سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20847 تعداد نوشته های امروز : 4×

آخرین خبرها

غرق شدن نوجوان ۱۴ ساله در سرپل ذهاب برای مقابله با «سقط» همه دستگاه‌ها پای کار بیایند کتمان موضوع و یا بیان ناقص آن موجب شبه سازی در اذهان می شود/ سخنان رییس شورای شهر درخصوص بودجه شهرداری کذب است/تحقق ۷۰درصدی بودجه شهرداری کرمانشاه نرخ جدید کرایه اتوبوس و تاکسی درون شهری اعلام شد گوشت دام کرمانشاه بالاترین کیفیت را دارد/مافیای دام موجب گرانی گوشت می شود ۴۱ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کرمانشاه ایمن شد توافقات امیدبخش برای راه آهن کرمانشاه – خسروی و قطار شهری ۹۵درصد متقاضیان کارت ملی خود را دریافت کرده اند ثبت ۳۰ حادثه کوهستان از ابتدای امسال در کرمانشاه تبریک شهردار کرمانشاه به مناسبت روز شوراها سامانه بارشی قوی در راه کرمانشاه خطراتی که «روغن کرمانشاهی» را تهدید می‌کند تلاش برای جهش تولید در دیم زارهای کرمانشاه /طرح های راکد و بحران زده کشاورزی باید فعال شوند مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود ‌ویزیت پزشکان‌ در کرمانشاه چند؟ یک روانپزشک نسبت به مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور هشدار داد آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟ عملیات نجات خودروی گرفتارشده با ۶ نفر سرنشین آن از رودخانه زمکان در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟

بازیافت نخاله های ساختمانی و رهایی از حصار ویرانی / نخاله های ساختمانی قصرشیرین به تپه تاریخی تبدیل می‌شود
26 دی 1396 - 12:56
شناسه : 3983
0
گزارش؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

بیش از ۲ ماه است که از زمان زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان کرمانشاه می گذرد ولی همچنان حجم انبوه نخاله های ساختمانی در مناطق غرب استان دیده می شود و مناطق زلزله زده را محاصره کرده است.

پ
پ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه؛ بازیافت نخاله های ساختمانی شروعی دوباره برای سازندگی و استفاده به صرفه از امکانات موجود در نقاط زلزله زده کرمانشاه است که این فرصت طلایی به اختصاص بودجه و صبر و حوصله صاحبان واحدهای مسکونی، برای تفکیک مصالح قبل از شروع آواربرداری نیاز دارد.

بازیافت نخاله های ساختمانی و رهایی از حصار ویرانی

بیش از ۲ ماه است که از زمان زلزله ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان کرمانشاه می گذرد ولی همچنان حجم انبوه نخاله های ساختمانی در مناطق غرب استان دیده می شود و مناطق زلزله زده را محاصره کرده است.

در این مدت گروه های مردم نهاد و فعالان محیط زیست بارها در میدان حاضر شده و با جمع آوری این نخاله ها، وفاداری خود را برای حفاظت از این آب و خاک نشان داده اند ولی آنچه که دردسرساز شده حجم گسترده ویرانی و در نتیجه افزایش میزان نخاله های ساختمانی است که این امر حتی تا پایان اتمام بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی ادامه خواهد داشت.

برای بازیافت بودجه نیاز است

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه، با بیان اینکه برای بازیافت نخاله های ساختمانی در مناطق زلزله زده استان پیشنهاد داده ایم، افزود: به دلیل تعلق نگرفتن بودجه، نخاله های ساختمانی مناطق هنوز بازیافت نشده و برای این امر به کارخانه و ماشین آلات نیازمندیم.

هایده شیرزادی افزود: پیشنهاد ما به شهرداری ارائه شد تا پس از تصویب در شورای شهر به استانداری ارسال شود تا پس از آن توسط استانداری به وزارت کشور ارائه شود تا بتوانند بودجه ای برای این امر اخذ کنند، که تاکنون در فرمانداری ها باقی مانده است.

بازیافت می تواند فرصت شود

به گفته این فعال زیست محیطی، به عنوان مثال وقتی هشت هزار ساختمان تخریب شود بالغ بر یک و نیم میلیون تن نخاله ایجاد می شود، این امر علاوه بر آنکه فضای بالایی از محیط زیست را تصاحب می کند، موجب گسترش گرد و غبار می شود و حتی به محل تجمع سگان ولگرد، حیوانات موذی و تجمع حشرات سالک تبدیل می شود و صدها معضل بهداشتی به همراه خواهد داشت.

به گفته شیرزادی، این وضع می تواند به فرصت تبدیل شود، نخاله های ساختمانی می تواند تفکیک شود، ابزارهای سالم آن می تواند جدا شود تا بازهم به چرخه مصالح ساختمانی باز گردد و برای جمعی از بیکاران استان اشتغال آفرینی کند.

تجمیع نخاله های سیمای سرپل ذهاب را به هم زده است

در ادامه فرماندار شهرستان سرپل ذهاب اظهار داشت: تجمیع نخاله های ساختمانی ناشی از آواربندی در مناطق زلزله زده جانمایی شده که این امر به صورت اکیپ های چهار نفره با همکاری محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، شهرداری و بهداشت در روستاها ساماندهی می شود.

اکبر سنجابی با بیان اینکه وضعیت نخاله های ساختمانی ناشی از آواربرداری در حوزه شهری نیز ساماندهی شده است، افزود: برای ساماندهی بلندمدت و بازیافت نخاله های ساختمانی این مناطق باید تصمیم گیری شود چرا که همین مناطقی که برای تجمیع نخاله در نظر گرفته شده سیمای ظاهری شهر را برهم زده است.

وی با بیان اینکه ۲۹ هزار و ۳۲۲ واحد واحد مسکونی در سطح شهرستان سرپل ذهاب به دنبال زلزله اخیر آسیب دیده اند، افزود: از این تعداد حدود ۱۴ هزار واحد تخریبی هستند و مابقی واحدهای تعمیری از نوع یک، ۲ و سه هستند و همه این واحدها نخاله هایی از خود برجای می گذارند.

سنجابی با تاکید براینکه هر واحد بستگی به نوع مصالح به کار رفته در سازه می تواند نخاله تولید کند، افزود: در زمینه بازیافت این نخاله ها باید یک متولی پای کار بیاید.

نخاله های ساختمانی قصرشیرین به تپه تاریخی تبدیل می شود

در ادامه فرماندار شهرستان قصرشیرین اظهار داشت: برای تخریب کامل ساختمان های خطرساز و نیمه تخریب اعتباری از سوی بنیاد مسکن گرفته ایم تا صاحبان واحدهای مسکونی به تخریب دست زنند و مصالحی که می توان در امر بازسازی از آن استفاده کرد را تفکیک کنند و آن بخش که قابل بازیافت نیست را به خارج از محدوده زندگی منتقل کنند.

فرامرز اکبری ادامه داد: این اقدام در مناطق روستایی نیز انجام شده و برای هر روستا محدوده ای در نظر گرفته ایم تا همه نخاله های ساختمانی در این محدوده دپو شود.

وی یادآور شد، به دنبال این هستیم پس از اینکه کار بازسازی به پایان برسد و دیگر آواری برجای نماند محل دپوشده نخاله های ساختمانی را به صورت تپه مانند در آوریم، اطراف آن را به فضای سبز تبدیل کنیم که پس از آن با نصب تابلوی راهنما در خصوص سال زلزله، میزان آوار و کشته شدگان قصرشیرینی به دنبال این سانحه اطلاعاتی درج خواهد شد.

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه این اقدام در همه روستاها و شهرهای قصرشیرین انجام می شود، گفت: در شهرهنوز آواربرداری به صورت جدی انجام نشده است ولی مکان تجمیع نخاله مشخص شده است.

آواربرداری ۱۰ هزار و ۶۵۶ واحد در مناطق زلزله زده استان

از سوی دیگر رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه به بیان آخرین فعالیت های انجام شده در راستای تخریب و بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده استان گفت: از زمان زلزله تاکنون ۱۰ هزار و ۶۵۶ واحد آواربرداری شده است و نزدیک به ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات برای آواربرداری در مناطق مشغول به فعالیت هستند.

رضا خواجه ای، با تاکید براینکه تفکیک مصالح قبل از آواربرداری انجام می شود، افزود: این امر توسط متقاضیان و به صورت داوطلبانه انجام می شود و به آنها در این زمینه یاری رسانده می شود و پس از تفکیک، مابقی مصالح برای تخلیه هدایت می شود.

تفکیک قبل از آواربرداری

خواجه ای تاکید کرد، توصیه می کنیم همه صاحبان منازل تخریبی به تفکیک مصالح اقدام کنند چرا که برای بازسازی به کار آنان می آید و اگر این امر با حوصله انجام شود و فراگیر شود، گمان نمی کنم بازیافت بازیافت نخاله ها به اعتبار جداگانه ای نیاز پیدا کند.

تجمیع نخاله های ساختمانی در سرپل ذهاب مکان یابی شده است

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه نیز اظهار داشت: محلی در کنار پروژه بازیافت زباله خانگی شهر سرپل ذهاب برای تجمیع نخاله های ساختمانی آوار انتخاب شده است.

فریدون یاوری ادامه داد: در مورد روستاهای زلزله زده استان، کارشناسان اداره کل با همکاری کارشناسان محیط زیست شهرستان سرپل دهاب و شهرستان قصرشیرین جایگاه های موقت مختلفی برای روستاها تعیین کرده اند و برای نخاله های ساختمانی چند روستا یک محل تجمیع درنظر گرفته اند.

مشکلات اعتباری بازیافت نخاله در کارگروه پسماند مطرح شود

یاوری افزود: در صورت وجود نارسایی و کمبود امکانات برای حمل و نقل باید هماهنگی بیشتری با شهرداری و دهیاری صورت گیرد و آنچه که هم اکنون ضرورت دارد حمل این زباله ها به مکان های تعیین شده است تا پس از آن برای یافتن مکان متناسب برای دفن بهداشتی و یا بازیافت آن تدبیری در نظر گرفته شود.

یاوری با بیان اینکه بازیافت نخاله های ساختمانی یکی از محورها و بحث های اصلی در مناطق زلزله زده است، گفت: مشکلات در ارتباط با بازیافت پسماند در کارگروه مطرح می شود و هایده شیرزادی، مدیرپروژه بازیافت کرمانشاه می تواند این مشکل را در کارگروه بازیافت پسماند که در استانداری کرمانشاه برگزار می شود مطرح کند و برای رفع آن تلاش خواهیم کرد.

این مسئول ادامه داد: آمار دقیقی از جمع آوری حجم نخاله های ساختمانی در مناطق زلزله زده بدست نیامده چرا که با توجه به وضعیت موجود این آمارهنوز جمع آوری نشده است.

به گفته یاوری، هرنوع نخاله و زباله ای که بدون درنظر گرفتن تمهیدات بهداشتی و زیست محیطی در محیط باقی بماند و دفن آن مطابق اصول بهداشتی و زیست محیطی انجام نشود، پیامدهای نامناسب بهداشتی و زیست محیطی به دنبال دارد.

یاوری ادامه داد: در صورت نبود محل مناسب برای جمع آوری نخاله ها و رها شدن آن در مسیر رودخانه ها بدون شک به وسیله آب های سطحی شسته می شود و به درون آب ها حمل می شود و اکولوژی رودخانه را برهم زده و حیات آبزیان را تحت تاثیر قرار می دهند و حتی سبب انحراف جریانات آبی در مسیر رودخانه ها می شوند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد، از سوی دیگر پاره ای از بیماری ها همانند سالک و لژمانیا از جمله عوارض بهداشتی عدم مدیریت صحیح زباله ها به حساب می آید که نسبت به این پیامدها باید بیش از گذشته حساس بود و تدبیر به کار بست.

زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است. /  زهره کریم زادهایرنا

 

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.