در استان ما به غیر از شهرهای سنقر، صحنه، هرسین، کنگاور و قصرشیرین که بیشتر مرتع دارند تا جنگل، باقی شهرها از پوشش گیاهی و جنگلی برخوردارند/طبق آمارها کرمانشاه بیش از 527هزارهکتار جنگل و یک میلیون و 192هزار هکتار مرتع دارد که عدد قابل توجهی است و هرگونه اهمال در حفظ این نعمت خدا دادی می تواند خسارت جبران ناپذیری برای استان به دنبال داشته باشد، خسارتی که گاها جبران شدنی نیست. یکی از چالش هایی که هر سال زاگرس نشینان و از جمله مردم کرمانشاه با آن دست به گریبانند، موضوع حریق در مراتع و جنگل هاست/مشکلی که ضمن آسیب زدن به پوشش گیاهی و تخریب جنگلها و مراتع، سالهای متمادی زیستگاههای کمیاب جانوری و گیاهی این خطه از جمله بلوط های کهن و گران بها را تخریب کرده است/در همین راستا اداره کل منابع طبیعی هر سال برنامه هایی برای خروج از این بحران دارد، از آموزش جوامع محلی و تشکیل گروههای همیار طبیعت در روستاها، عشایر نشینان و بهره برداران گرفته تا تهیه و توزیع دستگاههای دمنده که حالا تعدادش در کرمانشاه چیزی حدود هزارو 193 مورد است که بی شک کفاف نیاز استان را نمی دهد/با این حال تاسف بار است که بگوییم به رغم همه این تلاش ها طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولین منابع طبیعی و آبخیزداری، امسال حریق در مراتع و جنگل های استان افزایش 70 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و این یعنی اقلیم بی نظیر و زیبای زاگرس در معرض نابودی و تخریب است.
پاییز سال گذشته بود که سرپرست جدید شرکت آب منطقهای کرمانشاه بعد از یک دوره نه چندان پررونق معرفی شد و این امید را ایجاد کرد که با حضور مدیری تازه نفس تحرکی در پروژههای عظیم تامین آب کرمانشاه رخ دهد/مدیری غیربومی که بعد از مدت کوتاه سرپرستی، مدیرعامل شد و حالا با گذشت حدود ۸ یا ۹ ماه از انتصابش، کوچکترین گام محسوسی برای تحول در حوزه آب برنداشته است/حوزهای که شاید بتوان از آن به عنوان حیاتیترین دستگاه استان یاد کرد، زیرا اگر شرکت آب منطقهای کار تامین آب را به درستی انجام ندهد در درجه اول مردم آبی برای نوشیدن ندارند/غذایی هم برای خوردن نیست زیرا بخش عمده تامین آب بخش کشاورزی نیز از طریق سدها و شبکه پاییندستی آنها تامین میشود و عدم تامین آب کافی امنیت غذایی استان را تهدید خواهد کرد. از سوی دیگر حتی تولید، صنعت و اقتصاد استان نیز وابسته به تامین آب صنایع توسط شرکت آب منطقهای است. با این اوصاف حضور مدیری منفعل که هیچ تحرکی برای پیگیری پروژههای عظیم و چند هزار میلیاردی این بخش از خود نشان نمیدهد و تنها در حال گذراندن دوره مدیریت خود است میتواند اتفاقات خطرناکی را برای آینده تامین آب کرمانشاه رقم بزند./ساماندهی آبشوران که قرار بود از سال ۱۳۹۰ ظرف مدت چهار تا پنج سال اجرایی شود حالا کمتر از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و ۱۳ سال است که شرایط بد این رودخانه که به کانال فاضلاب تبدیل شده مردم را آزار میدهد/این بلاتکلیفی ۱۳ ساله باعث شد سال گذشته بخشهایی از دیواره این رودخانه در خیابان شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه ریزش کند و حالا کارشناسان مدام درباره خطر ریزشهای جدی خصوصا در منطقه پل حدادعادل هشدار میدهند. قسمتی که در محدوده خیابان شهید اشرفی اصفهانی ریزش کرد و مدتها این معبر اصلی تردد مردم شهر بلاتکلیف بود نیز حالا توسط شهرداری در حال بهسازی است. در سایر حوزه ها از جمله شبکه پایان سدها، مطالعات سدهای جدید از جمله سد بیستون، مخازن آب شرب، و … نیز در این مدت کاری که به چشم بیاید در آب منطقهای کرمانشاه انجام نشده است.
آرین سلیمی تکواندوکار کرمانشاهی عضو تیم ملی در مسابقات المپیک 2024 بود، رویداد مهمی که او برای اولین بار در آن شرکت می کرد و شاید کمتر کسی توقع کسب مدال را از این جوان آتیه دار داشت. وی که سال گذشته و در مسابقات گزینشی المپیک توانسته بود با برتری، مقابل حریفانی از قطر و لبنان مجوز حضور در بزرگترین رویداد ورزشی جهان را کسب کند در حدود 5 ماه مانده به این رقابت ها بدون حاشیه و غالبا در سکوت تمریناتش را دنبال کرد و با آمادگی خوبی راهی این رقابت ها شد./در همین راستا عبدالله مرادی از ورزشی نویسان با سابقه کرمانشاهی نیز ضمن انتقاد از بدسلیقگی مسئولان استان برای عدم پخش مسابقه آرین سلیمی در بوستان های کرمانشاه، به خبرنگار طلوع گفت: کرمانشاهیان که همیشه به پهلوانان و قهرمانان سال های دور خود می بالند خیلی هایشان اطلاع نداشتند شیرپسری از این دیار قرار است در یکی از حساس ترین میادین ورزشی حاضر و برای کسب مدال طلای المپیک با رقیبان خود بجنگد. وی افزود: سوال من این است آیا در شهرهای مثل مازندران و خوزستان هم وضع به همین شکل است و آن ها هم برای ورزشکارانشان که راهی المپیک شدند، هیچ بنری در سطح معابر و خیابان ها نصب نکردند که مردم ببینند و انگیزه بگیرند که همشهری آن ها در مهمترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک حاضر شده است. مرادی ادامه داد: مدیران ورزش کرمانشاه به همان سبک مجاهدان شنبه در مسائل سیاسی تا فهمیدند که آرین سلیمی فینالیست شده و مدالش حتمی، "مجاهدین فینال" شدند و با دوربین عکاسی و فیلمبرداری آمدند و مقابل منزل پدری آرین حاضر شدند.
ما سالها در رده بندی سازمان تربیت بدنی و بعدها ورزش و جوانان در زمره 5 استان مطرح کشور بوده ایم، از محبی و مظاهری و باقری و حجی زواره و کیانوش رستمی گرفته تا سعید احمدی، سامان و احسان حیدری، پگاه زنگنه، هلن سپاهی و حالا ندا شهسواری، آرین سلیمی، یاسین خسروی، علی الفتنیا و شهلا بهروزیراد که امیدهای المپیکی ایران در فرانسه بوده و هستند/این موفقیت بیش از برنامهریزی حاصل تلاش مضاعف ورزشکارانی است که به لحاظ ژنتیک و جغرافیا استعداد فوقالعادهای در انواع ورزش داشته و دارند، کرمانشاه البته در ورزشهای تیمی نیز خوش درخشیده و دور از انصاف است اگر موفقیت تیم فوتبال شیرین فراز و بعثت، هندبال زاگرس، بسکتبال و یا والیبال را به دست فراموشی بسپاریم/با این حال آنچه همواره بر پیکره ورزش استان زخم نهاده عدم مدیریت صحیح و فقدان تفکر و تامل و برنامهریزی در این حوزه بوده است، مدیران ما به معنای واقعی هرگز نگاه حمایتی به ورزش استان نداشتهاند و اگر کسی در طی سالها خوش درخشیده این موفقیت بیشتر حاصل تلاش و استعدادهای شخصیاش بوده است تا حمایت و مدیریت مسئولان. از همین رو اگر تاریخ ورزش استان را ورق بزنید کم نیستند عزیزانی که مجبور به مهاجرت شدهاند، برای نمونه مهاجرت غمانگیز سعید احمدی نایب قهرمان کاراته جهان به آمریکا، همچنین است وضعیت افرادی چون احسان حیدری و گاها ورزشکارانی چون ندا شهسواری که عطای ماندن در استان را به لقای پیوستن به تیمهای پایتخت بخشیدهاند و یا خانم گل فوتبال ایران، زهرا قنبری که گرچه متولد کنگاور خودمان است اما برای خاتون بم، توپ میزند!/خب در چنین شرایطی شاید دور از انتظار نباشد که فردا روزی خبر کوچ "آرین سلیمی" به گوشمان برسد، که آنوقت دیر است برای دست روی دست زدن و حسرت و آه کشیدن!/باید همین حالا کاری کنیم برای ماندن استعدادها، برای پا گرفتنشان در استان، برای پرورش و حمایت از عزیزانی که چهره و سرمایه ملی محسوب میشوند.
معاون وظيفه عمومي فرماندهي انتظامي استان کرمانشاه گفت : مشمولان غايب حق خروج از کشور حتي براي شرکت در مراسم پياده روي اربعين را نيز ندارند . سرهنگ مسعود همتي در گفتوگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه اظهار داشت: مجوز خروج از کشور براي شرکت در مراسم راهپيمايي اربعين حسيني براي مشمولان غير غايب صادر مي شود و مشمولان غايب حتي در صورت داشتن گذرنامه ، ممنوع الخروج بوده و به هيچ عنوان مجوز خروج از کشور براي آنان صادر نمي شود. وي ادامه داد: براي رفاه حال ساير زائرين و سرعت در ارائه خدمات به عزيزان متقاضي شرکت در راهپيمايي اربعين حسيني از مشمولان غايب تقاضا مي شود از مراجعه به سامانه هاي خدماتي پليس يا مراکز وظيفه عمومي و ادارات گذرنامه سراسر کشور و پايانه هاي مرزي براي دريافت مجوز خروج از کشور اکيدا خودداري کنند.
نوروز عزیزی" در گفتگو با خبرنگار طلوع، با اذعان به این مطلب که این افزایش قیمت یک مصوبه کشوری است گفت: ما همه آنالیزها را به استانداری داده ایم و قرار است طرح افزایش قیمت نان از هفته آینده در استان کرمانشاه اجرا شود. وی درحالیکه عواملی چون افزایش هزینه های مصرفی مثل آب، برق، گاز، تورم، هزینه کرایه مغازه، دستمزد کارگر و غیره را در افزایش نرخ نان اثرگذار دانست اظهار کرد: ما از استانهایی بودیم که دیرتر نان را گران کردیم و این طرح باید زودتر در کرمانشاه اجرا می شد. عزیزی در خصوص مشکل قطعی برق در ماههای اخیر و اثرگذاری آن در کاهش کیفیت نان گفت: متاسفانه واحدهای خبازی امسال بیشتر از سال گذشته کمبود برق دارند و گاها نبود چند ساعته برق موجب خرابی خمیر و فاسد شدن آن می شود و ضرر زیادی را متوجه نانوایی ها می کند. وی درحالیکه تجهیز واحدهای خبازی به موتور برق را راهکار مناسبی برای خروج از این وضعیت دانست افزود: عملی شدن این طرح برای نانوایی ها هزینه بر است و کمتر کسی توان تامین هزینه 50 تا 60 میلیونی آن را دارد.
سید شهرام کهریزی در گفت و گو با طلوع کرمانشاه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷۷ دستگاه اتوبوس در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری کرمانشاه فعال است، گفت: این در حالی است که میانگین عمر این اتوبوسها ۱۲ سال بوده و تازهترین اتوبوسهایی که به این ناوگان ملحق شده مربوط به سال ۱۳۹۷ میباشد/وی درباره چرایی کمبود اتوبوس در برخی ایام و برای برخی مسیرها توضیح داد: متاسفانه در حال خالی شدن از ناوگان مسافری بین شهری هستیم/ قیمت کنونی هر دستگاه اتوبوس حدود ۲۰ میلیارد تومان است که درآمد آن ماهیانه نهایتا ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است و صرفه اقتصادی چندانی ندارد. از همین رو افراد تمایل دارند سرمایه خود را به جای ناوگان اتوبوسی به سمت ناوگان باری ببرند/ با این وجود اقدامات خوبی انجام دادیم که بلیتهای اتوبوس و ناوگان مسافری توزیع عادلانهای داشته باشد. برای مثال از فروش بلیت توسط شرکتهای تعاونی ممانعت به عمل آمده و همه ملزم هستند فروش خود را به صورت متمرکز از طریق سامانه سفر ۷۲۴ و یا گیشه مرکزی فروش متمرکز بلیت عرضه کنند.
در همین شهر خودمان، کرمانشاهِ عزیز، طبق آمار سالهای قبل چیزی حدود 400 فعال رسانهای داریم که بارها در رقابتهای ملی خوش درخشیدهاند اما پای درد و دل هر یک که بنشینی دلنگرانیهای بسیاری از آینده نامعلومشان دارند. از وضع بیمه و خدمات درمانی گرفته تا مسکن، پوشاک، خوراک و الباقی روزمرگیهای معمول زندگی که باید تامین باشد تا نبض قلمت بزند برای خوب نوشتن. از موضوع امنیت و سلامت روان که بگذریم، به واقع مبنای اصلی مشکلات این حرفه درآمد پایین آن است که اصحاب قلم را دلنگران میکند و وای به حالت اگر اراده کنی برای بیرون آوردن یک نشریه یا سایت خوب محلی، آنوقت همه این مشکلات را باید در هزاران اما و اگری ضرب کنی که عاقبت هم یقهات را می گیرد برای کنار کشیدن! و چنین میشود که دلالهای رسانهای در شهر ما پا میگیرند، کسانی که عملا اهل و صاحب قلم نیستند اما آنقدر در این حرفه جا باز کردهاند که قلم بدستان را کنار میزنند برای کاسبی پر و پیمان خودشان. دور از انتظار است که این بساطِ بازاری یک شبه جمع شود اما انتظار میرود دلسوزان فرهنگ با کمرنگ کردن حضور این افراد که گاها بنگاههای رسانهای تشکیل دادهاند برای پولسازی، شرف و حیثیت قلم را پاس بدارند و به سمت مطالبهگری حرکت کنند تا مجیزهگویی. هرچند به نظرم یکی از علل بروز این مشکل در استان ما عدم تفکیک تیم بازاریابی با تحریریه است. معضلی که خود به عینه مشاهده کردهام.
در این خصوص دکتر ابراهیم شکیبا معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه، گفت:بیماری سرخک یک بیماری تنفسی است که از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود و سرعت انتقال این بیماری به شدت بالا است. وی افزود:معمولا افراد واکسیناسیون سرخک را در سنین ۱۲ماهگی و۱۸ماهگی انجام داده اند و ایمنی این افراد نسبت به این بیماری بالا رفته ولی بازهم افرادی که بیماری زمینه ای دارند، مادران باردار،سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند که توصیه میشود باتوجه به شرایط فعلی موجود در کشور عراق تا حد امکان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
حالا که دولت چهاردهم رسما کار خود را آغاز کرده نوبت رئیس جمهور جدید است که دین خود را به مردم کرمانشاه ادا کند و امید و اعتمادشان را بیپاسخ نگذارد. کرمانشاه از بیتوجهی تاریخی رنج میبرد، بی توجهی که از زمان جنگ آغاز شد و چهار دهه است که ادامه دارد و خروجی آن باعث شده کرمانشاه در بسیاری از شاخصهای منفی اقتصادی و اجتماعی جز استانهای اول و در شاخصهای توسعه و پیشرفت از آخرین استانها باشد. مردمی که چندین سال است بار سنگین رتبه اول نرخ بیکاری، رتبه اول فلاکت، تورم، فقر، اعتیاد، خودکشی و … را به دوش میکشند و تلاش مدیران در این سالها نیز یا ناکافی بوده و یا به آمارسازی ختم شده است! اما این مردم همچنان در وضعیت بغرنج خود دست و پا زدهاند. در حالیکه استانهای دیگر و کلانشهرهای بزرگ ایران از این ماه به آن ماه تغییر میکنند، پروژههای عمرانی و زیرساختی در آنها اجرا میشود و مدام از اعتبارات ملی سهم میگیرند، کرمانشاه به موزه پروژههای نیمه تمام که قدمت برخی از آنها به چند دهه برمیگردد تبدیل شده است. حالا اینبار کرمانشاه از رئیس جمهوری که همزبان مردمش است چند انتظار ویژه دارد.