جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

خانه های موسیقی و ارتقای جایگاه هنر
25 بهمن 1397 - 9:48
شناسه : 22837
0
تنبور، هوره، دف و مور از موسیقی های اصیل کُردی در استان کرمانشاه صاحب خانه شدند و هنرمندان و علاقه مندان به این رشته ها می توانند به صورت حرفه ای این رشته ها را دنبال کنند طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه که قدمتی به درازای تاریخ دارد، به پشتوانه فرهنگ و تمدن خود در حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه والایی قرار دارد و در این میان موسیقی این منطقه نیز به تبع در میان موسیقی ایران زمین جزء موسیقی های سرآمد است./در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه که اقوام و مذاهب مختلفی سکونت دارند، آواها و نواها و نغمه های محلی فراوانی وجود دارد که میراث هزاران سال تمدن و فرهنگ این دیار است که حفظ و پاسداشت این نواها نیازمند ایجاد انسجام در میان فعالان این عرصه دارد./با پیشرفت فن آوری و ورود سازهای الکترونیکی، حوزه موسیقی نیز به مانند سایر حوزه ها دچار تغییر و تحول شده و در این میان اما موسیقی سنتی کُردی به دلیل غنای فراوان کمتر دچار دستخوش شده است./یکی از ابتکارات دولت تدبیر و امید در حوزه فرهنگ و هنر در استان کرمانشاه صدور مجوز برای راه اندازی خانه های موسیقی بود که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توانست یکی از مطالبات به حق مردم و به ویژه فعالان و علاقه مندان حوزه موسیقی را محقق کند./در سال ۹۷ با تلاش ها و پیگیری های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار خانه موسیقی در استان کرمانشاه راه اندازی شده و قرار است پنجمین خانه نیز در اسفند امسال به جمع این خانه ها اضافه شود./خانه تنبور در دالاهو، هوره در اسلام آباد، مور در هرسین و دف در پاوه، چهار خانه موسیقی است که در سال جاری در استان کرمانشاه راه اندازی شده است.

پ
پ

آنگونه که حجت الاسلام رحیم جعفری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، خانه سیاهچمانه (چشمان سیاه) که از موسیقی های اصیل اورامی منطقه پاوه و اورامان است نیز در اسفند امسال در شهرستان پاوه راه اندازی می شود و شمار خانه های موسیقی استان کرمانشاه به عدد پنج افزایش می یابد.
خانه های موسیقی می تواند محلی برای تحقیق، پژوهش و آموزش های علمی و آکادمیک باشد و از طریق این خانه ها موسیقی به جایگاه مناسب خود خواهد رسید.
این اقدام و ابتکار دولت در حوزه موسیقی در استان کرمانشاه جای قدردانی دارد اما صرف راه اندازی این خانه ها برای تقویت و ارتقای جایگاه موسیقی کافی نیست و جا دارد مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل استان، خانه های موسیقی را از طریق حمایت های مادی و معنوی حمایت کنند.
جهت دادن به پایانه نامه های دانشجویی در حوزه فرهنگ و هنر با موضوع موسیقی اصیل کُردی، ایجاد دانشکده موسیقی در کرمانشاه، برگزاری جشنواره های موسیقی در طول سال در مناطق مختلف استان نیز می تواند به عملکرد خانه های موسیقی استان غنای بیشتری ببخشد.
موسیقی در میان مردم کرمانشاه جایگاه والایی دارد و در صورت سرمایه گذاری در این حوزه و توجه جدی و ویژه به اقتصاد هنر می توان از این طریق بخشی از نرخ بیکاری بالای استان کرمانشاه را کاهش دهد و به رونق اقتصادی و رونق کسب و کار استان نیز کمک نماید.
از سوی دیگر موسیقی می تواند منجر به ایجاد فضای شادی و نشاط در استان که یکی از نیازهای اصلی مردم است، شود که از طریق برگزاری کنسرت ها و جشنواره های موسیقی می توان به مهم را محقق کرد.

ایرنا/فرزاد نویدی

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.