شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

پرویزخان مرزی بین المللی اما فاقد امکانات
29 اردیبهشت 1398 - 10:12
شناسه : 64053
2
فرزاد نویدی طلوع‌‌کرمانشاه :

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد./عملیات اجرایی طرح جامع توسعه پرویزخان در مرحله اول با ۳۴ میلیارد تومان اعتبار در هشتم اسفند امسال آغاز شد./پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار احداث شده است و یکی از نیازهای اصلی این مرز در نگاه اول، تعریض، بهسازی و نوسازی راه دسترسی به آن از داخل شهر قصرشیرین است که اکنون جوابگوی میزان تردد روزانه را ندارد./براساس آمارها روزانه به طور میانگین ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان تردد می کند که جاده فعلی جوابگوی این حجم از ترددها نیست./از سوی دیگر جاده سرپل ذهاب به قصرشیرین نیز که یک بانده و کم عرض است نیاز جدی به تعریض و بهسازی دارد که لازم است در دستور کار مسئولان دستگاه های مربوطه قرار گیرد.

پ
پ

استاندار کرمانشاه اسفند سال ۹۷ از مرز پرویزخان بازدید کرد و دستورات لازم را در خصوص آسفالت چهار کیلومتر مسیر ورودی مرز رسمی پرویزخان صادر کرد و در این رابطه هم ۶ میلیارد تومان اعتبار برای این مهم اختصاص یافت که اکنون ماشین آلات راهسازی در محل پایانه مرزی فعال هستند اما به نظر می رسد روند فعالیت کند است.
مسئولان اعلام کردند که آسفالت ورودی پایانه پایان سال ۹۷ به اتمام می رسد اما هنوز به پایان نرسیده است.
ایجاد امکانات رفاهی و زیرساختی را می توان از دیگر نیازهای اولویت دار مرز پرویزخان اعلام کرد؛ در حالیکه حدود هفت هزار نفر در این مرز در قالب کارگر، راننده، تاجر و پیله ور فعالیت می کنند اما مکانی برای استراحت این افراد وجود ندارد و مکان استراحت فعلی آنها از نظر بهداشتی نامناسب است.
از این مرز رسمی کشورمان، تردد انسانی هم به کشور عراق انجام می شود و باید امکانات زیرساختی مورد نیاز در مرز همطراز با کشورمان باشد.
سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مرز در زمینه راه اندازی رستوران و اقامت گاه ها می تواند علاوه بر رفع نیازهای شاغلان در این مرز به ایجاد اشتغال مضاعف نیز کمک کند.
در راستای اجرای کامل طرح جامع پرویزخان که ۲ تا سه سال طول می‌کشد، طرح ساختمان گمرک، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت جانمایی و پیش بینی شده است.
همچنین در این طرح تمام زیرساخت‌ها و نیازهای بلندمدت این گمرک از جمله محوطه سازی، راه ورودی و خروجی، فیبرنوری، فاضلاب، آب و برق و امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است.
سالن تجاری پایانه مرزی پرویزخان سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار کرمانشاه افتتاح شد که تاثیر بسزایی در ساماندهی بخشی از این مرز داشت و امیدواریم سایر نیازهای این مرز در قالب طرح جامع هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.
در یک ماه نخست سال جاری ۱۶۱ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۹۲۵ دلار کالا به وزن ۳۷۰ هزار و ۵۳۸ تن از طریق مرزهای استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد که از مجموع این صادرات، ۱۰۰ میلیون و ۶۹۶ هزار و سه دلار آن با وزن ۱۹۰ هزار و ۸۹۴ تن از طریق گمرک پرویزخان به خارج از بوده است.
پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار احداث شده است. قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت و در اختیار داشتن ۲ مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی، دارای ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که کانونی برای انجام مراودات تجاری و اقتصادی بین ۲ کشور است.
روزانه به طور میانگین ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود.
باتوجه به تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی، به نظر می رسد باید هرچه سریعتر طرح جامع مرز پرویزخان به انجام برسد و شاهد مرزی در شان نام و جایگاه ایران باشیم.
استان کرمانشاه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که ۲ مرز پرویزخان و خسروی در شهرستان قصرشیرین رسمی هستند و مراحل رسمی شدن مرز سومار نیز در دست اجرا است.
این استان همچنین پنج بازارچه مرزی فعال نیز دارد.

فرزاد نویدی/ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.