پنج شنبه, ۴ تیر , ۱۴۰۵ Thursday, 25 June , 2026 ساعت تعداد کل نوشته ها : 23902 تعداد نوشته های امروز : 0×

آرشیو » تیتر یک

دردکهنه بر دل یک کلانشهر/ جمع آوری معتادان متجاهر، مطالبه ای که عزمی جدی تر می طلبد
1 سال قبل

دردکهنه بر دل یک کلانشهر/ جمع آوری معتادان متجاهر، مطالبه ای که عزمی جدی تر می طلبد

اعتیاد، فقر، طلاق، سرقت، بیکاری، نزاع های خیابانی، خودکشی و ... همگی در زمره معضلات اجتماعی هستند که عموم مردم و شهروندان توقع دارند متولیان امر برای کنترل این آسیب ها برنامه داشته و درصدد رفع آن ها برآیند. با نگاهی به هر کدام از این معضلات درمی یابیم که عدم توجه به آن ها و تلاش نکردن برای رفعشان می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر پیکره جامعه وارد و افراد زیادی را درگیر مشکلات و مصائبی کند که بسیاری از آن ها جبران ناپذیر خواهند بود/در این میان معتادان متجاهر که متاسفانه تعدادشان هم در شهر و استان کرمانشاه کم نیست، یکی از نگرانی های امروز شهروندان به شمار می روند، افرادی که متاسفانه تقریبا در همه نقاط شهر قابل مشاهده هستند و با پرسه زنی های خود علاوه بر ایجاد چهره ای زشت برای این دیار، تا حدی ناامنی را هم به دنبال خود می کشانند. یکی دیگر از حواشی پیرامونی معتادان متجاهر، موضوع افزایش سرقت های خرد است که با حضور آنها اتفاق می افتد، افرادی که برای تامین مواد مصرفی خود مجبور به سرقت می شوند تا بتوانند با فروش اموال مسروقه، مواد مصرفی یک یا چند وعده خود را تامین کنند. و اینجاست که مردم و شهروندان جامعه باید تاوان اعتیاد افرادی را پس بدهند که درد اعتیاد چاره ای جز سرقت برای آن ها باقی نگذاشته است، مردمی که یا بخشی از اموال شخصی خود را از دست می دهند و یا با سرقت سیم و کابل برق یا تجهیزات مخابراتی از خدمات عمومی مربوطه محروم می مانند/سردار مهدی حاجیان با بیان اینکه پلیس همواره اهتمام لازم برای برخورد با آسیب های حوزه اعتیاد و مواد مخدر را داشته است، گفت: بدون شک من و همه همکارانم تلاش خواهیم کرد تا معضل و پدیده خانمانسوز اعتیاد را در استان به حداقل برسانیم. وی با بیان اینکه معتادان متجاهر در پس مصرف بی رویه مواد مخدر به دام اعتیاد گرفتار و امروز به این نام شناخته می شوند، گفت: اعتقاد دارم اگر همه دستگاه به وظیفه خود به درستی عمل کنند تعداد زیادی از این افراد قابل بازپروری بوده و می توانند زندگی دوباره ای برای خود بسازند. فرمانده انتظامی استان با اشاره به رویکرد ایجابی پلیس در مواجهه با معضلات اجتماعی، گفت: این رویکرد در مواجهه با معتادان متجاهر نیز وجود دارد و پلیس این توان را دارد تا ظرف مدت 48 ساعت همه معتادان را از سطح شهرها و خیابان ها جمع آوری و آن ها را به کمپ های ترک اعتیاد منتقل کند/رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار طلوع کرمانشاه، از جمع آوری حدود 900 معتاد متجاهر در 3 ماه سپری شده از سال جاری خبر داد. سرهنگ هوشنگ مبارکی اظهار کرد: جمع آوری این تعداد معتاد متجاهر در سه ماهه سپری شده از سال جاری تقریبا با سال گذشته برابری می کند و قطعا روند جمع آوری این افراد با همکاری دیگر دستگاه های متولی و آماده کردن زیرساخت ها و محل های نگهداری افزایش پیدا خواهد کرد

زنی که همسر خود را به قتل رساند دستگیر شد
1 سال قبل
رئيس پليس آگاهي استان کرمانشاه؛

زنی که همسر خود را به قتل رساند دستگیر شد

سرهنگ "علي کرمي" در گفت‌وگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه اظهار کرد: پس از وقوع قتل جواني 36 ساله در شهر کرمانشاه طي سال گذشته و ارجاع پرونده به پليس آگاهي، رسيدگي به موضوع در دستور کار قرار گرفت . وي ادامه داد: در تحقيقات ابتدايي مشخص شد مرد جوان توسط همسر 34 ساله خود به وسيله سلاح سرد به قتل رسيده و فرد قاتل نيز متواري شده است . سرهنگ کرمي افزود: ماموران پس از چند ماه کار اطلاعاتي در نهايت موفق به شناسايي مخفيگاه متهم متواري در يکي از نقاط شهر کرمانشاه شده و پس از هماهنگي با مقام قضائي طي عملياتي غافلگيرانه وي را دستگير کردند . رئيس پليس آگاهي استان يادآور شد: زن جوان دستگير شده در بازجويي ها به قتل همسرش اعتراف و انگيزه اش را از اين کار اختلافات خانوادگي عنوان کرد . وي در پايان از تشکيل پرونده اي در اين راستا و معرفي قاتل دستگير شده به مراجع قضائي جهت سير مراحل قانوني خبر داد .

اصولی نبودن تمرینات توسط برخی مربیان به ورزشکار آسیب جدی می زند
1 سال قبل
هشدار نایب رئیس کمیته پیلاتس کرمانشاه:

اصولی نبودن تمرینات توسط برخی مربیان به ورزشکار آسیب جدی می زند

"اعظم ویسی" مربی با سابقه ورزشهای همگانی که جدای از 10 رشته همگانی در بدنسازی و پرورش اندام نیز مدرک مربیگری دارد، درحالیکه به استقبال خوب زنان طی سالهای اخیر از ورزشهایی چون پیلاتس، فیتنس و بدنسازی در استان اشاره کرد، این شرایط را حاصل تلاش خوب و اثرگذار رئیس هیات ورزشهای همگانی استان دانست و گفت: پیشتر کرمانشاه شرایط ایده آلی نداشت اما با روی کارآمدن دکتر رحمانی همه شهرستانها صاحب کمیته ورزشی شدند و ما حتی در دوران کرونا 3 بار مقام اول کشور را بدست آوردیم. وی که متولد 63 در کرمانشاه است و ورزش را از دوران کودکی به صورت جدی پی گرفته معتقد است زنان باید به ورزش به عنوان یک نیاز نگاه کنند و زمانی را به خود و سلامتی شان اختصاص دهند تا توان بازیابی و برگشت مجدد به زندگی را داشته باشند.

قطع مکرر برق سلامت محصولات غذایی کارخانجات را تهدید می کند! /خطر انحلال صنایع با ۲برابرشدن طرح مدیریت بار
2 سال قبل

قطع مکرر برق سلامت محصولات غذایی کارخانجات را تهدید می کند! /خطر انحلال صنایع با ۲برابرشدن طرح مدیریت بار

طرح قطع برق در شهرک‌‌‌های صنعتی کشور با عنوان "مدیریت بار" امسال برای چهارمین سال متوالی از اوسط خرداد در سراسر کشور اجرا شد، طرحی که مجریان آن مدعی اند نه ‌تنها محدودیت جدی برای بخش صنعت اعمال نکرده، بلکه به رونق افزایش تولید در صنایع کشور منجر شده است. با این حال مدیریت بار که پیشتر و تا سال گذشته در بازه زمانی 11تا 12ساعته اجرا میشد، امسال تقریبا 2 برابر شده و عملا برق صنایع متوسط برای یک روز در هفته به طور کامل قطع میشود. به نظر می رسد اجرا شدن طرح در طول ایام هفته و نه در روز تعطیل، روند کاری صنایع کشور بویژه صنایع مرتبط با محصولات غذایی را با مخاطره جدی مواجه کرده است. این بدان علت است که جدای از جابجایی روزهای تعطیل با ایام کاری، مشکل دیگری برای صنایع غذایی بویژه محصولات لبنی و فراورده های گوشتی ایجاد می شود و آن حفظ سلامت محصولاتی است که به طور دائم نیازمند نگهداری در سرد خانه ها هستند. حالا بگذریم از اینکه قطع 24 ساعته برق نه تنها سیستم سرمایشی و گرمایشی کارخانه ها را از کار می اندازد بلکه خاموشی دوربین و سیستم امنیتی و حفاظتی عملا کارخانه را فلج می کند و حتی در صورت نشت گاز،امکان اطفاء حریق را از مجریان می گیرد. با توجه به فعال بودن بزرگترین شهرک صنعتی غرب کشور در کرمانشاه، بی شک این موضوع در استان ما نمود بیشتری دارد و واحدهای صنعتی بسیاری از این قطعی برق متضرر می شوند، از دالاهو و گلتاب و سپاس گرفته تا کاله و مهرام و صباح و...

تن دردمند مهم ترین مرز استراتژیک استان/ حسرتی که بر دل سومار است
2 سال قبل

تن دردمند مهم ترین مرز استراتژیک استان/ حسرتی که بر دل سومار است

اینکه در سال گذشته مرز سومار بیشترین رشد را در بین همه گمرکات کرمانشاه کسب کرده خبری خوشایند در بین اخبارناخوشایند اقتصادی استان است/رشد ۳۲ درصدی ارزش و افزایش ۱۰ درصدی وزن کالاهای صادراتی در فروردین ماه سال جاری از گمرک سومار، بدین معناست که این مرز با مشکلات کوچک و بزرگی که دارد اگر اندکی بیشتر و بهتر بدان بها داده شود می تواند اقتصاد استان را متحول کند و برای همیشه به یکه تازی این استان در زمینه نرخ بالای بیکاری پایان دهد. مشکلات و دغدغه های صادرکنندگان در این مرز موجب شد که چندی پیش امام جمعه گیلانغرب زیان به شکایت بگشاید و از رهاشدن این منطقه انتقاد کند با گله‌مندی از مسوولین استانی در خصوص تعلل و تأخیر در معرفی یک مدیر دلسوز برای گمرک و تنها بازارچه مرزی گیلانغرب یعنی سومار بگوید که این گمرک و مرز سومار همیشه از بابت نداشتن یک مدیر با ثبات رنج می‌برد و رها کردن این بازارچه میدان را برای جولان قاچاقچیان سازمان یافته و تشکیلاتی فراهم کرده است/چراکه براساس اعلام چندین پایگاه خبری، مرز سومار در کنار دو‌مرز دیگر کشور، شاهد حجم و آمار بالایی از قاچاق است که اعلام کشف کالاهای قاچاق همانند چندین راس دام تا محصولات غذایی و پلیمری در این مرز گویای این ادعاست که همواره به گوش می رسد/از سوی دیگر باعث تاسف است که مرز استراتژیک استان هنوز در حسرت داشتن یک جاده دسترسی مناسب باقی مانده است، زیرساختش کامل نیست و به دلیل راه دسترسی بسیار نامناسب، هزینه زیادی برای صادرکنندگان و تجار ایجاد کرده که گاه مجبور به استفاده از یدک کش می شوند. سالهاست که تجار این مرز با دغدغه‌های دیگری همچون افزایش ساعت کاری مرز، ایجاد پارکینگ خودروهای سواری، تعیین تکلیف غرفه‌های تجار، و احداث برج‌های روشنایی و فراهم‌کردن فیبر نوری مواجهند اکنون باید پرسید که به کدامین از این دغدغه‌ها پاسخ داده شده است و چه تدبیری برای کاهش آلام فعالان اقتصادی درنظر گرفته شده است؟

۷۰ درصد خدمات سالمندی در شهرکرمانشاه ارائه می شود / شهرستانها عملا خدماتی دریافت نمی کنند! /کلانشهری که تنها ۲ سازمان مردم نهاد برای سالمندان زیادش دارد  
2 سال قبل

۷۰ درصد خدمات سالمندی در شهرکرمانشاه ارائه می شود / شهرستانها عملا خدماتی دریافت نمی کنند! /کلانشهری که تنها ۲ سازمان مردم نهاد برای سالمندان زیادش دارد  

در حالیکه که روند پیری جمعیت در استان ما رو به افزایش است، باید پرسید نحوه خدمات رسانی به سالمندان در کرمانشاه چگونه است و مسئولین چه شرایطی برای زیست سالم و بهتر آنها در جامعه فراهم کرده اند، از تغذیه و بهداشت و سلامت گرفته تا توانبخشی و مناسب سازی المان های شهری و... بی شک بخشی از این وظایف معطوف به سازمان بهزیستی است، نهادی که موظف است با ارائه خدمات مورد نیاز سطح کیفی زندگی سالمندان را ارتقاء دهد. در کنار بهزیستی نقش سازمانهای مردم نهاد نیز نباید فراموش شود، آنها با حمایت های دولتی توان بالقوه ای برای پرداختن به مباحث مرتبط با سالمندی دارند و البته شهرداری نیز موظف است با مناسب سازی المان های شهری شرایط زندگی و نحوه برخورداری سالمندان از خدمات شهری را تسهیل کند. حالا بگذریم از اینکه هنوز فرمانداریها  و به تبع استانداری عدد دقیقی از تعداد سالمندان استان ندارند و آمارهای موجود تنها از برخی پایش ها گردآوری شده است. برای شروع بهتر است ببینیم بهزیستی چه خدماتی برای زیست بهتر به سالمندان استان ارائه می دهد.طبق آمارها هم اکنون 28هزار و 211سالمند تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند و آمار زنان با 14هزارو 953 نفر قدری بیشتر از مردهاست. مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه تنها در شهر کرمانشاه 13هزارو 745 سالمند شناسایی شده اند به طلوع کرمانشاه گفت: ما در کرمانشاه سالمند بیشتری داریم، به همین دلیل از بین 7 مرکز شبانه روزی که البته یکی از آنها خانه حمایتی است، 5مرکز در شهر کرمانشاه مستقر است و جوانرود تنها شهرستانی است که اخیرا مجهز به این خدمات شده است. بهزاد شهبازی عمده خدمات ارائه شده درمراکز شبانه روزی بهزیستی را شامل خدمات پزشکی، پرستاری، توانبخشی، مراقبتی، تغذیه و فراغت عنوان کرد و افزود:300نفر از سالمندان از خدمات این مراکز استفاده می کنند. وی درباره هزینه ها گفت: گرچه بابت مراکز شبانه یارانه پرداخت می شود اما خانواده ها نیز باید برای پذیرش سالمندان در این اماکن هزینه پرداخت کنند چون این مراکز به نوعی خصوصی محسوب می شوند و ما هیچ مرکز تمام دولتی در استان نداریم./سالمندان مانند همه افراد جامعه نیاز به حضور در اجتماع دارند و باید دید المان های شهری تا چه میزان برای سهولت رفت و آمد این قشر از جامعه مناسب سازی شده اند! این همان نکته ای است که شهبازی درباره اش گلایه کرد و گفت: فقدان پرداختن به این موضوع نکته مورد بحثی است که انتظار می رود شهرداری درباره اش چاره اندیشی کند. وی در همین رابطه از اعضای شورای سالمندان استان خواست تا وقت و توان بیشتری صرف پرداختن به مشکلات سالمندان کنند. نقطه ضعف مهمی که در کرمانشاه وجود دارد و البته در سراسر کشور به نوعی همه گیر است، فقدان بانک اطلاعاتی است و هنوز مشخص نیست چه تعداد از سالمندان در رده میانسالی تا پیری قرار دارند و فرمانداریها و به تبع استانداری هنوز عدد دقیقی از گستره جمعیتی این قشر از جامعه ندارند تا بخواهند متناسب با شرایط برایشان برنامه بریزند و راهکار ارائه دهند.

نابرابری علیه آموزش!/ مقایسه نقشه استانی فقر و معدل امتحانات نهایی در استان‌ها
2 سال قبل

نابرابری علیه آموزش!/ مقایسه نقشه استانی فقر و معدل امتحانات نهایی در استان‌ها

انتشار نقشه نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده است. برخی از تحلیل‌های ارائه‌شده درباره معدل نمرات امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۲، به انطباق داشتن میانگین‌ نمرات استانی، با الگوی توزیع فقر در استان‌‌ها تصریح کرد که به معنای تبیین تفاوت‌های معدل نمرات مذکور در استان‌ها با متغیر فقر است و نظر برخی تحلیلگران بر این است که این داده‌ها، نشانگر بازتولید بی‌عدالتی در نظام آموزشی است. برای بررسی عینی چنین ادعایی، می‌توان به محاسبه همبستگی آماری میان نمره فقر استان‌ها و معدل نمرات امتحان نهایی به تفکیک استان‌ها اقدام کرد: نتیجه، حکایت از همبستگی نزدیک به ۷۰درصدی دارد که نشانگر رابطه قوی میان این دو متغیر است.

و باز هم کرمانشاه صدر نشین نرخ بیکاری کشور!
2 سال قبل

و باز هم کرمانشاه صدر نشین نرخ بیکاری کشور!

به گزارش پایگاه خبری طلوع کرمانشاه به نقل از تسنیم؛ در حالی آخرین گزارش های مرکز آمار ایران از بیکاری در استان ها بیانگر این است که ۱۰ استان بیکاری زیر۷درصد دارند، وزیر کار هم چند روز گذشته اعلام کرد، نرخ بیکاری در ۲۵ استان تک رقمی شده است. تعداد قابل توجهی از استان‌ها نرخ بیکاریشان در کانال ۶درصد قرار گرفته است و معدل نرخ بیکاری کشور در پایان سال ۱۴۰۲ با کاهش ۱.۱ دهم درصدی مواجه شده و به ۸.۱ درصد رسید. مطابق آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲, به‌میزان ۴۱.۳ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (۱۴۰۱)، ۰.۴ درصد افزایش یافته است. بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸.۱ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (۱۴۰۱)، ۰.۹ درصد کاهش یافته است. به‌ترتیب بیشترین نرخ بیکاری به استان‌های سیستان و بلوچستان ۱۲.۴درصد، کرمانشاه ۱۲.۳درصد و لرستان ۱۱.۹ درصد تعلق دارد، همچنین کمترین نرخ بیکاری به‌ترتیب در خراسان جنوبی ۵.۷ درصد، خراسان رضوی،‌ مازندران و سمنان ۶.۳درصد، قزوین ۶.۴درصد و تهران و آذربایجان غربی ۶.۷ درصد است. آمارهای نرخ بیکاری در استان‌ها بیانگر این است که ۱۰ استان بیکاری زیر ۷درصد دارند. سید صولت مرتضوی, وزیر کار در این باره گفته، در وزارت تعاون کار و امور اجتماعی اقدامات مؤثری در طول دوران دولت سیزدهم صورت گرفت که از جمله بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰هزار نفر اشتغال خالص در کشور ایجاد شده و نرخ بیکاری در ۲۵استان تک رقمی شده است. وی افزود: علاوه بر آن باید بگویم نرخ بیکاری فارغ التحصیلان هم کاهش یافته است.

آتش سوزی پرآو مهارشد/حریق دامن ۵هکتار از مراتع را گرفت
2 سال قبل

آتش سوزی پرآو مهارشد/حریق دامن ۵هکتار از مراتع را گرفت

محمدحسین فلاحتی در گفت وگو باخبر نگار طلوع کرمانشاه خبر از مهار شدن آتش در پرآو داد وگفت: با ۲اکیپ از ادارات شهرستان کرمانشاه و ۱اکیپ از اداره کل و۲نفر از مردم روستای چالابه که جمعا ۱۰ نفر بودیم توانستیم دیشب حدود ساعت۱۲ شب آتش سوزی را به طول کامل مهار کنیم. این مسئول گفت:آتش سوزی در مسیر کوهنوردها اتفاق افتاد و این آتش سوزی از سهل انگاری مردم بوده و از مردم تقاضا میشود بیشتر مراقب محیط زیست باشند. وی در ادامه گفت:به دلیل بارش های اخیر پوشش گیاهی بسیار غنی است و اگر دچار آتش سوزی شود به سختی می‌توان آن را مهار کرد وآتش سوزی سنگین خواهد بود لذا از مردم تقاضا داریم تا حد امکان آتش روشن نکنند و اگر مجبور به روشن کردن آتش شدند در جاهایی که پوشش نیست روشن کنند و در آخر از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند. فلاحتی در پایان گفت:از ارتش و سپاه مستقر در پرآو درخواست داریم که در زمان آتش سوزی در مرحله اول خودشان به پای کار بیایند و در همان ابتدا درب های ورودی را باز کنند که ما بتوانیم وارد شویم دیشب هماهنگی ها بیش از ۲ ساعت طول کشید و شاید اگر زودتر این اتفاق می افتاد سریعتر آتش را مهار میکردیم.

کشتار غیر مجاز دام تهدیدی برای محیط زیست است/مسئولین پای کار باشند
2 سال قبل
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه؛

کشتار غیر مجاز دام تهدیدی برای محیط زیست است/مسئولین پای کار باشند

حسین حیدری در گفت وگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه گفت: شهرداری در حوزه برخورد با کشتار غیرمجاز عرضه دام و رمه گردانی در سطح شهر مکلف است که براساس قانون تحت عنوان مشاغل مزاحم بااین افراد و اماکنی که دام را نگهداری و کشتار میکنند برخورد کند. وی در ادامه از برخورد تیمی و سامان دهی شده با این افراد و اماکن گفت:دامپزشکی،شهرداری،محیط زیست،اصناف و علوم پزشکی مکلف هستند با محوریت فرمانداری‌ها در کار گروه بهداشت نسبت به این موضوع حساس باشند و برخورد لازم را داشته باشند و با یک برخورد تیمی و سامان دهی شده مانع از انجام این امر شوند. این مسئول خاطر نشان کرد:کشتار غیر مجاز شغل نیست،تخریب محیط زیست است و تا زمانی که افراد تاثیر گذار به عنوان یک شغل به این عرضه کنندگان گوشت و کشتار کنندگان غیرمجاز در سطح شهر نگاه میکنند نمیتوان جلوی این امر را گرفت. حیدری در ادامه این چنین گفت:در بعضی از شهرستان ها،فرمانداران خیلی کمک کردند و پای کار آمدند و تصمیماتی گرفته شد این درصورتی است که در بعضی از شهرستان ها به خصوص در حاشیه شهر کرمانشاه مثل دولت آباد،جعفر آباد و کمربندی غربی،هنوز کشتار غیر مجاز اتفاق می افتاد و دام هارا در گاراژ ها نگهداری میکنند. این مسئول گفت:دامها با گواهی سلامت به دست ما میرسند و طی سه مرحله قبل از کشتار،حین کشتار و بعد از کشتار معاینه میشوند گوشت ها از ۲۴ تا۴۸ ساعت در پیش سرد نگهداری میشوند و کشتار امروز روز بعد وارد بازار میشود. حیدری بابیان اینکه منطقه اورامانات درسال گذشته کانون بیماری تب کریمه کنگو بوده گفت:اگر زنجیره سرد دام رعایت نشود، بیماری همانند تب کریمه کنگو سلامت مردم را به خطر می اندازد که در سال گذشته منطقه اورامانات کانون این بیماری بوده است.