جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

خویشتن داری مبهم مسوولان از معرفی مراکز ترک اعتیاد کرمانشاه
06 تیر 1397 - 13:10
شناسه : 7931
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

بهزیستی جز نخستین دستگاه ها است که باید مراکز مجاز و غیرمجاز را تفکیک و در خصوص آن به مردم اطلاع رسانی کند که در این زمینه بسیار کوتاهی می شود.

پ
پ

اعتیاد یک بحران جدی در سراسر دنیا است که امروز با وجود بیش از ۷۰۰ نوع ماده مخدر صنعتی و سنتی، به یکی از پیچیده ترین آسیب های اجتماعی تبدیل شده است.
پیشرفته ترین کشورهای دنیا با همه امکانات و تجهیزاتی که دارند نمی توانند به طور کامل با این معضل مقابله کنند و افراد معتاد را صد درصد به زندگی برگردانند.
مراکز ترک اعتیاد مختلفی در دنیا وجود دارد که موفقیت آنها تضمین شده نیست و مشابه این شرایط در کشور و استان ما هم وجود دارد.
در کرمانشاه به دلیل آمار قابل توجه اعتیاد، مراکز ترک اعتیاد نیز گسترش یافته است.
تعدادی از این مراکز مجاز و تحت نظارت بهزیستی است اما معضل اصلی مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز است.
مراکزی که تبلیغ آنها روی دیوار، ایستگاه اتوبوس، فضای اجتماعی و … به گستردگی دیده می شود که حتی در آن به تاکید به تضمینی بودن ترک اعتیاد در این مراکز اشاره شده است.
مراکزی که به دلیل نداشتن مجوز دوره فعالیت آنها کوتاه است و در این مدت از خانواده درمانده افراد معتاد اخاذی می کنند و نتیجه خاصی هم ندارند.
مسئله آنجاست که در برخی از این مراکز از روش های غیراصولی و غیرعلمی و حتی گاهی خطرناک استفاده می شود.
ضرب و شتم یکی از ابتدایی ترین آسیب ها در این مراکز است که معتادان را بیش از پیش از ترک بیزار می کند.
اگرچه طرح های برای برخورد با این مراکز انجام می شود و دستگاه های مختلف برای پلمب مراکز غیرمجاز پای کار هستند اما نتیجه چندانی نداشته است.
ناکارآمدی برخورد تا آنجا پیش رفته که این مراکز آزادانه به تبلیغ و فعالیت خود ادامه می دهند.
شناسایی این مراکز کار چندان دشواری نیست فقط عزم جدی نیاز دارد تا مقابله با اعتیاد به صورت علمی و تخصصی در مراکز مجاز انجام شود.
بهزیستی اولین دستگاهی است که باید مراکز مجاز و غیرمجاز را تفکیک و در خصوص آن به مردم اطلاع رسانی کند که در این زمینه بسیار کوتاهی می شود.
هیچگاه دیده نشده بهزیستی لیستی از مراکز مجاز و غیرمجاز را اعلام کند، آن هم درباره مسئله ای که با جان و زندگی مردم سر و کار دارد.
از سوی دیگر سایر بخش ها مانند اداره اماکن نیز در پلمب مراکز غیرمجاز کوتاهی کرده است.
قطعا با اشراف گسترده ای که در سطح استان وجود دارد هیچ مرکزی از چشم اماکن پنهان نخواهد ماند اما معلوم نیست چرا برخورد لازم صورت نمی گیرد.
کوتاهی سایر بخش ها را نیز نمی توان نادیده گرفت.
در همین راستامدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در خصوص مراکز ترک اعتیاد کرمانشاه از فعالیت ۱۹ مرکز ترک اعتیاد در استان کرمانشاه خبر داد.
دکتر امید قادری گفت: ۱۹ مرکز ترک اعتیاد اختیاری مجاز در کرمانشاه داریم که مجوزهای خود را از بهزیستی دریافت کردند.
وی نیاز استان به مراکز ترک اعتیاد را حداقل ۳۰ مرکز دانست که باید به ازا هر ۷۰ هزار نفر یک مرکز داشته باشیم.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از صدور مجوز برای چند مرکز جدید در استان خبر داد و عنوان کرد: تا دو ماه آینده تعداد مراکز مجاز ترک اعتیاد استان به ۳۲ مورد خواهد رسید.
وی مهمترین مشکل درباره مراکز ترک اعتیاد را مراکز غیرمجاز دانست که بدون اخذ مجوز از بهزیستی و به صورت غیرقانونی فعالیت دارند.
قادری با بیان اینکه برخورد با این مراکز به صورت مستمر انجام می شود، افزود: این برخورد با همکاری سایر بخش ها از جمله اداره اماکن صورت می گیرد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.