جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

تولید زباله؛ ۴ برابر وزن هر کرمانشاهی
10 اردیبهشت 1398 - 13:51
شناسه : 55357
1
سال 97، کرمانشاهی‌ها به دلیل وضعیت اقتصادی زباله کمتری تولید کردند طلوع‌‌کرمانشاه :

سرانه تولید زباله برای هرکرمانشاهی در مرکز استان روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم برای هر شهروند است/جمعیت بیش از یک میلیون نفری شهر کرمانشاه روزانه بیش از ۶۰۰ تن پسماند خانگی وسالیانه حدود ۲۴۰ هزار تن تولید می کنند/امیر رحیمی معاون خدمات شهری شهرداری به خبرنگار طلوع گفت: توجیهات اقتصادی اکولوژی پروژه بازیافت زباله، برای شهر کرمانشاه بسیار زیاد است. می توان از جمله به کاهش انتشار سالیانه ۷۰۰ هزارتن گازهای گلخانه‌ای و۱۰۰ هزارمتر مکعب شیرابه، اشاعه میکروب، پراکندگی پسماند به دشت های اطراف و دیگر مسائل بهداشتی ناشی از دفن پسماند در سال اشاره داشت.

پ
پ

بررسی طلوع کرمانشاه در بازیافت زباله:

کرمانشاه در موضوع بازیافت زباله‌های خانگی از شهرهای پیشرو در کشور به شمار می‌رود. نزدیک به دو دهه است بازیافت زباله در شهر کرمانشاه اجرایی شده است. اما هنوز در رابطه با جمع آوری و دفع زباله های خانگی مشکلاتی وجود دارد. هنوز فرهنگ سازی تفکیک و بازیافت زباله در کرمانشاه به درستی انجام نمی شود.

جمعیت بیش از یک میلیون نفری شهر کرمانشاه روزانه بیش از ۶۰۰ تن پسماند خانگی  وسالیانه حدود ۲۴۰ هزار تن  تولید می کنند. به نسبت  ۷۵ درصد مواد آلی، اگر این زباله ها به محل دفن منتقل می شد مشکلات زیست محیطی فراوان، آلودگیهای آب‌های سطحی، زیر زمینی، آلودگی خاک و پراکندگی پسماند ایجاد می شد.

 

امیر رحیمی معاون خدمات شهری شهرداری به خبرنگار طلوع گفت: توجیهات اقتصادی اکولوژی  پروژه بازیافت زباله،  برای شهر کرمانشاه بسیار زیاد است. می توان از جمله به کاهش انتشار سالیانه ۷۰۰ هزارتن گازهای گلخانه‌ای و۱۰۰ هزارمتر مکعب شیرابه، اشاعه میکروب، پراکندگی پسماند به دشت های اطراف و دیگر مسائل بهداشتی ناشی از دفن پسماند در سال اشاره داشت. جلوگیری از بین رفتن سالیانه ۴ هکتار زمین برای محل دفن پسماندهای شهر، کاهش هزینه‌های دفن پسماند، جداسازی کامل پسماندهای خشک بازیافتی (کاغذ، شیشه، فلز، پلاستیک، کفش، لاستیک، چوب ، سنگ) به عنوان مواد اولیه، تولید ۵۰ تا ۶۰ هزار تن کمپوست برای ترویج و توسعه کشاورزی پایدار از عواید بازیافت است.

مهندس رحیمی ادامه داد: تولید حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تن مواد RDF ( بازیافت انرژی از مواد زائد) برای استفاده سوخت کارخانه سیمان برابر ارزش حرارتی ۲۰ میلیون مترمکعب گاز است. یعنی گاز مصرفی ۱۰ هزار خانوار. متاسفانه با توجه به عدم آمادگی کارخانه سیمان غرب و به دلیل آماده نبودن سیاست کلان انرژی های جایگزین این امر محقق نشده است. وی افزود: ایجاد و راه اندازی این پروژه در کرمانشاه ۲۴۰ شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد.  

معاون خدمات شهری اضافه کرد: کرمانشاه تنها شهر در ایران است که تمام پسماندهای شهری آن بصورت کامل پردازش و بازیافت می شود. این یک پروژه الگوی مناسب  و ارزشمند است.

مهندس رحیمی گفت: در فروردین ماه جاری میانگین روزانه۵۵۰تن پسماند خانگی تولید شده و تمامی آن  به محل بازیافت منتقل و پردازش شده است.  ۱۰تا  ۱۵ درصد این پسماندها غیرقابل بازیافت است  که قابلیت تبدیل به سوخت را  دارد؛ اما به محل دفن انتقال یافته است، در بحث نخاله‌های ساختمانی نیز روزانه با تولید ۳ هزار تن نخاله شهری روبرو هستیم. اما چون قرارداد بازیافت هنوز منعقد نشده تمام این نخاله ها دفن می‌شود. دکتر آذر ولیزاده معاونت نظارت و پایش سازمان محیط زیست استان نیز با تاکید بر موفقیت آمیز بودن طرح بازیافت در کرمانشاه و ضرورت تداوم آن گفت: خوشبختانه نحوه جمع آوری و دفع زباله های خانگی در شهر کرمانشاه در سطح خوبی است و مرکز بازیافت کرمانشاه در کشور بی نظیر است. سرانه تولید زباله در کرمانشاه، در مقایسه با سرانه کشوری خیلی کمتر است. البته میزان زباله تولیدی در استان و به ویژه شهر کرمانشاه  نسبت به سال ۹۶ کمتر است. دلیل این کاهش عمدتا به مسائل اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم وابسته است. اما سرانه تولید زباله برای هرکرمانشاهی در مرکز استان  بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم برای هر شهروند است. در حالیکه در سالهای گذشته تولید زباله توسط هر کرمانشاهی به میزان ۶۸۰ تا ۷۰۰ گرم در روز بوده است. دکتر ولیزاده ادامه داد: سازمان محیط زیست  و شهرداری کرمانشاه هماهنگی خوبی با هم دارند. ما اقدامات و همکاری های مدیریتی خوبی با یکدیگر داریم. که ساماندهی دفن پسماندها و نخاله های ساختمانی یکی از آنهاست.  در مدیریت زباله‌های عفونی و بیمارستانی در کشور از استان‌های پیشرو هستیم. در این موضوع با دانشگاه علوم پزشکی توافق لازم انجام گرفته و دانشگاه مشغول ساماندهی منطقه مورد نظر برای دفن این زباله‌ها  است. این فعال محیط زیست در پایان گفت وگو بر گسترش و فرهنگ سازی امر بازیافت زباله تاکید کرد.

گزارش اختصاصی طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.