انتخابات نظام مهندسی کرمانشاه حدود دو هفته قبل برگزار شده و بر اساس آن ۱۳ نفر به عنوان اعضای هیات مدیره دوره جدید انتخاب شدند اما تعداد زیادی از افرادی که در این انتخابات مشارکت داشتند عقیده دارند تخلفات گستردهای صورت گرفته و انتخابات باید دوباره برگزار شود/اصلیترین دلیل انتقاد این افراد این است که انتخابات به صورت الکترونیکی و غیرحضوری برگزار شده و همین امر باعث بروز تخلفات واختلالات در سامانه رای گیری شده است/یکی از معترضان که نمیخواهد نامش گفته شود با انتقاد از جای خالی جدی نظارت بر روند برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه، گفت: ابتدا باید بررسی شود که چطور امکان ایجاد اختلال در سامانه رای گیری وجود داشته است و چرا باید چنین سامانه ای خلا امنیتی داشته باشد/ این سامانه عمدتا در کرمانشاه دچار مشکل بوده و استانهای دیگر به اندازه کرمانشاه دچار چالش و مشکل نشدند و مشخص نیست چه چیزی پشت پرده این ماجرا وجود دارد/این عضو نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه از اختلالات گسترده سامانه رای گیری یاد کرد و افزود: بسیاری از ما ساعتها امکان ثبت رای نداشتیم. در برخی موارد اسم یک فرد دوبار درج میشد و قابل حذف شدن نبود برای برخی از اعضا نیز اسم افرادی به صورت پیش فرض در برگه رای وجود داشته که پاک نمیشد.
بالا ماندن کرکرههای برقی پارکینگ منازل و مغازهها، قطع ناگهانی برق و سوختن وسایل برقی گرانقیمت منازل، زیان اقتصادی مردم و … گوشههایی از پیامدهای قطع برق است که مردم با آن مواجهند/هر از گاهی شاهد اعتراضات کسبه از جمله نانواییها، واحدهای صنفی که اقلام یخچالی و کالاهای فاسد شدنی دارند و … هستیم و در مجموع میتوان گفت مردم به دلیل محدودیتهای برق بسیار در مضیقه هستند/در کنار آن صنایع نیز خاموشیهای چند روز در هفتهای را تجربه میکنند و روز نیست که نگران تعطیلی، کاهش تولید، از دست رفتن بازارها، ناتوانی در عمل به تعهدات و قراردادها و در نهایت تعدیل و اخراج اجباری نیروی کار نباشند/در نهایت نیز مانند آنچه که درباره گرانی و کمبود سیمان در فصل تابستان رخ داد که ناشی از قطع برق صنایع سیمان بود، اینبار گرانی و تورم برای همه کالاها به تدریج رخ میدهد و زیان آن متوجه مردم خواهد بود.
استاندار کرمانشاه به برنامه مدیریت ارشد استان در زمینه فعال کردن واحدهای راکد و غیرفعال اشاره کرد و گفت: روز گذشته به صورت سر زده بازدیدی از یک واحد ذخیره سازی گندم با ظرفیت ۵۰ هزار تن در جاده هرسین، داشتم. عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۰ شروع شده و از سال ۹۵ تاکنون تعطیل است.وی ادامه داد: در این مجموعه بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و تنها به دلیل داشتن ۳۲ میلیارد تومان بدهکاری، از سال ۹۵ تاکنون تعطیل است.حبیبی خطاب به مدیران گفت: چرا با این رویه ها، سرمایه گذاری که ساکن خارج کشور بوده و برای کارآفرینی به استان خود برگشته، را دلسرد می کنید؟وی گفت: روز گذشته همچنین یک مجموعه گردشگری با وسعت ۴۰۰ هکتار نیز مورد بازدید قرار گرفت که سرمایه گذار آن عنوان کرد برای ساخت این مجموعه نیازی به اعتبارات دولتی ندارد و تنها معطل صدور مجوز است.مدیر ارشد استان تاکید کرد: با تداوم این رویه های فعلی نمی توان انتظار داشت که اشتغال ایجاد شود و بیکاری مهار شود و باید تحولی در این حوزه اتفاق بیفتد و ذهنیت ها تغییر پیدا کنند و یک طرحی نو و حرکتی جدید را آغاز کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از نامناسب شدن وضعیت فضای کسب و کار کرمانشاه نسبت به فصل قبل یاد کرد و ادامه داد: در فصل گذشته با عدد شاخص فضای کسب و کار ۵.۷۹ در جایگاه هفتم کشور بودیم و نسبت به میانگین کشور وضعیت بهتری داشتیم، اما در فصل تابستان وضعیت فضای کسب و کار استان بدتر شده است/
ساسانی سپس به گرفتاریهای بخش خصوصی و تولیدکنندگان با بانکها نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه دریافت تسهیلات، وثایق بانکی، جرائم و … با مشکلات متعددی مواجهیم/بانکهای خصوصی منابع خود را در کرمانشاه هزینه نمیکنند ،میزان هزینه کرد منابع برخی از بانکهای خصوصی در استان زیر ۲۰ درصد است/منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه نیز در این نشست ابتدا از اینکه برخی مدیران معاونین خود را برای حضور در جلسه فرستادند انتقاد کرد و گفت: ضمن احترامی که برای معاونین قائل هستم از این پس باید خود مدیران در جلسه حضور داشته باشند تا بتوانند تصمیمگیری کنند/ برای بهبود شاخص فضای کسب و کار همراهی بخش خصوصی، بانکها و دستگاههای اجرایی را نیاز داریم و بدون همکاری یک بخش کار پیش نخواهد رفت/ در تلاشم عمده وقت خود را به بخش خصوصی و حل مشکلات این بخش اختصاص دهم/استاندار کرمانشاه احیا واحدهای راکد را از اولویتهای خود برشمرد و بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی نیز در استان تاکید کرد/حبیبی با اشاره به دغدغه واحدهای تولیدی در زمینه تسهیلات بانکی، گفت: واحدهای تولیدی باید سبد تامین مالی خود را متنوع کنند و فقط سراغ منابع بانک نروند.
فرهاد مرزی با اشاره به معضل جدی قطع برق واحدهای تولیدی استان کرمانشاه، افزود: تمام مصرف برق استان کرمانشاه در حوزه صنعت، خانگی، تجاری و … به اندازه یک واحد صنعتی و تولیدی بزرگ کشور مانند «گلگهر سیرجان» است/وی با تاکید بر اینکه تنها اختصاص ۳۰ مگاوات برق به استان کرمانشاه میتواند مشکل صنایع را حل کند، ادامه داد: ۳۰ مگاوات در مقایسه با بسیاری از مصارف برق کشور رقم زیادی نیست، برخی از مالهای بزرگ تهران بیش از ۳۰ تا ۴۰ مگاوات مصرف برق دارند/دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از اینکه برق صنایع کرمانشاه پیش از این دو روز در هفته و هر روز ۱۲ ساعت قطع میشد یاد و خاطرنشان کرد: با رایزنی و پیگیریهای فراوان اکنون قطعی یک روز در هفته اعمال میشود اما زمان آن ۲۴ ساعت شده است و در عمل تغییری در محدودیت برق صنایع ندیدیم/به گفته مرزی، خاموشی شبانه شهرکهای صنعتی کرمانشاه باعث میشود این شهرکها در تاریکی غارت شوند و حتی کابل برق خود شرکت برق را هم ببرند.
چرا با وجود این عواقب و هشدارها باز هم اجاره کارت بازرگانی به وضوح در کرمانشاه انجام میشود؟یک دانشجوی دکترای اقتصاد سختگیریهای دولت مبنی بر رفع تعهدات ارزی و ایجاد مشکلات حقوقی و قانونی برای تاجران، بازرگانان و صادرکنندگان را عامل اصلی داغ شدن بازار اجاره کارت بازرگانی دانست که کمک میکند بازرگانان بتوانند با استفاده از کارتهای یکبار مصرف قوانین را دور بزنند./مجتبی محبی منفرد در گفت و گو با طلوع کرمانشاه، ادامه داد: فشارهای ناشی از رفع تعهدات ارزی باعث شده در سالهای اخیر برخی تجار از فعالیت کنار بکشند و برخی دیگر به سمت کارتهای یکبار مصرف و اجارهای بروند تا بتوانند کسب و کار خود را حفظ کنند/ از طرف دیگر مبالغ چند صد میلیونی که به دارندگان کارت بازرگانی داده میشود برای یک جوان کرمانشاه که درآمد چندانی ندارد بسیار وسوسهانگیز است.
عملیات اجرایی پروژه بیواتانول کرمانشاه رسما در هفته دولت سال ۱۳۹۴ آغاز شد، پروژهای که توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اجرا شد و قرار بود به عنوان اولین تولیدکننده سوخت سبز کشور ظرف مدت ۳۰ ماه به بهرهبرداری برسد اما چندین سال است که در این وضعیت باقی مانده ، در حالیکه پیشرفت فیزیکی آن نیز بیش از ۹۰ درصد است.
شاید یکی از مهمترین موانع موجود سر راه پیشرفت این پروژه تامین مالی آن خصوصا برای سرمایه در گردش بود تا بتواند کار خود را رسما آغاز کند.
پس از برپایی اولین همایش تامین مالی غرب کشور در اتاق بازرگانی کرمانشاه با حضور مدیران ارشد بورس کشور مقرر شد شرایط پذیرش و تامین مالی شرکتهای کرمانشاه در اولویت قرار گیرد و تسریع شود و شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس از جمله طرحهایی بود که در اولویت تامین مالی قرار گرفت.
از اردیبهشت سال گذشته (۱۴۰۲) اولین زمزمههای تامین مالی پروژه بیواتانول کرمانشاه از بازار سرمایه کلید خورد و محمد طیب صحرایی استاندار وقت کرمانشاه رسما در جلسه شورای گفتگو ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد که پروژه بیواتانول برای اولین بار در کشور پذیرش با رقم چند هزار میلیارد تومان تامین مالی میشود.
در نهایت پس از چند ماه تبلیغات و بزرگنمایی از سوی همه دستگاهها از استانداری و خصوصا حوزه معاونت اقتصادی گرفته تا بورس و … ، پذیرهنویسی سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس در مهر ماه سال گذشته به ارزش دو هزار میلیارد تومان انجام شد.
گروه پارسا از انجمن های فعال و قدیمی تئاتر کرمانشاه است که سالهاست با مدیریت چهره مطرح تئاتر استان استاد “هواس پلوک” کارهای درخشان و ارزنده ای را در سالن تئاتر شهر روی صحنه می برد/علاقمندان به هنر تئاتر می دانند که پارسا هر سال تقریبا ۲ تا۳ کار نمایشی را برای مخاطبین اجرا می کند. امسال سالن تئاتر شهر شاهد اجرای ۲کار ارزنده از این گروه قدیمی و خوش ذوق بود. “علمدار” که نگاه آئینی به حماسه کربلا دارد و “بارش” که حالا و از اواخر آذر در سالن سینمای تالار انتظار به اجرا درآمده است.
در استان کرمانشاه برای بیش از ۹۰۰ واحد صنعتی مجوز صادر شده که به جز چند واحد سیمان، پتروشیمی، فولاد و کاشی و سرامیک مابقی عمدتا صنایع کوچک و متوسط هستند/از این ۹۰۰ واحد بخش زیادی در شهرکهای صنعتی مستقر هستند و گذری در شهرکها و نواحی صنعتی استان بیانگر وضعیت وخیم این بخش است./بیستون تامین و کاغذ غرب نمادهایی از پروژههای بی سرانجام صنعتی کرمانشاه هستند که بیش از یک دهه رکود را پشت سر گذاشتهاند/کارخانه اسیدسیتریک با چند هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری صنعتی سالهاست که خوابیده و ۱۵،۱۶ سال است که تولیدی ندارد. حتی تا کنون دو یا سه بار به صورت نمایشی راهاندازی مجدد شد و برای آن افتتاحیه گرفتند اما هنوز هم تعطیل است و محسن دارابی مدیرکل صنعت و معدن کرمانشاه هر بار وعده راهاندازی آن را به تاخیر میاندازد/کرپناز که میتوانست امروز بخش زیادی از پارچه و چادر مشکی ایران را تامین کند به رغم ادعای متولیان صنعت مبنی بر فعال بودن، نشانی از تولید و فعالیت ندارد و اگر از مقابل آن عبور کنید با در بسته واحد مواجه میشوید/بیواتانول و بیوایمپلنت دو پروژه بزرگی هستند که ۱۳ سال قبل در سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه تصویب شدند اما هنوز بعد از ۱۳ سال به افتتاح نرسیدند و مدیرکل صنعت و معدن کرمانشاه وعده افتتاح آنها را از هفته دولت تا دهه فجر هر سال جابجا میکند/مجموع این موارد نشان میدهد حوزه صنعت و معدن کرمانشاه که بیش از ۳۰ هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند گرفتار مدیریت فشلی شده که انگیزهای برای پیشبرد امور این حوزه ندارد.
“آرزو باباجانی” به واقع نماد آن دسته از زنان و دخترانی است که به رغم محدودیت ها خلاف جریان آب شنا می کنند. او گرچه به سختی و در شرایطی غیرمتعارف دیپلم فنی گرفت، بعدها به خواست خانواده در دانشگاه نرم افزار کامپیوتر خواند و تا مقطع ارشد پیش رفت. هرچند به گفته خودش او دوست داشت مکانیک خودرو بخواند اما چون بازار کاری برای زنان در این رشته تعریف نشده خانواده اش از او خواست تا منطقی تر عمل کند/به هر جهت، او پس از آنکه با معدل بالا تحصیلات دانشگاهی اش را به اتمام رساند، مدت کوتاهی در یکی از ادارات کرمانشاه مشغول کار شد اما هرگز دلش آنطور که باید با کار و فضای اداری انس نگرفت. برای همین ۳سال پیش از همان کار اداری که البته پیمانی هم بود استعفا داد و رسما کنار کشید/تصمیم آن روزهای او گرچه به مذاق خیلی ها خوش نیامد اما آغاز حرکت جدیدی در زندگی این دختر دهه هفتادی بود. آرزو در یکی از روزهای پس از بیکاری اش وقتی که خودرو “ام وی ام” دوست داشتنی اش را برای صافکاری پیش یک استادکار حوالی دیزل آباد برده بود، با دیدن نحوه کار شیفته سبک مدرن صافکاری شد که به اصطلاح به آن “پی دی آر” می گویند/خلاصه که تلاشهای مکرر او را به کارگاه استاد نادر کاظمی در حوالی بلوار زن رساند که البته مالکیت آن با شخصی بود که خوش نداشت زنها پایشان به آن مجموعه باز شود/بعدها که خود استاد کارگاه شخصی اش را افتتاح کرد آرزو دست راست استاد شد و همه فوت و فن کار را به بهترین شکل آموخت.