شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

«غم تسلی» ویرانه‌ای بر تپه‌های کنگاور / حادثه هر لحظه در کمین حاشیه‌نشینان است
30 آذر 1396 - 12:12
شناسه : 2953
6
گزارش طلوع؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

محله غم تسلی در غرب کنگاور و بر روی یک تپه واقع شده که دارای بافت بسیار فرسوده و صعب العبور با شیب زیاد است و مشکلات بسیاری برای ساکنان به وجود آورده است.

پ
پ

مجید رحمتی – به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع، محله غم تسلی در غرب شهر کنگاور و بر روی یک تپه واقع شده که دارای بافت بسیار فرسوده و صعب العبور با شیب زیاد است؛ که در این راستا پس از بازدید وزیر مسکن و شهرسازی در سال ۸۷ و تایید وی، جا به جایی در محل جدید مورد تصویب قرار گرفت.

عملیات اجرایی این پروژه از مرداد ماه سال ۸۷ آغاز شد که به لحاظ پیچیدگی های خاص خود تاکنون به بهره برداری کامل نرسیده است.

خبرنگار طلوع کرمانشاه برای اطلاع از آخرین وضعیت ساکنین محله غم تسلی به میان مردم رفت و از نزدیک در جریان مشکلات و درد و دل های آنها قرار گرفت.

خانه هایی که حادثه را انتظار می‌کشند

یکی از ساکنین محله غم تسلی در اعتراض به طولانی شدن ساخت مسکن مهر به خبرنگار طلوع گفت: مسئولان بارها از وزیر و استاندار گرفته تا فرماندارهای مختلف از این محل پرخطر بازدید کردند، ولی چندین سال است که کار ساخت این مسکن های مهر تا کنون به پایان نرسیده است.

خدامراد جمشیدی که بیش از ۳۰ سال است در محله غم تسلی زندگی می کند، با اشاره به تاریکی، معابر تنگ و شیب‌های تند گفت که این محله علاوه بر تهدیدهایی که امکان تخریب را فراهم می‌کند از نظر آسیب‌های اجتماعی شهروندان را آزار می‌دهد.

یک خانم ۷۰ ساله هم که سقف آشپزخانه اش را با یک تیرچوبی نگه داشته، از احتمال تخریب آن با شروع بارندگی ها احساس نگرانی کرد و گفت: سال گذشته شاهد بارش سنگین برف در این منطقه بودیم که متاسفانه بخشی از سقف خانه ما تخریب شد.

لیمو دوله ای ادامه داد: علیرغم اینکه همسرم از هیچگونه منبع درآمدی برخوردار نیست ولی با سختی فراوان سقف خانه را نیمه کاره بهسازی کرد که احتمال تخریب دوباره آن با یک بارش برف بسیار زیاد است.

وی تنها خواسته‌ی خود از مسئولان را جابه جایی ساکنین این محل به مسکن مهر جدید عنوان کرد و افزود: عبور از کوچه های صعب العبور این محل برای من و همسرم که عمل قلب باز انجام داده بسیار سخت و طاقت فرساست.

بیژن یوسفی هم از دیگر ساکنین این محل پر خطر است از ناامن بودن خانه های محله غم تسلی گفت و افزود: با وقوع زلزله ۳/۷ دهم ریشتری سرپل ذهاب که کنگاور هم لرزید، خانه های این محل دچار ترک خوردگی و در برخی موارد تخریب شدند.

وی گفت: مسئولان پس از زلزله اخیر و بازدید از خانه های این محله قول دادند که کمتر از ۱۰ روز مشکلات مسکن مهر حل شود اما حدود ۴۰ روز است این وعده ها محقق نشده اند.

ساخت ۳۰۰ واحد مسکن مهر به پایان رسیده است

فرماندار شهرستان کنگاور با اشاره به اینکه در فاز نخست، ساخت ۳۰۰ واحد مسکن مهر غم تسلی به پایان رسیده است افزود: تنها مشکل این مسکن مهر نبود اعتبار و تملک محوطه مسکن مهر و فضا سازی است که انتظار داریم با آمدن شهردار جدید مشکل تملک اراضی این مسکن مهر نیز حل شود.

وی با اشاره به اینکه اداره آب و فاضلاب شهری اخیرا اعلام کرده که هر واحد باید ۵۳ میلیون ریال بابت کنتور آب پرداخت کنند، تصریح کرد: مردم محله غم تسلی از قشر ضعیف جامعه هستند و به هیچ وجه توان پرداخت این هزینه را ندارند.

علیرضا ایزدی در ادامه گفت: یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، تملک اراضی کشاورزی با مالکیت خصوصی است که شهرداری باید با مالکین آنها به توافق برسد به گونه ای که نه مالکین این اراضی متضرر شوند و نه دستگاه های مربوطه ملزم به اجرای ماده ۹ شوند.

وی با اشاره به اینکه ده‌ها جلسه در سطح ملی، استانی و شهرستانی در این خصوص طی سال جاری برگزار شده است، خاطرنشان کرد: با مسئولان مربوطه در وزرات نیرو و اداره کل آبفا استان کرمانشاه مذاکراتی صورت گرفته که قول داده اند که هزینه کنتور آب به این مردم رنج دیده ببخشند.

فرماندار کنگاور گفت: با هماهنگی معاونت امور عمرانی استانداری کرمانشاه و بصورت جدی در تلاش هستیم هر چه زودتر مشکلات مسکن مهر غم تسلی حل شود.

وی گفت: با افتتاح پروژه مسکن مهر غم تسلی و انتقال ساکنین به واحدهای جدید، بافت فرسوده پس از تخریب به فضای سبز و پارک تبدیل می شود. همچنین یک فرهنگسرا از محل اعتبارات بافت های فرسوده در این پارک احداث می‌شود.

آمادگی برای تحویل مسکن مهر غم تسلی تا پایان سال

رئیس اداره مسکن و شهرسازی شهرستان کنگاور نیز از تلاش برای مرتفع کردن مشکلات زیربنایی ۴۱۲ واحد مسکن مهر غم تسلی خبر داد.

فریدون زارعی پور با بیان اینکه پروژه‌ مسکن مهر غم تسلی سالهاست با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کند، گفت: موضوع زیرساخت‌ها در مورد این پروژه‌ در سال های گذشته مورد غفلت واقع شده که همین مسئله سبب شده تا مشکلات آنها یکی پس از دیگری نمایان شوند.

وی با اشاره به اینکه دستگاههای مرتبط همچون شهرداری، اداره آب و فاضلاب شهری و سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه باید همکاری لازم را برای سرعت بخشیدن به مشکلات موجود داشته باشند و افزود: تا زمانی که این زیرساخت‌‌ها ایجاد نشوند، نباید از این پروژه‌ بهره‌برداری شود.

به گفته زارعی پور؛ شهرداری باید خیابان ۱۸ متری در این مسکن مهر به طول ۳۵۰ متر را با اختصاص اعتبار یک میلیارد ریال که از محل اعتبارات اداره کل مسکن و شهرسازی استان کرمانشاه تامین اعتبار شده، احداث کند و کدهای کف و بر را مشخص کرده و تحویل دستگاههای اجرایی خدمت رسان قرار دهد، اما تا امروز این مهم محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون مالکین مسکن مهر به ازای هر امتیاز کنتور آب باید مبلغ ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال پرداخت کنند، ادامه داد: اداره آبفا معتقد است ساکنین محله غم تسلی به عنوان خود مالک محسوب می شوند و باید برای دریافت امتیاز هر کنتور آب مبلغ ۵۳ میلیون ریال پرداخت کنند که یکی دیگر از موانع جدی می باشد که آبفا حاضر به تقلیل هزینه خود نشده است.

این مسئول بیان کرد: مشکل تاخیر در تحویل واحدهای مسکن مهر باعث شده است، سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه برای تائید مجدد نقشه های گازرسانی مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال دریافت کند که چگونگی تامین اعتبار این هزینه نیز بر کند شدن اتمام ساخت مسکن مهر غم تسلی افزوده است.

زارعی در ادامه با اشاره به اینکه ساکنین محله غم تسلی از قشر ضعیف و کم برخوردار جامعه هستند، افزود: ساکنین این محله برای دریافت تسهیلات بانکی باید دو نفر به عنوان ضامن به بانک مسکن معرفی کنند تا بتوانند وام ۲۸ میلیونی با سود ۸ درصد دریافت کنند.

وی گفت: بیشتر مردم زحمتکش این محل با درآمد کارگری زندگی خود را اداره می کنند و قادر به معرفی ضامن به بانک نیستند و از طرفی توان پرداخت اقساط آن را هم ندارند که بزرگترین مشکل ما محسوب می شود.

زارعی پور گفت: امکان ضمانت با سند خانه‌ها هم وجود دارد که این امر باعث می شود واحدهای خود را تا قبل از سال ۱۳۹۷ تحویل بگیرند.

وی با بیان اینکه همه ما باید خانه دار شدن مردم را از دغدغه های اصلی خود بدانیم اظهار داشت: برای آسفالت معابر مسکن مهر غم تسلی به مساحت ۹ هزار ۲۰۰ متر مربع، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته و پیمانکار نیز مشخص شده است.

زارعی با اشاره اینکه پیمانکار به علت برودت هوا اجازه آسفالت ندارد، افزود: تا زمانی که دمای هوا به بالای ۸ درجه سانتیگراد نرسد، کیفیت آسفالت ما از استانداردهای ملی برخوردار نخواهد شد.

به هر روی اگر به موضوع مسکن مهر غم تسلی کم توجهی شود و یا دستگاه‌های ذیصلاح تعامل و همکاری لازم را نداشته باشند، به علت آسیب پذیری بالا، محله غم تسلی در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، متحمل خسارات مالی و جانی سنگینی خواهد شد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.