جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

نگاه کوتاه مدت در اشتغال؛ آسیب مدیریتی
02 اردیبهشت 1398 - 9:33
شناسه : 51404
0
لازمه دست یافتن به موفقیت برای مدیران « تقویت اتاق فکر است نه نیروی اجرایی!» طلوع‌‌کرمانشاه :

عرفان امیری/مدرس دانشگاه
اشتغال یکی از شاخص های اقتصادی و اجتماعی است که سیاست‌گذاران و اقتصاددانان همه کشورها به آن اهمیت می دهند./پیامد اقتصادی در وضعیت بیکاری، بصورت فقر، بزهکاری، اختلافات خانوادگی، نرخ طلاق و مسائل زیست محیطی تاثیر گذار است./مدیران اگر به فکر توسعه استان خصوصاً در امر اشتغال هستند نگاه کوتاه مدت در محدوده زمانی مدیریت (تصدی) خویش را کنار بگذارند. چرا که در ابعاد برنامه ریزی (کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت) آنجایی می توان انتظار رونق داشت که پیش از آن چشم اندازمان به سوی نگاه بلند مدت باشد./مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان کرمانشاه در سال ۹۷ را ۱۸/۷ درصد اعلام کرده است، که۶/۷ درصد از میانگین کشوری بیشتر است. این نرخ در سال گذشته ۲۱/۲ درصد بوده است که با وجود کاهش ۲/۵ درصدی اما باز هم نامساعدترین وضعیت اشتغال در کشور مربوط به استان کرمانشاه است.
بدون تعارف اگر به اشتغال استان مانند یک بیمار نگاه کنیم؛ تشخیص و درمان بیماری آن بدون شناخت درد ممکن نیست!

پ
پ

عرفان امیری/مدرس دانشگاه

اشتغال یکی از شاخص های اقتصادی و اجتماعی است که سیاست‌گذاران و اقتصاددانان همه کشورها به آن اهمیت می دهند.

پیامد اقتصادی در وضعیت بیکاری، بصورت فقر، بزهکاری، اختلافات خانوادگی، نرخ طلاق و مسائل زیست محیطی تاثیر گذار است.

واکنش‌ها و رفتار خانوارها و بنگاه های کوچک مختلف اقتصادی در جامعه در شکل پذیری اقتصاد خٌرد نقش دارند. این عناصر در نتیجه گیری اقتصاد کلان به تصمیمات مختلفی منتهی می‌شوند.  اما زیرساخت‌های فرهنگی جهت اشتغال نیز می‌تواند محرکی مناسب برای هر فرد در جامعه باشد.

در استان کرمانشاه نیز در این زمینه می‌توان فعالیت‌هایی از سنین مختلف دانش آموزی ایجاد کرد تا در زمان لازم بهره آموزشی و یادگیری منتج به رفتارهای مناسب اقتصادی افراد در جامعه شود.

مدیران اگر به فکر توسعه استان خصوصاً در امر اشتغال هستند نگاه کوتاه مدت در محدوده زمانی مدیریت (تصدی) خویش را کنار بگذارند. چرا که در ابعاد برنامه ریزی (کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت) آنجایی می توان انتظار رونق داشت که پیش از آن چشم اندازمان به سوی نگاه بلند مدت باشد.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان کرمانشاه در سال ۹۷ را ۱۸/۷ درصد اعلام کرده است، که۶/۷ درصد از میانگین کشوری بیشتر است. این نرخ در سال گذشته ۲۱/۲ درصد بوده است که با وجود کاهش ۲/۵ درصدی اما باز هم نامساعدترین وضعیت اشتغال در کشور مربوط به استان کرمانشاه است

بخش‎‌های مختلفی از جمله صنعت، خدمات و کشاورزی در بخش عمومی و خصوصی در این آمار مورد سنجش قرار گرفته است که می‌توان با توجه به اهمیت خاص در بخش گردشگری استان کرمانشاه، آن‌را فعال‌تر کرد. واضح است که صنعت گردشگری می‌تواند سهم متفاوتی در اشتغال ایجاد کند.  چرا که وضعیت و موقعیت مناسب جغرافیایی کرمانشاه، ظرفیت بهره برداری مناسبی در زمینه گردشگری دارد، اما به این موضوع توجه چندانی نمی شود. هرچند ضریب وزنی اهمیت به آن، برای خیلی از کارشناسان پوشیده نیست.

کرمانشاه دارای ثروت های طبیعی بسیاری است که نیاز به شناسایی و امکان سنجی مناسبی برای بهره برداری در حوزه‌های مختلف  دارد. 

در آمار اعلام شده، نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمانشاه نیز در سال گذشته۴۳/۲ درصد اعلام شده که با ۴۱/۳ درصد نسبت به سال  قبل از آن ، افزایش ۱/۹ درصدی  داشته است. 

نحوه محاسبه نرخ مشارکت اقتصادی یا نرخ مشارکت نیروی کار برابر است با حاصل تقسیم تعداد افراد فعال در بازار کار (شاغلان و بیکاران) بر تعداد جمعیت در سن کار. به عبارت بهتر این شاخص اندازه نسبی عرضه نیروی آماده بکار برای تولید بازار خدمت را نشان می دهد.

با توجه به آمارهای اعلام شده که ریز آن در سایت مرکز آمار قابل دسترسی است؛ مولفه های مورد نظر این آمار نیز قابل شناسایی است.

  پیشنهادات مطرح شده در این یادداشت: برای شناسایی و طرح مسئله مناسب در موضوع اشتغال، نیازمند بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های پایه اشتغال با سایر استان ها هستیم، بصورتی که تمام موضوعات موردنظر در محاسبات نرخ بیکاری، یک به یک مورد ارزیابی قرارگیرد. مثلاً با نگاه به موقعیت شهر و استان‌هایی که وضعیت اشتغال آنها در بخش کشاورزی مناسب تر از استان کرمانشاه است، موارد تحرک پذیر را در استان را ریشه یابی کنیم.

چرا که گاهی اوقات ممکن است مزیت های که برای رشد و توسعه وجود دارند و برای یک استان شناسایی شده اند از منظر استان کرمانشاه هنوز ناشناخته باشند.

این روند مقایسه ایی قابلیت دریافت‌های جدیدو سودمندی را برای استان دارد. 

با توجه به جدول نرخ بیکاری کشور در سال ۹۷ / کرمانشاه در جایگاه سی و یکم قرار دارد به عبارتی  پایین‌ترین و آخرین رتبه!

با یک رویکرد مقایسه ای در حوزه های مختلف اشتغال، با کاهش ۴/۱ درصدی نرخ بیکاری از۱۸/۷ به ۱۴/۶ می توانیم از استانهای دیگر پیشی گرفته و۵ پله جایگاه خود رادر نمودار بیکاری بالا ببریم.  بدین ترتیب راه صعودی در وضعیت اشتغال برای ما مشهودتر خواهد بود. 

بدون تعارف اگر به اشتغال استان مانند یک بیمار نگاه کنیم؛ تشخیص و درمان بیماری  آن بدون شناخت درد ممکن نیست!

چند سالی است که جایگاه کرمانشاه ثابت است و تلاش‌ها بدون بهره ای برای رفع معضل همچنان ادامه دارند .

پیامد این استمرار و وضعیت، نشانه ای جز این نیست که برخی مدیران فرصت خود را بیشتر در ابعاد اجرایی می‌بینند.

نیروی اجرایی با تمام توانمندی خویش، در خوش‌بینانه ترین حالت فقط می‌تواند برای مدت کوتاهی درد بیکاری را تسکین ببخشد.

بنابراین لازمه دست یافتن به موفقیت برای  مدیران « تقویت اتاق فکر است نه نیروی اجرایی!»  زیرا عملکرد نیروی اجرایی بدون پشتوانه منطقی(فکری،علمی) قطعا به بیراهه خواهد رسید.

 

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.