نیت ما خیر و کمک به اشتغال مددجویان بود.

موضوع را از کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز پیگیری کردیم که در نهایت کیانوش اربیدار معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه توضیحاتی درباره این پرونده ارائه کرد

وی با بیان اینکه این شرکت تا چندین سال قبل سابقه فعالیت داشت اما پس از برای مدت حدود دو، سه سال به طور کامل تعطیل و دچار ورشکستگی شد، افزود: در سال ۱۳۹۸ اقای ع ص با نیت راه اندازی مجدد این واحد پای کار آمد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کرمانشاه با اشاره به اینکه کمیته امداد با هدف حمایت از اشتغال تسهیلاتی را در ازا اشتغال مددجویان در اختیار کارفرمایان قرار می دهد، عنوان کرد: این فرد نیز با پیگیری فراوان درخواست دریافت تسهیلات کرد.

اربیدار افزود: چندین ماه زمان برد تا کارهای شناسایی ، معرفی و گزینش حدود ۱۵۰ نفر از مددجویان انجام شود و مقرر شد در ازا جذب هریک از این مددجویان رقمی در قالب تسهیلات در اختیار این فرد قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه این ۱۵۰ نفر نیرو نزدیک به دو ماه نیز دوره آموزشی را در این واحد پشت سر گذاشتند، تاکید کرد: در نهایت با طی شدن این مراحل، شروع به کار این نیروها در شرکت مذکور تقریبا به سال ۱۳۹۹ کشیده شد.

به گفته معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کرمانشاه، در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ بود که اولین مرحله تسهیلات به این فرد پرداخت شد.

اربیدار با بیان اینکه قرار بود در این مدت قرارداد کار با نیروهای مددجو منعقد و حق بیمه آنها نیز به صورت مستمر واریز شود و گزارشات آن نیز به کمیته امداد ارسال شود، خاطرنشان کرد: بعد از طی این مراحل بود که حدود دو ماه بعد کم کم مرحله دوم تسهیلات نیز به این فرد پرداخت شد.

وی مجموع تسهیلات پرداختی را ۷٫۵ میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: این تسهیلات از منابع داخلی کمیته امداد پرداخت نشده، بلکه از محل تسهیلات بانکی بوده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کرمانشاه با بیان اینکه بعد از مدتی کم کم نیروها جواب و قطع همکاری شدند، افزود: بعد از حدود شش ماه یعنی اواخر سال ۱۳۹۹ شرکت به طور کامل تعطیل شد.

وی با بیان اینکه ضمنانتی که این فرد برای دریافت تسهیلات بانکی گذاشته بود ملکی در تهران بود که بانک برای حق خود در این زمینه اقدام کرده است، ادامه داد: مددجویان نیز برای حق و حقوق خود اقدام قضایی انجام دادند که اکنون پرونده این بخش نیز مفتوح و در دست پیگیری است و از سوی اداره کار نیز برای ایشان رای صادر شده است.

اربیدار اضافه کرد: ضمانتی که کمیته امداد از این فرد دارد نیز درمراحل قضایی است.

وی با بیان اینکه این واحد در نهایت مجددا اعلام ورشکستگی کرد، یادآور شد: ع ص در دسترس است اما اعلام کرده به جهت مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمت ها دیگر توان ادامه فعالیت کارخانه را نداشته و هم اکنون نیز از نظر مالی توان رضایت گرفتن از مددجویان را ندارند.

وی اضافه کرد: به علاوه اقساط بانکی این فرد نیز سررسید شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه در زمان فعالیت این واحد بازدیدهایی صورت می گرفته اما با اعلام ورشکستگی آن اجازه ورود و بازدید به کمیته امداد داده نشد، عنوان کرد: از همین رو مشخص نیست وضعیت تجهیزات وماشین آلات این کارخانه به چه شکل است.

اربیدار در پاسخ به این شبه مددجویان که این مجموعه از ابتدا فقط مونتاژ انجام میداده، تاکید کرد: فعالیت اصلی این شرکت مونتاژ قطعات خودرو است و نمی توان صفر تا صد قطعات را در همین مجموعه ساخت.

وی مجموع این موارد را اینگونه جمع بندی کرد که پرونده این مجموعه مفتوح و در دست پیگیری است و گفت: نیت ما خیر و کمک به اشتغال ۱۵۰ مددجو و حمایت از اشتغالزایی بوده که اگر هم اکنون مشغول به کار بودند راضی و خوشحال بودند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد نیز بررسی لازم را انجام داد و ۹ ماه زمان برد تا کار آموزش، تهیه مواد اولیه و تولید این واحد آغاز شود، افزود: شرایط اقتصادی و مشکلات نوسانات قیمت ها باعث شد این فرد نتواند به تعهدات خود عمل کند.

معاون اشتغال و خود کفایی کمیته امداد کرمانشاه این موضوع را هم اضافه کرد که برخی از این مدجویان مطالبات خود را گرفتند و فرد متشاکی توانسته رضایت آنها را بگیرد.
گفتنی است ، افراد شاکی مستندات این پرونده را در اختیار ما قرار دادند و این مستندات موجود است.

اختصاصی طلوع کرمانشاه-گزارش از پریا امیری پریان

دیدگاه

دیدگاهها بسته است.