مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفتگو با جام جم از وجود پنج گرمخانه متعلق به بهزیستی در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: هم اکنون سه گرمخانه در شهر کرمانشاه و دو گرمخانه در شهرستان های اسلام ابادغرب و کنگاور وجود دارد/ افراد کارتن خواب در این مراکز می توانند از خدماتی نظیر صبحانه و غذای گرم، استحمام با آب گرم، استراحت و خواب بهره مند شوند و از سویی وسایل بهداشتی برای جلوگیری از بیماری های مسری توزیع و تست بیماری هایی همانند ایدز در این مراکز انجام می شود/وی در پاسخ به این سوال که آیا گرمخانه های استان می تواند این میزان کارتن خواب که در هر کوی و برزن دیده می شود را پذیرش کند، گفت: برخی افراد معتاد متجاهر چندان مایل نیستند به گرمخانه بیایند ولی گرمخانه های ما می تواند جمعیتی نزدیک به ۲۵۰نفر را پوشش دهد و تاکنون مشکل خاصی برای پذیرش نداشتیم/ در این مراکز روزانه برای هر نفر نزدیک به ۴۵ هزار تومان هزینه می شود و معمولا از ساعت۱۹ درب گرمخانه به روی بی سرپناهان گشوده می شود و تا ۹صبح روز بعد پذیرای آنان است/متقاضیان از طریق شماره گیری ۱۲۳ می توانند آدرس گرمخانه های بهزیستی را دریافت کنند و دو گرمخانه ویژه بانوان در منطقه اقاجان و یک گرمخانه در بلوار تاق بستان وجود دارد.
این روزها ناترازی انرژی خصوصا در حوزه برق و گاز به دغدغه و چالش اصلی بخش تولید کشور مطرح شده و در هر فرصتی که برای بخش تولید رخ میدهد این موضوع را با مسئولین مربوطه در میان میگذارند/رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه جهانبخش شکری از مشکلات جدی پیش روی صنعتگران به دلیل قطع برق و ناترازی انرژی یاد کرد و افزود:استانی که هشت سال درگیر جنگ بوده و اکنون مشکلات فراوانی دارد و جز استانهای اول بیکار ایران است باید به صورت ویژه دیده نشود نکنه اینکه محدودیتی که برای ما نظر نظر میگیرند مشابه استانهای برخوردار باشد/ما مشکلات امروز کشور و چالشهایی که در بخش انرژی داریم را درک میکنیم اما تقاضا داریم دستگاههای دیگر در حوزه مالیات، تامین اجتماعی، بیمه، بانک و … نیز بخش تولید را درک کنند/بر اساس گفته تعدادی از فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان استان که نمیخواهند اسمشان ذکر شود زیرا نگران آن هستند که در آینده مشکلات بیشتری پیش رویشان ایجاد شود، کرمانشاه از استانهای پیشتاز در حوزه خاموشی صنایع است/مدیر داخلی یکی از واحدهای تولیدی کرمانشاه در گفت و گو با طلوع با بیان اینکه کرمانشاه هم به لحاظ زمان آغاز خاموشی و هم میزان خاموشی از استان های دیگر جلوتر است، گفت: چرا مدیران برق استان به جای آنکه حامی بخش تولید باشند گوش به فرمان مدیران ارشد کشوری خود هستند و جرات ریسک ندارند/ در استان های همجوار ما مانند همدان همراهی خوب با بخش تولید صورت میگیرد بگونه ای که بخشی از صرفه جویی حاصل از مدیریت مصرف در بخش خانگی، به صنایع تزریق میشود.
در سالهای گذشته در آستانه شب یلدا کیسههای مردم پر از خرید آجیل، شیرینی، شکلات، خشکبار، تنقلات و … بود اما حالا گرانی کالاها باعث شده مردم بسیاری از اقلامی که همیشه جز جداییناپذیر شب یلدا بود را حذف کنند. این روزها قیمت اجناس آنقدر گران شده از توان بسیاری از اقشار و دهکها خارج است، خصوصا اقلامی مانند آجیل که قیمت برخی از انواع آن به بیش از کیلویی یک میلیون تومان رسیده است. گرانی مایحتاج شب یلدا نه تنها بر زندگی مردم چنبره زده است بلکه کسب و کار مغازهداران را نیز از رونق انداخته و آنها نیز که یکسال منتظر فروش بازار شب یلدا هستند اکنون با کسادی بازار مواجهند.
مدیرکل انتقال خون کرمانشاه به جام جم گفت: خوشبختانه تاکنون به صورت کامل پاسخگوی مراکز درمانی بوده ایم و مشکلی در تامین نداشته ایم ولی برای روزهای آینده نگران هستیم درست است به بحران نرسیده ایم ولی باید گفت میزان ذخایر فراورده های خونی در حد مطلوب نیست/دکتر مریم میرزاده افزود: به طور میانگین روزانه ۲۰۰مراجعه کننده داریم که در نهایت معمولا ۱۵۰نفر موفق با اهدای خون می شوند، ولی در چند روز اخیر با مقداری کاهش مواجه شدیم برای اینکه بتوانیم بیشتر از حد معمول ذخیره سازی کنیم نیاز داریم تا روزانه ۲۰۰مورد اهدای خون صورت گیرد. به گفته وی، بیماران مبتلا به سرطان، جراحی های منجر به خونریزی، بیماران تالاسمی، پیوند مغز و استخوان از جمله افرادی هستند که بیشتر به اهدای خون نیاز دارند/این مسوول با بیان اینکه فقط ۷درصد اهداکنندگان خانم و ۹۳درصد آقایان هستند، اضافه کرد: میزان مراجعه کننده در روزهای گذشته کاهش یافته امیدواریم این روند ادامه پیدا نکند تا در روزهای آینده برای تامین خون دچار مشکل نشویم/وی با تاکید براینکه در روزهای سرد سال نباید بیماران نیازمند را فراموش کرد؛ افزود: اهدای خون به ایام خاصی نیاز ندارد و در همه ایام سال بیماران نیازمند باید خون دریافت کنند/ فراورده حیاتی پلاکت سه روز قابل نگهداری است و اگر دو روز اهداکنندگان کم شود روز سوم با کمبود این فراورده حیاتی مواجه می شویم/ امروز نیز پذیرای اهداکنندگان از ساعت ۸صبح تا ۶ بعداز ظهر هستیم.
بازارچه های شهری چه هستند و ضرورت ایجاد آنها چیست؟ بازارچه های شهری مراکز خرید عمومی هستند که راه اندازی آنها باید زمینه ای برای عرضه مستقیم محصولات فراهم کند، یعنی با حذف واسطه شرایطی مهیا شود تا خریدار بابت تهیه کالای مورد نیاز هزینه کمتری بپردازد/از همین رو می توان گفت کم ترین دستاورد این بازارچه ها کاهش 20 درصدی قیمتهاست. با این حال عملیاتی شدن این طرح مثل دیگر طرحهای شهری نیاز به طراحی و مطالعه دارد تا با بی خردی تبدیل به معضل شهری نشود!/جالب است بدانید که نخستین بازارچه شهری ایران را یک کرمانشاهی بنا کرد. دکتر "بیژن کلهرنیا" که اوایل دهه 60 مدیرعامل وقت سازمان پارکهای شهرداری تهران بود در همان دوران موفق به راه اندازی بازارچه "قزل قلعه" تهران شد، طرحی که بعدها زمینه راه اندازی بازارچه های دیگری در پایتخت از جمله بازارچه "عباس آباد"و ... را فراهم کرد/او حالا مصاحب ما در این گفتگوست. کسی که معتقد است بازارچه های شهری اگر خوب و اصولی بنا شوند با قطع دست واسطه ها حجم زیادی از تورم شهر کرمانشاه را تقلیل می دهند/با این حال از دید این صاحب نظرعلم شهرسازی، اگر این کار هوشمندانه و با مطالعه پیش نرود خودش تبدیل به یک معضل شهری می شود و نهایتا ما با تصویری ناهمگون، ناایمن و پرتراکم مواجه خواهیم شد/ تجربه موارد موفق نشان داده که این بازارچه ها تاثیر مثبتی روی سبد خرید خانوار دارند و ویژگی عمده شان "از تولید به مصرف بودن" آنهاست یعنی با حذف واسطه ها و مافیای بازار، کالا با کیفیت و قیمت مناسب تر و البته سود عادلانه تری به دست خریدار می رسد.
محمدباقر محمدی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کرمانشاه تنها مرکز استان در سراسر کشور است که داروخانه هلالاحمر ندارد، افزود: برخی استانهای دیگر از جمله کرمان، آذربایجان غربی، مازندران و … حتی در شهرستانهایشان هم داروخانه هلال احمر دارند. وی از وجود ۳۸ داروخانه هلال احمر در سراسر کشور یاد کرد و ادامه داد: همه این داروخانهها تابع قانون و مقررات مشخص هستند اما معلوم نیست چرا با کرمانشاه طور دیگری رفتار میشود. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه تاکید کرد: دلیل اینکه چرا تا کنون مجوز داروخانه هلال احمر کرمانشاه صادر نشده را باید از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی پرسید.
با شروع فصل سرما آلودگی هوا در شهر کرمانشاه ناشی از تجمع آلایندهها است، آلایندههایی که از سوخت خودروها و خصوصا خودروهای فرسوده، صنایع بزرگ و نیروگاهها که در حاشیه شهر قرار دارند به سمت کرمانشاه میآید و به دلیل سرما و سکون هوا، در جو میمانند/همین امر باعث میشود که از بامداد تا اواسط روز شاهد آلودگی هوا باشیم که برای شهروندانی که از مسیرهای کمربندی شهر از جنوب به سمت شمال کرمانشاه میآیند به وضوح قابل مشاهده است/در فصل پاییز امسال بر اساس اطلاعاتی که خبرگزاریها منتشر کردند هوای شهر کرمانشاه حداقل در سه روز شامل ۲۸ آبان، ۳۰ آبان و ۱۸ آذر در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس و غیراستاندارد قرار داشته است و این وضعیت ممکن است در روزهای آتی با سرد شدن هوا تشدید شود/نیروگاه بیستون که فاصله چندانی با شهر کرمانشاه ندارد در حال حاضر با توجه به محدودیتی که در تامین گاز برای آن وجود دارد به ناچار از مازوت استفاده میکند و آلودگی ناشی از آن مستقیم به شهر کرمانشاه میرسد/بر اساس آمار شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه کرمانشاه، این نیروگاه در هشت ماهه امسال حدود ۶۵۲ لیتر مازوت دریافت کرده است که رقم قابل توجهی میباشد/به علاوه با شروع فصل سرما و محدودیت گاز صنایع بزرگ، صنایع سیمان نیز ناگزیر به استفاده از مازوت شدند و همه این عوامل باعث شده شهر کرمانشاه نیز درگیر آلودگیهای هوای زمستانی شود.
با اینکه آمارها از بهبود شرایط اقتصادی خبر می دهد ولی کرمانشاهیان بازهم این وضعیت به طاهر مطلوب را احساس نمی کنند و همچنان سفره اقتصادی اکثر مردم استان خالی و نیمه خالی دیده می شود/از سوی دیگر نظر و واکنش برخی از کارشناسان و صاحبنظران به این آمار متفاوت است، چنانچه سهراب دل انگیزان، عضوهیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در این رابطه به جام جم گفت: وضعیت و رشد تورم برای سبد بیش از ۵۰۰کالا در نظر گرفته می شود و روی تک قیمت دیده نمی شود اما به صورت متوسط نشان می دهد به عنوان مثال، ماهانه دو و نیم درصد رشد در قیمت ها را تجربه کرده ایم/ بهبود تورم اصلا معنی دار نیست چون تورم، نرخ است و با اندکی کاهش و افزایش باعث می شود استانی از دیگری سبقت گیرد و یا عقب بماند مهم اینست نرخ تورم اعلام شده برای استان ما هنوز از متوسط کشوری بالاتر است/ نرخ تورم به معنی رشد قیمت هاست و به معنای سطح قیمت ها نیست، قیمت ها که ارزان نشده بلکه دو و نیم درصد در یکماه گذشته بالاتر رفته، منتها در این استان نسبت به دیگر استان ها ممکن است کمی این رشد کمتر باشد/این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه یادآور شد: بخشی از تورم استان مربوط به هزینه های تولید است و اکثر مواداولیه استان، از استان های دیگر تامینمی شود، زنجیره تولید در استان گسسته استو پیوسته نیست، سیستم توزیع استان دچار اختلالات بزرگی همچون در بخش ناوگان ، مهارت نیرو، یخچال ها و شبکه ها است، در عین حال در استان منابع مالی که باید به سیستم های تولید و توزیع تزریق شود بسیار محدود است، این بخش ها به ناچار از منابع پولی گرانتری استفاده می کنند و ناخودآگاه در استان به نسبت سایر استان ها هزینه های بیشتر و رشد قیمت بالاتری را تحمل کنیم.
زینب دشتیاری دانشجوی دکترای جامعهشناسی در گفت و گو با طلوع کرمانشاه از پیامدهای بکارگیری اتباع غیرمجاز در کارگاههای تولیدی و حتی اراضی کشاورزی یاد کرد و گفت: دلیل استقبال از کارگران افغانی از سوی کارفرمایان این است که این نیروها چون هیچ مجوز قانونی برای حضور و کار در کشور ندارند نمیتوانند هیچ ادعایی برای دریافت حقوق و مزایا بر اساس قوانین کار داشته باشند و از همین رو کارفرمایان بدون نیاز به امضا قرارداد هرچقدر بخواهند به نیروی کار پرداخت میکنند و در حقیقت کرامت انسانی و حقوق اولیه آن فرد اتباع نیز خدشهدار میشود/ وقتی که نیروی کار از اتباع غیرمجاز باشد، چون قرارداد و حتی مجوز برای حضور و کار در کشور ندارد کارفرما میتواند به صورت یکطرفه قرارداد او را نقض کند و هیچ حق و حقوقی به او ندهد. مهمتر اینکه تمام کارگران غیرمجازی که از اتباع هستند بیمه نیستند و کارفرما هیچ الزامی برای بیمه آنها ندارد و همین موضوع نیز بهانه خوبی است که کارفرمایان با هدف نپرداختن پول بیمه سراغ کارگران اتباع بروند/ اما در بلندمدت اگر کارگر اتباع مشکلی برای کارفرما ایجاد کنند مثلا آسیبی به تجهیزات وارد کند، چیزی سرقت کند و … قابل پیگیری نخواهد بود/چون پیامدهای حقوقی متوجه کارفرمایان متخلفی است که از اتباع غیرمجاز استفاده کنند، از همین رو وقتی نیروی کار زیانی به کارفرما وارد کند کارفرما اساسا از پیگیری خسارتی که متحمل شده منصرف میشود/وی با بیان اینکه نیروهای کار اتباع غیرمجاز عمدتا در کارگاههای کوچک که دور از دید و دور از شهر هستند به کار گمارده میشوند، اظهار کرد: بیشتر این نیروها به عنوان نگهبان مشغول هستند و همانجا زندگی کرده و حقوق ناچیزی میگیرند. بخش عمده نیروهای کار اتباع غیرمجاز نیز در اراضی کشاورزی مشغول به کار میشوند که امکان نظارت بر آنها وجود ندارد و با دستمزد کم تمام روز کار میکنند.
لیزرهایی که با قیمت پایین در بازار به وفور دیده می شود و می تواند یک انتخاب جذاب برای سرگرمی کودکان باشد بسیار ویرانگر است وممکن است با نوری که دارد به نور و بینایی دیگری لطمه زند و دنیای رنگی کودکان را تاریک و سیاه کند/درروزهای اخیر انتشار خبری در شبکه های مجازی هشداری بزرگ برای استفاده از لیزرهای نوری بود فردی که به دلیل نگاه مستقیم به نور یکی از همین لیزرها، شبکیه چشمش به شدت آسیب دید و دچار سوختگی شد/لیزرهای اسباب بازي يا وسايلي كه براي اشاره به مطلب خاص روي پرده ويدئو پرژكتور در سخنراني ها استفاده مي شود و یا لیزرهای مهندسی و پزشکی، توسط رنگدانه هاي شبكيه چشم جذب شده و گرماي شديدي توليد مي كنند و بسته به شدت ليزر و مدت زمان آن، بخشي از شبكيه چشم را مي سوزاند/در همین راستا یک چشم پزشک و عضو هیات علمیدانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به خبرنگار جام جم گفت: در چند روز گذشته من با بیماری از تهران در تماس بودم که به عنوان مهندس یک پروژه مشغول به کار بوده و به دلیل نگاه کردن به نور لیزر، شبکیه و مرکز بیناییش دچار سوختگی شد/ هیچگاه نباید به نور لیزر به صورت مستقیم نگاه کرد حالا فرقی نمی کند که این نور در لیزرهای اسباب بازی، مهندسی، پزشکی و یا غیره باشد/نورطبیعی و معمولی واگرایی دارد و با پخش شدن و فاصله گرفتن قدرتش کم می شود ولی نور لیزر اینگونه نیست متمرکز عمل می کند و هراندازه فاصله ش بیشتر شود قدرتش کم نمی شود/وقتی به نور لیزر مستقیم نگاه می کنیم این نور بر مرکز بینایی متمرکز می شود و تمام قدرت خود را بر سلول های بینایی مرکز شبکیه متمرکز می کند و باعث سوختگی سلول ها می شود چرا که نور لیزر انرژی دارد و این انرژی به صورت گرما منتقل می شود و باعث آسیب سلول های بینایی مرکز شبکیه می شود.