بیژن کلهرنیا کارشناس شهرسازی: در مطالعات گذشته قرار بود فضای اطراف آبشوران به منطقه ارزشمند تبدیل شود، آب آن پاکیزه شود و فضای سبز در اطراف آن احداث شود و از قابلیت زیست محیطی آن استفاده شود، با اینحال اکنون روی آن پوشانده شده و به محل تردد خودرو و به باراندازهای کامیون تبدیل شده است/ قرار براین بود که فاضلاب، دیگر وارد آبشوران نشود که تا حدودی این طرح اجرا شده ولی طرح ساماندهی آبشوران به این معناست که آب آن به صورت کامل پاکیزه شود و اطراف آن به فضای سبز تبدیل شود و یک رگه حیاتی قوی در این بخش ایجادکنیم/کلهرنیا معتقد است، کرمانشاه بشدت به این رگه حیاتی نیاز دارد از سوی دیگر تمام دیواره های آبشوران در معرض ریزش است در گذشته بدون نگرش مهندسی، دیواره های سنگی در اطراف آن قرار داده شده و هرجا که وسایل نقلیه سنگین تردد کنند این خطر ریزش بالا می رود/بازهممیگویم در محدوده حدادعادل نباید شاهد تردد خودروهای سنگین باشیم و نباید این امر در وسط شهر انجام شود، اگر ریزش اتفاق افتد بزرگترین گنجینه تاریخی کرمانشاه که تکیه معاون الملک است آسیب می بیند/قلب شهر محل تخلیه بار نیست و این وسایل نقلیه باید به میدان بار و یا مکان های استاندارد منتقل شوند ولی هیچ اراده ای برای اصلاح این کار نیست./مدیریت شهری در کوتاه مدت باید مانع از ورود این وسایل نقلیه سنگین و بار به منطقه شود، دیواره ها ساماندهی شود و در میان مدت با انجام مطالعه جامعی این رگه حیاتی زیست محیطی زنده شود/ در کرمانشاه فضای مناسبی برای پیاده روی وجود ندارد که وجود این امر در دنیا مسئله مهمی است و این مسیر می توانددر محدوده حداد عادل به فضای مناسب پیاده روی تبدیل شود.
آمارها می گوید بیشترین زوار اربعین ایران از شهرهای تهران، اصفهان، خراسان، فارس و کرمان به مرزهای مشترک ایران و عراق گسیل می شوند و عمده این مرزها علاوه بر خسروی، مهران، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق هستند. گرچه در بین این مرزها مهران به لحاظ امنیتی و فراهم بودن زیرساختها سابقه بیشتری برای تردد زوار اربعین دارد، اما هنوز 70درصد زوار برای عبور از مرزهای مهران و خسروی از کرمانشاه می گذرند و نقطه جدایی آنها در استان، شهر اسلام آبادغرب است. از اسلام آباد تا خسروی با خودرو حدود یک ساعت راه است، اما اگر زوار بخواهند از این شهر به سمت مهران حرکت کنند باید حداقل 3 ساعت در مسیر باشند. این یعنی فاصله کوتاهی برای رسیدن به مرز خسروی وجود دارد که موجب صرفه جویی در وقت و تسهیل تردد زوار می شود. از طرفی خسروی به نسبت مهران، فاصله کمتری با سامرا و کاظمین دارد و زوار میتوانند اول به این شهرها سفر کرده و زیارت کنند و بعد راهی نجف و کربلا شوند.
به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لباس زنانه کرمانشاه، پیش تر و در سالهای قبل سفارش مدارس به تولیدکنندگان بومی سپرده می شد و حالا که آموزش و پرورش شیوه جدیدی پی گرفته امکان بیکاری 4هزار نفر از فعالین مرتبط با این صنف وجود دارد/این در حالیست که در کنار بیکاری اعضای این صنف در کرمانشاه، برخی سفارشها شخصا و با نامه رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان استان به شخصی دوزهایی سپرده می شود که عملا شرایط ایده آلی برای تولید ندارند و نهایتا سفارش دوخت لباس ها را به تولیدکنندگان تهران، یزد و دیگر استانها می سپارند!/این شرایط باعث شد تا اعضای این صنف به رغم پیگیری های مکرر "علیمحمدزاده" رئیس اتحادیه، تجمع های اعتراض آمیزی مقابل ساختمان آموزش و پرورش و نهایتا مسجد جامع کرمانشاه برگزار کنند/اقدامی که تاکنون نتیجه ای نداشته و نهایتا آخرین امید فعالین این صنف به جلسه ای است که قرار است به زودی با حضور مصری و نماینده اتحادیه در استانداری کرمانشاه برگزار شود/رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لباس زنانه در همین رابطه به طلوع کرمانشاه گفت:« تا سال قبل لیست اعضای فعال از طریق اتحادیه در اختیار سازمان صمت قرار می گرفت و آنها اسامی را به آموزش و پرورش می دادند تا سفارش هر سه ناحیه بین تولیدکنندگان تقسیم شود.»/"مرضیه علیمحمدزاده" افزود:«امسال اما پس از ابلاغ شیوه نامه جدید به آموزش و پروش استان، آنها تمایلی برای همکاری نداشتند و نهایتا با پادرمیانی استانداری و ریاست سازمان صمت وعده هایی دادند که فرمالیته بود و بارها صورتجلسه هایی نوشتند که خودشان اجرا نکردند و به مفاد آن پایبند نبودند.»/وی تصریح کرد:«آموزش و پرورش هم به مفاد صورتجلسه پایبند نبود و هم گاها متن آن را به نفع و خواسته خود تغییر می داد حرکتی که به هیچ وجه برازنده یک مجموعه فرهنگی نیست.»/به گفته محمدزاده، در برخی صورتجلسه ها مثل صورتجلسه ای که در معاونت امور اقتصادی استانداری نوشته شد و بعدتر صورتجلسه مکتوب در آموزش و پرورش، مقرر شده بود تا اتحادیه لیست تولیدکنندگان مجاز و کف و سقف قیمت ها را به صمت بدهد تا آموزش و پرورش برای تقسیم کار بین تولید کنندگان اقدام کند.
ورودی شهر هرسین چنان بی سامان بود که آدمی ناخودگاه ذکر خیر شهردارش را از خاطر نمیبرد! تقریبا همه پیاده روها ویران و تمامی میدان ها، رها شده بود. بلوار منتهی به سراب هرسین هم، غایت مدیریت شهری بود! موزاییک های ویران لجن زده و آب جاری سراب که خود به جای فرصت، تهدیدی شده بود و گیاهان خودرو و هزار نابسامانی دیگر! با خود فکر میکردم اگر این اکوسیستم هرجایی غیر از اینجا بود، میتوانست یک شهرستان را متحول کند. در ورودی پارک سراب هرسین سردری نامربوط به جغرافیای فرهنگی منطقه در حال ساخت بود و سقف های چوبی سایبان ساختمان کاهگلی شهرداری پارک هم از جا درآمده و در حال فرو ریختن بودند. قصد داشتم موبایلم را در خودرو بگذارم، اما پیشنهاد دادند که موبایل در ماشین نماند بهتر است. خلاصه در نهایت از میان پارک به سوی استخر سراب هرسین راه افتادیم، هنوز چند قدمی به استخر مانده بود که بانوی روشن دل در کنار مردی با احوال نه چندان مساعد، در سایه سار شرمنده چادر مسافرتی فرسوده ای که به چوب های محکم شده در میان آجرهای دیوار با تکه پارچه هایی مشکی، بند شده بود، توجهم را جلب کرد، دوستان دیگر راهی استخر شدند، اما من ترجیح دادم که احوالی از آنها بگیرم، نزدیکتر که شدم، سلام کردم و پرسیدم، اینجا ساکنید یا مسافر؟
به گزارش طلوع کرمانشاه؛ مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به ورود یک توده هوای گرم در نوار غربی و استان کرمانشاه و ضرورت مدیریت مصرف برق، گفت: با هدف کمک به پایداری برق خانگی و همچنین تامین برق بخش تولید، صنعت و کشاورزی، ساعت کاری ادارات، بانکها و سازمانهای دولتی استان از روز شنبه ۳۰ تیر تا چهارشنبه ۳ مرداد ماه به صورت دو ساعت تعجیل در خروج و دورکاری بود و روز پنج شنبه ۴ مرداد تعطیل و به صورت دورکاری است. بر همین اساس فردا پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۵/۰۴ ادارات، بانکها و سازمانهای دولتی استان و همچنین سازمان و دفاتر نمایندگی شهرستانهای تابعه استان نیز تعطیل است.
سهراب دل انگیزان رحالیکه اولین کار تیم پزشکیان را "دولت سازی" عنوان کرد، گفت: در سالهای گذشته به علت انتخابهای غلط در سطح وزرا و مدیران تراز اول کسانی سرکارآمدند که تخصص و تناسبی با جایگاه مربوطه نداشتند، به همین دلیل دولت از مسیر کیفیت خارج شده بود و عملا نیز فعالیت توسعه گرا و همراه رشد اقتصادی مناسب نداشت. دل انگیزان شرایط موجود در استان را متاثر از اشل بزرگتر کشور دانست و افزود: ما طی سالهای اخیر در استان کرمانشاه با مدیریت مناسبی مواجه نبودیم که مثل دولت توسعه خواه کارکرد مثبتی داشته باشد و همانطور که در سیاستهای کلان کشوری به جایی نرسیدیم وضعیت استان هم به همین منوال پیش رفت. این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با اذعان به این مطلب که کیفیت دولت بیش از هرچیز به کیفیت مدیران و تصمیم گیرانش وابسته است گفت: مدیران نقش مهمی در تخصیص منابع دارند و می توانند با کیفی کردن چارچوبها، مقررات، آیین نامه ها و نهادها، اصلاحات مهمی در سطح محلی و ملی ایجاد کنند. وی مهم ترین اقدام برای روی کارآمدن مدیران توانمند را تغییر در نظام گزینش کشور دانست و تاکید کرد: باید از نظام گزینش وفادار محور به سمت تخصص محور حرکت کنیم. دل انگیزان گفت: در چارچوب نظام گزینشی وفادار محور قبلی، افرادی که متخصص نبودند با ریاکاری و رفتارهای افراط گرایانه سرکار می آمدند و چه بسا خیانتهای بسیاری به ملت کردند، این نوع چارچوب گزینشی باید اصلاح شود تا افراد متخصص با رویکرد درست سرکار بیایند و شرایط به گونه ای رقم بخورد که مردم نتیجه این تغییر را ببینند و نظام و جامعه از آن منفعت ببرند. وی افزود: وقتی مدیران شایسته سرکار بیایند و نظام گزینشی با کیفیت داشته باشیم آنوقت می توانیم انتظار داشته باشیم که ساختار با کیفیت توسط مدیران با کیفیت بکار گرفته شود. به گفته این استاد اقتصاد، ساختار باکیفیت با فسادزدایی شرایط را برای شایسته پروری، شایسته گزینی و شایسته سالاری، تخصص محوری و کارآمدی مهیا می کند. وی البته یادآورشد: افراطی گری طی سالهای گذشته موجب گسست جدی بین دولت و جامعه از یک سو و طبقات و اقشار از سوی دیگر شده که این گسست بی اعتمادی و حتی تقابل ایجاد می کند.
به گزارش خبرنگار طلوع کرمانشاه، شهر کرمانشاه با بيش از يک ميليون نفر جمعيت عنوان نهمين کلانشهر کشور را يدک مي کشد، شهري که با لحاظ کردن مراجعات روزانه شهروندان از شهرستان ها و حتي استان هاي همجوار مي توان گفت روزانه تا حدود يک ميليون و 200 هزار نفر را هم در خود جاي مي دهد/با افزايش تقاضاهاي مردمي، رئيس پليس و شهردار کرمانشاه برآن شدند تا صداي مردم اين شهر باشند و به عنوان ضابط قانون و نماینده حاکمیت، دستگاه هاي متولي را يک به يک پاي کار آورده و از آن ها بخواهند تا به وظايف قانوني خود در قبال شهروندان و رفع نواقص نقاط حادثه خيز اقدام کنند .
آیین شکرگزاری و تجلیل از فعالان ستاد انتخاباتی رئیس جمهور منتخب جمعه گذشته در محل آمفی تئاتر انتظار کرمانشاه برگزار شد/در این آیین، نسیم قنبری به عنوان رییس ستاد بانوان،بیانیه ای را از سوی ستاد جوانان دکتر پزشکیان در کرمانشاه قرائت کرد که گوشه ای از آن بدین شرح است؛ به صراحت اعلام میدارم عمیقا معتقدم نه مجاهدان روز شنبه و نه مجاهدان روز جمعه کسانی نیستند که باید هدایت و راهبری و مسئولیت این دولت را بر عهده گیرند و ۴ سال آینده به جامعه ، افکار عمومی و تاریخ پاسخگو باشند ، بلکه این روزنهگشایان و مجاهدان ایام هفتهاند که باید پیشقراول تحولات و راهبری امور باشند. دیگران هم باشند ، برایشان فرشقرمز پهن میکنیم و با احترام و خضوع و خشوع سر تعظیم مقابلشان فرود میآوریم که البته به تعبیر حضرت حجتالاسلاموالمسلمین سید محمد خاتمی، آرمانی جز جذب حداکثری و تبدیل معاند به مخالف و مخالف به منتقد و منتقد به همراه نداریم اما هرچیز جای خود را دارد و رسم اخلاق و مروت و انصاف و عدالت آنست که جایگاه هرکس به لحاظ عمق ایمان و اعتقادش به مسیر آمده مشخص شود و زحمات و مجاهدتهای هیچکس با تحریف تاریخ به حاشیه رانده نشود.
آمارها می گوید اغلب تصادفهای منجر به فوت در تاریکی شب اتفاق می افتد و اگر شرایط برای تامین روشنایی مطلوب خیابانها و جاده ها مهیا شود، با افزایش قدرت دید و آرامش بصری رانندگان کاهش چشمگیری در تصادفات رانندگی خواهیم داشت/نکته دیگر ارتباط معنادار جرم و جنایت با تاریکی است، چون عدم روشنایی امکان دید در شب را برای عابرین کم کرده و شرایط را برای انواع جرم از جمله سرقت، درگیری، عربده کشی، مزاحمت، سوء قصد و غیره فراهم می کند تا جایی که حتی گشت های شبانه پلیس هم نمی توانند ضریب امنیت را به طور مطلوبی بالا ببرد. بالعکس تامین روشنایی خیابانها سبب افزایش امنیت در فضای شهری و ارتقاء سطح کیفی زندگی می شود.شهری که شرایط ایده آلی به لحاظ روشنایی دارد عبور و مرور امن را برای مردم مهیا می کند و بالتبع فروشگاههای آن تا پاسی از شب امکان خدمات رسانی خواهند داشت. برخورداری از چنین شرایطی رونق تجاری و گردشگری را به دنبال دارد و می تواند شهر خفته و خاموشی مثل کرمانشاه را به مرکزی پویا و زنده تبدیل کند./وضعیت امروز اما چیزی ورای این شرایط است، کافیست در ساعات اولیه شب گذری به برخی معابر وخیابانهای شهر بیاندازید، جز بخش کوچکی از دبیراعظم و نوبهار اغلب مسیرها حتی شهرکهای پر تردد کم نور و تاریک هستند و معلوم نیست این وضعیت تا چه میزان به افزایش تصادف و انواع رفتارهای خشونت بار در این مناطق انجامیده است!/گرچه طبق اطلاعات موجود و بنابه گفته سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان هنوز هیچ آمار دقیقی در خصوص افزایش جرم شبانه در استان وجود ندارد اما تاثیر تاریکی در افزیش وقوع جرم موضوع ثابت شده ای است. سرهنگ "فرزاد پور نظری" به طلوع کرمانشاه گفت: ما تلاش می کنیم تا اشراف بیشتری در حوزه شهری بدست بیاوریم و پیگیر رفع مشکل تاریکی معابر و خیابانها هستیم چون معتقدیم افزایش روشنایی نقش مهمی در تامین رفاه و آسایش شهروندان و کاهش جرم دارد.
شاهرخ یارویسی در گفتگو با طلوع، گفت:در حوزه کاری معمولا مکان های که هویت دارند به رسمیت میشناسیم و مکان هایی که محل عرضه فرآورده های خام دامی هستند و جای مشخصی ندارند و بدون مجوز کار میکنند مورد تایید دامپزشکی نیست. یارویسی افزود:از مردم تقاضا داریم برای حفظ سلامت خودشان از این جگرکی ها خرید نکنند چرا که شیوع بیماری بین دام و انسان دربین این جگرکی ها بسیار زیاد است و هیچ کنترلی روی این دستفروش ها نیست و بااستفاده از این مواد بسیاری از افراد دچار مسمومیت های خطرناکی شده اند. یارویسی اضافه کرد:در سطح شهر به ویژه حوالی میادین، شاهد حضور این جگرکی های سیار هستیم که باید با آنان مقابله شود.