جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

دست کوتاه مرزنشینان کرمانشاه از ظرفیت‌های عظیم اقتصادی/ سفره خالی کولبران و پیله‌وران زحمتکش در نقطه صفر مرزی
01 اردیبهشت 1397 - 13:05
شناسه : 6746
1
طلوع گزارش می‌دهد؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

مسائل داخلی مربوط به کشور عراق و اختلافات دولت مرکزی و اقلیم کردستان باعث شد مرز پرویز خان و برخی بازارچه های مرزی مانند شوشمی و شیخ صله دچار تعطیلی های مقطعی شوند و در این مدت صدها نفر از کارگر گرفته تا تاجر و راننده بیکار شدند.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه، علی رغم مزیت های زیاد کشاورزی، دامداری، منابع آب فراوان و از همه مهمتر هم مرز بودن با عراق، تعداد زیادی از جوانان استان کرمانشاه بیکار هستند. از دیرباز یکی از زمینه های مهم شغلی مردم این منطقه، تجارت های خُرد مرزی بوده است و بسیاری از خانوارها از روش‌هایی مانند کولبری، پیله‌وری و فروش محصولات مختصری که از مرز به کرمانشاه می‌آید زندگی می‌گذراندند که البته درآمد آن هم چندان زیاد نبود.

حالا چند وقتی است که وضعیت مشاغل مرتبط با مرز خصوصا در مرزهای غیررسمی و بازارچه های مرزی در کرمانشاه بهم ریخته است و تعداد زیادی از کولبران و تجار خرد بیکار شده‌اند.

چندی قبل مسائل داخلی مربوط به کشور عراق و اختلافاتی که بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان ایجاد شد باعث شد مرز پرویز خان و برخی بازارچه های مرزی مانند شوشمی و شیخ صله دچار تعطیلی های مقطعی شوند و در این مدت صدها نفر از کارگر گرفته تا تاجر و راننده مدتی بیکار بودند.

 اخیرا دولت شروع به اجرای طرحی موسوم به «ساماندهی مبادلات ارزی» کرده که هدف آن مقابله با قاچاق و‌ پیشگیری از ورود بی رویه کالا به داخل کشور عنوان می شود.

با اجرای این طرح ورود کالا از مرزهای غیررسمی و به شیوه کولبری هم باید تحت نظر دولت و‌ گمرک و همراه با پرداخت عوارض باشد.
این امر باعث اعتراض شدید مرزنشینان شده و عقیده دارند این شیوه تجارت هیچ سودی عاید آنها نخواهد کرد.

حتی چند روزی برخی از بازارچه های مرزی کرمانشاه تعطیل شد و مرزنشینان به نشانه اعتراض مقابله مغازه های خود سفره خالی پهن کردند.

ظاهرا در استان کرمانشاه مرزهای شوشمی، شیخ صله و تیله کوه مشمول این طرح هستند و با اجرای آن هم معیشت مرزنشینان با مشکل مواجه می شود و هم صدها کولبر بیکار خواهند شد و‌ نرخ بیکاری کرمانشاه بیش از پیش بالا می رود.

«صانع محمدی» یکی از افرادی است که در شهرستان های مرزی کرمانشاه مغازه دارد و می گوید: چند وقت است که مرز عملا بسته شده و هیچ کالای جدیدی وارد بازار نمی شود.

وی ادامه داد: مردم این منطقه ده ها سال است از این طریق امرار معاش می کنند و اگر مرز بسته شود هیچ شغل و درآمد دیگری نخواهند داشت.

این شهروند اضافه کرد: اگر قرار باشد تعرفه گمرکی بر کالاها اعمال شود هیچ سودی برای مرزنشینان باقی نخواهد ماند.

محمدی یادآور شد: به علاوه با بالا رفتن نرخ ارز هر کالایی که جدید بیاید با نرخ دلار جدید برای ما خیلی گران تمام می شود.

وی معتقد است اگر قرار باشد مقابله ای با قاچاق کالا صورت گیرد باید ابتدا با موارد کلان و عمده برخورد شود نه کولبران و مرزنشینان ضعیفی که از این راه فقط روزی خود را در می آوردند نه اینکه سودهای میلیاردی ببرند.

 به گفته مدیر کل گمرکات استان کرمانشاه قرار است طرح ساماندهی مبادلات تجاری در سه مرز شوشمی، شیخ صله و تیله کوه اجرا شود اما با اجرای درست آن سود واقعی نصیب مرزنشینان و کولبران خواهد شد.

خلیل حیدری در این باره گفت: هدف اصلی این طرح مقابله با قاچاق کالا است و از این پس نظارت های گمرک بر واردات کالا از طریق این مرزها بیشتر خواهد شد.

وی افزود: اجرای این طرح هیچ تاثیری در کاهش صادرات و واردات و تجارت های مرزی نخواهد داشت.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه معتقد است؛ با اجرای درست این طرح، بازاریان مناطق مرزی هم سود مناسب خواهند برد.

به گفته حیدری، گمرک از این پس در مرز های شوشمی و شیخ صله آماده ارائه خدمات است تا مبادلات تجاری در این مرزها با سرعت پیش برود و پس از اینکه زیرساخت های لازم در مرز تیله کوه هم فراهم شد ارائه خدمات در این منطقه نیز از سوی گمرک آغاز خواهد شد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.