کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-با آغاز ماه مبارک رمضان، تغییر در برنامه غذایی و ساعت غذا خوردن افراد میتواند سبب بروز برخی مشکلات گوارشی شود؛ موضوعی که با رعایت برخی نکات تغذیهای از جمله دقت در انتخاب خوراکیهایی که در وعده مهم افطار مصرف میکنیم میتواند تا حد زیادی از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری کند/ نوشیدن شیر به تنهایی، آب سرد،برخی میوهها مثل هندوانه، هلو، خیار و خربزه برای گشودن روزه مناسب نیست؛ زیرا باعث تولید مواد نامناسب در دستگاه گوارش میشود البته شیر گرم و شیرین شده با عسل یا شکر و یا به شکل معجون مانعی ندارد. آب بسیار سرد نیز در این هنگام باعث از بین رفتن حرارت ذاتی معده شده و آن را ضعیف میکند/توجه کنید که بلافاصله بعد از سحری یا شام نخوابید زیرا این کار باعث فشار به دهانه معده و عدم قرارگیری غذا در انتهای معده برای هضم کامل میشود و لذا عواقبی مثل رفلاکس، نفخ و سوء هاضمه را به دنبال خواهد داشت و از طرفی خواب نیز نا آرام و مختل خواهد بود؛ لذا حداقل نیم ساعت بعد از صرف این وعدهها نخوابید/از فعالیت بدنی بلافاصله پس از صرف سحری یا شام بپرهیزید. حداقل تا یک ساعت پس از غذا هیچ فعالیت سنگینی از جمله دویدن، شنا، طناب زدن مجاز نیست، اما قدم زدن آرام و کوتاه مفید است/بنابراعلام دفتر بهبود تغدیه وزارت بهداشت، برای کاهش احساس تشنگی و گرما از این نوشیدنیها استفاده کنید؛ عرق کاسنی، عرق شاطره، عرق کاهو، تخم خرفه، ماءالشعیر طبی، فالوده هندوانه با سکنجبین میل کنید. البته افرادی که معده و کبد سرد دارند باید در مصرف این نوشیدنیها احتیاط کنند.
کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-دکتر مریم میرزاده با اعلام افزایش ساعت کاری مرکز انتقال خون استان در ماه رمضان اظهار کرد: مرکزانتقال خون کرمانشاه از ساعت هشت صبح تا ۲۳ شب آماده خدمت به اهداکنندگان است/مدیر کل انتقال خون کرمانشاه به روزه داران توصیه کرد:برای اهدای خون در روزهایی که سحری خورده، در ساعات اولیه صبح جهت اهدای خون مراجعه کنند.،لازم است این افراد در فاصله افطار تا سحر پیش از اهدای خون مایعات بنوشند/در حال حاضر مرکز انتقال خون استان از ساعت هشت صبح تا ۲۳ شب پذیرای مراجعه کنندگان است و همچنین روزهای تعطیل و جمعه از ساعت هشت صبح تا ۱۳ ظهر و در دومین شب قدر که روز جمعه (دوم اردیبهشت ماه) است جهت اجرای “نذر خون” از ساعت ۱۹ تا ۲۳:۳۰ شب این مرکز فعال است /وی از اهدا کنندگانی که در مناسبت های مذهبی “نذر خون” انجام می دهند خواست که اجرای این نذر را فقط به مناسبت ها محدود نکرده و درباقی روزهای سال هم این نذر را به جا بیاورند/مدیر کل انتقال خون کرمانشاه با تاکید بر اینکه ذخایر خون استان در حد قابل قبولی هستند خاطر نشان کرد: برای رسیدن به وضعیت “ایده آل” می بایست تعداد مراجعه کنندگان افزایش یابد.
کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-فرزین معتمدی گفت: راس ساعت سه بامداد روز یکشنبه ( ۲۱ فروردین ۱۴۰۱)، مسئول کشیک اداره کل مدیریت بحران مفقود شدن شخصی در کوه شیرز هرسین را به اطلاع معاون امدادونجاب هلال احمر استان کرمانشاه رساند، بلافاصله پس از وصول خبر تیم واکنش سریع مستقر در هلال احمر استان به اتفاق نیروهای آتشنشان در محل حادثه حاضر شدند/ پس از تلاش چند ساعته در محل ذکر شده تلاش برای فرد گرفتار در کوه بی نتیجه ماند، لذا با اعزام تیم غار نورد جمعیت هلال احمر استان به محل حادثه اعزام، پس از ایجاد کارگاه و استفاده از تکنیکهای پیشرفته امدادو نجات طی ساعتها تلاش بی وقفه جسد فرد گرفتار در کوه شیرز در حفره ای خطرناک مشاهده و با تلاش امداد رسانان جمعیت هلال احمر استان به بیرون از حفره هدایت شد/معتمدی در ادامه سخنانش متوفی را مردی حدوداً ۳۰ ساله عنوان کرد، که در اثر نرسیدن اکسیژن لازم در داخل حفره جان خود را از دست داده بود/جسد متوفی جهت مراحل قانونی به پزشکی قانونی تحویل داده شده و پس از آن مرحله به خانواده متوفی تحویل داده می شود.
کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-بیشتر از ۱۵ سال است که همه استانهای غربی کشور از جمله کرمانشاه با پدیده ریزگردها مواجهند، پدیدهای جوی که عامل آن طوفانهای گرد و غباری است که از صحراهای گرم و خشک کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، شمال عربستان منشا میگیرد/اگرچه ما دخل و تصرفی در این پدیده نداریم اما تبعات خطرناک تنفس ریزگردها به شدت سلامت مردم را تهدید میکند/بیماریهای قلبی و تنفسی ابتدایی ترین پیامد حضور ریزگردها در آسمان و تنفس آن است، اما همه چیز به همینجا ختم نمیشود و علاوه بر تهدید سلامت انسان، همه حیات وحش و حتی پوشش گیاهی نیز از این پدیده آسیب میبینند/اگرچه از هر چند توده گرد و غبار که از سمت مرز وارد استان کرمانشاه می شود تعداد کمتری به مرکز استان و شهرهای شرقی میرسد، اما همین وضعیت هم باعث میشود در بسیاری از روزها خصوصا در سه فصل، بهار، تابستان و پاییز کیفیت استاندارد هوای کرمانشاه پایین بیاید/چند سالی بود که وضعیت کمی بهتر شده بود اما از سال گذشته که خشکسالی شدت یافته دوباره روزهای غبار آلود هم چه در کرمانشاه و چه سایر شهرهای غربی کشور بیشتر شده است./سالهایی مانند سال ۱۳۸۸ را داشتیم که در آن ایام کرمانشاه در یک سال ۱۲۰ روز هوای غیراستاندارد را تجربه کرد اما چند سالی بود کمتر روزهای غبارآلود را داشتیم تا اینکه از سال گذشته شرایط بدتر شد/برای مثال سال گذشته،کرمانشاه ۲۲ روز غبار آلود بوده که این تعداد برای شهرستان های مرزی بیشتر است، این را سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه اعلام می کنند.
کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-علی محمد زورآوند ، با اشاره به توده گرد و غباری که طی روزهای اخیر جو استان را تحت تاثیر قرار داده، گفت: همانطور که پیشبینی شده بود، به دلیل وزش باد شاهد نفوذ گرد و غبار تشکیل شده در منطقه به جو استان کرمانشاه بودیم که طی دو روز اخیر اکثر شهرهای استان خصوصا شهرهای مرزی را تحت تاثیر قرار داد/ این گرد و غبار امروز (۲۰ فروردین) هم در جو استان ادامه دارد و حتی امکان تشدید آن تا غروب امروز هست/چون طی ساعاتی از بعدازظهر احتمال وزش باد را داریم، امکان نفوذ مجدد گرد و غبار و تشدید شرایط فعلی تا غروب امروز وجود دارد/زورآوند ابراز امیدواری کرد، تا اواخر وقت امشب و یا اوایل صبح فردا شاهد خروج گرد و غبار از جو استان باشیم/وی همچنین با اشاره به احتمال بارش در برخی نقاط استان طی ساعاتی از امروز(شنبه)، گفت: امیدواریم در کرمانشاه نیز رگبارهایی رخ دهد و از گرد و غبار فعلی کاسته شود.
چرا گوجهفرنگی گران شده است؟رییس اتحادیه بار فروشان کرمانشاه گفت: قیمت گوجه فرنگی طی چند روز اخیر افزایش یافته و هر کیلو تا ۲۵ هزارتومان نیز رسیده است./حاجیعلیانی رییس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه در این خصوص اظهار کرد: قیمت گوجه فرنگی طی چند روز اخیر افزایش یافته و به هر کیلو تا ۲۵ هزارتومان نیز رسیده است/ گفته شده که علت این افزایش قیمت صادرات گسترده گوجه فرنگی میباشد؛ هرچند در این میان شایعاتی از قبیل مشکلات حمل و نقل بارها نیز به گوش میرسد/رییس اتحادیه بارفروشان کرمانشاه گفت: ممکن است گران شدن گوجه فرنگی بر قیمت دیگر بارها نیز تاثیرگذار باشد و قیمت آنها را نیز افزایش دهد.
کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-به گزارش مرکز اطلاع رسانی شهرداری کرمانشاه، نادر نوروزی در حاشیه آیین رونمایی از این خودروها که با حضور جمعی از مدیران استانی برگزار شد از معضل ترافیک به عنوان یکی از معضلات اصلی شهر کرمانشاه یاد کرد و افزود:متاسفانه عرض کم معابر بویژه در بافت مرکزی و بافت های فرسوده شهر موجب مشکلات عدیده ای در بحث ترافیک شده است/در کنار این مسئله پارک غیرمجاز خودروها در همین خیابان های کم عرض موجب ایجاد گلوگاه های ترافیکی شده و حرکت را در این محدوده های شهر کند کرده است/متاسفانه برخی افراد بواسطه محل کارشان که در بافت مرکزی شهر قرار دارد بخشی از معابر را جلوی مغازه یا صنف خود اشغال و تصرف کرده اند که این کار خلاف قانون است/ معابر شهر متعلق به عموم مردم شهر است و مالکیت عمومی دارد و کسی حق تصرف آن را ندارد/خودروهای کنترل هوشمند ترافیک که خودروهای پلاک خوان هستند با همکاری نیروی انتظامی و بویژه پلیس راهور تهیه شده است/این خودروها در سطح معابر شهر حرکت کرده و تخلفات پارک حاشیه غیرمجاز و برخی تخلفات دیگر را ثبت کرده و اعمال قانون می کنند و پیامک آن نیز برای رانندگان ارسال می شود/در همین راستا از مشاورین ترافیکی دعوت کرده ایم و در پی احداث توقف گاه ها (پارکینگ های عمومی) متناسب با وضعیت شهر بویژه در بافت های فرسوده شهر هستیم.
کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-مخالفان ماهی قرمز چه میگویند؟اینکه حالا قرار است نهتنها نهی به خرید ماهیقرمز نکنیم و بلکه توصیه داشته باشیم به داشتن ماهیها یک سوی دیگری هم دارد. برای اثبات برادریمان میتوان به مهمترین دغدغه مخالفان خرید ماهیقرمز در شب عید اشاره کرد./دسته مخالفان که البته به نظر میرسد تعدادشان هم کم نیست استدلالهایی برای نخریدن ماهیقرمز دارند که قابلتوجه است. دلیل اولیه آنها این است که ماهیهای قرمز سنتی ایرانی نیستند که حالا پا به سفره آیینی نوروز گذاشتند./آنها باور دارند در میان دهها سند و مدرکی که در قالب نوروزنامه، سفرنامه و نقاشی از سدههای گذشته درباره نوروز موجود است، هیچکدام اشارهای به ماهیقرمز نداشتهاند./استدلال دوم آنها با محور زیستمحیطی است. آنها معتقدند بیشتر ماهیهای خریداریشده برای سفره هفتسین، در همان یکی دو روز نخست میمیرند و بدتر اینکه رهاسازی آنها باعث برهمخوردن بخشی از چرخه زیستی میشود./استدلالهای کمرنگ دیگری هم وجود دارد، بهعنوانمثال بخشی از آنها معتقدند ماهیقرمزها میتوانند باعث انتقال بیماری شوند اما پرتکرارترین دلیل مخالفت آنها یک مبنای آماری تلخ دارد که آن را غیراخلاقی میخواند./چرا باید ماهی قرمز بخریم؟صرفنظر از برخی رسوم آسیبزننده که طبیعتا به اصلاح نیاز دارند، در آیین نوروز، توجه به تمام عناصر موجود در نوروز و سفره هفتسین، بیهیچ شکوشبههای در جهت حفظ محیطزیست و ارتقای ارزشهای انسانی و فرهنگی ماست.علت ماندگاری نوروز هم همین است، وگرنه چه بسیارند سنتهای فراموششده./مخالفان خرید ماهی قرمز از جهاتی هم درست میگویند، ولی باید توجه کنیم در چه جامعه و با چه نگرشی به حیوانات این مخالفتها عنوان میشود. ماهی قرمز و زیباییاش (ولو وارداتی) بیش از یک قرن است که جزئی از فرهنگ و نماد آیین نوروز شده است./اتفاقا باید از این فرصت استفاده و همه را به خرید ماهیقرمز و نگهداری اصولی از آن تشویق کرد. در شرایطی که ضربالمثل ورد زبان مردم کوچه و بازار «سنگمفت، گنجشکمفت» است و بهکاربردن اسامی و اشاره به صفت بیشتر حیوانات در گفتار روزمره ما نوعی دشنام محسوب شده و هر حیوانی متهم به صفتی پست است ــ چنانکه ماهیقرمز باهوش در فرهنگ عامه به کمحافظگی متهم میشود ــ برای مردمانی که شهرنشینی بیشتر از هر جای دنیا آنها را با طبیعت بیگانه کرده، لازم است به بهانه نوروز پای ماهیان قرمز را به نمایندگی از حیاتوحش به زندگی ماشینی وارد کنند و چگونگی همزیستی با آنها را یاد بگیرند.
کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به آماده باش کامل برای نوروز، گفت: ۸۶ تیم گشتی در سطح راههای استان فعال خواهد بود./ برای ایام پایان سال و نوروز هم در آمادگی کامل هستیم و تمام پرنسل را بر اساس دستورالعمل ها و بخش نامههای ابلاغ شده آموزش دادیم/این تیمها تمام راه های اصلی، فرعی و روستایی و همچنین تفرجگاه ها، اماکن زیارتی و … که تردد مردم در این نقاط زیاد است را پوشش خواهند داد/ در استان کرمانشاه در سال جاری ۱۴۶ نقطه حادثه خیز شناسایی شده که ۶۶ نقطه به صورت کامل یا با نصب علائم و تجهیزات برطرف شده است/مهمترین مشکل ترافیکی در راه های استان هم اشاره کرد در محورهای دو طرفه و پرتردد است/از سوی دیگر در برخی محورها مانند حوزه اورامانات و سنقر که بعد تفرجگاهی دارند برای ساعات برگشت با پیک ترافیک مواجهیم که از رانندگان می خواهیم زمان برگشت خود را مدیریت کنند/سرهنگ محمد حیدری فرمانده پلیس راهور کرمانشاه نیز از طرح نوروزی راهور یاد کرد که همزمان با سراسر کشور از ۲۵ اسفند آغاز شده و تا ۱۴ فروردین سال ۱۴۰۱ ادامه دارد/ حیدری از اماده باش ۹۶ تیم گشتی خودرویی و ۳۵ تیم موتورسکلتی برای این ایام خبر داد و عنوان کرد: بنا داریم با هماهنگی سایر دستگاه های امدادی و خدمت رسان پوشش ترافیکی مناسبی در معابر ایجاد کنیم.
بهمن خدادادیان ، با اشاره به افزایش خرید آجیل در آستانه عید نوروز، گفت:بسیار مهم است که با توجه به خطرات مصرف آجیل کهنه، افراد حتما این خوراکی را از اماکن معتبر خریداری کنند/آجیل کهنه حاوی کپک آسپرژیلوس است که این کپک سمی تولید می کند که برای سلامت افراد بسیار خطرناک است/سم “آفلاتوکسین” تولید شده از کپک آجیل کهنه می تواند در بدن تجمع پیدا کرده و در درازمدت موجب ایجاد سرطان شود/در همین راستا توصیه می شود افراد هنگام خرید آجیل دقت کرده و این خوراکی را حتما از اماکن معتبر خریداری کنند/نکته مهم در خرید آجیل تازه بودن آن است که از روی رنگ و ظاهر آجیل به راحتی قابل تشخیص است/آجیل تازه بوی کپک زدگی نداشته و در ظاهر آن هم شپشک مشاهده نمی شود./علاوه بر این، قیمت هم یکی از راه های تشخیص آجیل تازه از کهنه است، چرا که آجیل تازه را هرگز ارزان نمی فروشند./برای تشخیص هرچه بهتر تازگی آجیل توصیه می شود افراد آجیل خام خریداری کنند که فاقد رنگ است و می توان به راحتی از روی ظاهرش تازگی آن را تشخیص داد/علاوه بر این توصیه می شود افراد از خرید آجیلهای رنگی بطور جد خودداری کنند، چرا که در برخی موارد افراد سودجو از رنگ های شیمیایی برای رنگ کردن آنها استفاده می کنند/خرید آجیل خام از آن جهت که نمک کمتری هم در آنها استفاده شده، برای سلامت افراد بهتر است.