جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20877 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

اگر این نشانه ها را روی انگشتانتان دارید یعنی فشارخون شما بالاست پایان مهلت تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم کشتار غیرمجاز دام‌در منطقه اورامانات بیشتر دیده می‌شود جهانبخش امینی:برای کاهش هزینه‌های درمانی برنامه دارم/پیگیر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی هستم پلمب ۲۰آرایشگاه متخلف زنانه در کرمانشاه /انجام امور مربوط به پزشکی در آرایشگاه ها ممنوع است کرمانشاه می‌تواند پایگاه اتومبیلرانی غرب کشور شود تجهیزات بازی پارک‌های کرمانشاه چقدر استاندارد است؟ کلانشهردرمانده برای رسیدن به توسعه/ فوریت گرایی ضدتوسعه شهری است باید شرایط زندگی آسان برای معلولان و بیماران خاص فراهم شود ۹۶۵ زائر کرمانشاهی راهی حج تمتع می‌شوند ثبت نام از متقاضیان شرکت در آزمون ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره آغاز شد تولید و توزیع ۶۰۰ هزار نشا‌ء گُل‌فصلی در کرمانشاه دعوت پایگاه بسیج ادارات شهید بهشتی دادگستری کرمانشاه برای حضور در مراسم معنوی سالروز عملیات غرور آفرین بازی دراز سرپرست معاونت پیشگیری آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه منصوب و معارفه شد حال و روز تالاب‌ هشیلان و سراب‌های کرمانشاه پس از بارندگی اخیر محل عرضه داروهای طبیعی و مکمل ها تنها در داروخانه است/ عطاری ها تنها حق فروش مواد گیاهی را دارند «سراب یاوری» کرمانشاه بعد از ۲ سال احیاء شد ۴ پروژه اولویت‌دار گردشگری کرمانشاه کدامند؟ راه‌های استان کرمانشاه لغزنده است تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی

بی دقتی در پیش بینی های هواشناسی/ منتظر سیل بودیم و بارش‌ها کمتر از نرمال شد!
21 آذر 1402 - 11:05
شناسه : 291046
2
طلوع‌‌کرمانشاه : سازمان هواشناسی از اواخر تابستان پیش‌بینی کرد که امسال بارش خوبی پیش رو داریم و مردم و به ویژه کشاورزان امیدوار شدند کم بارشی‌های چند سال گذشته تا حدودی جبران شود/حتی اعلام شد که بارش های پاییز پیش رو در کرمانشاه بیشتر از‌ میانگین بلندمدت خواهد بود و جلسات مختلف برای آمادگی در برابر بارش‌های شدید و حتی سیل برگزار شد و دستگاه‌ها در آماده‌باش قرار گرفتند/در حالیکه میانگین بلندمدت یا همان نرمال بارش‌های فصل پاییز در کرمانشاه ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر است، پیش بینی شده بود که در پاییز امسال بین ۱۳۰ تا ۲۲۰ میلی‌متر باشد/اکنون کمتر از ۱۰ روز مانده به پایان پاییز، نه تنها شاهد سیلاب و بارندگی قابل توجه در کرمانشاه نبودیم بلکه بارش‌ها تقریبا نصف پیش‌بینی‌ها بود!/بر اساس آماری که هواشناسی استان کرمانشاه اعلام کرده میانگین بارش‌های سال زراعی جاری کرمانشاه کمتر از ۸۰ میلی‌متر‌بوده است! این ۸۰ میلی‌متر هم در شرایطی است که بارش قابل توجه در برخی ایستگاه‌ها مانند گواور، کرندغرب و … آمارها را بالا برده و در برخی شهرستان‌های شرقی استان مانند صحنه و هرسین کمتر از ۵۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم/بر اساس آمار هواشناسی استان، میانگین بارش‌های سال زراعی جاری کرمانشاه نه تنها به نرمال و بیش از نرمال نرسیده بلکه ۲۱ درصد نیز نسبت به نرمال کاهش داشته است.
منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

امید آن می رود که با وجود پیش بینی های بی دقت هواشناسی، حداقل آسمان و ابرها ما را یاری کنند تا فصل بارندگی امسال را بهتر سر بگذاریم.

به گزارش پایگاه خبری طلوع، سازمان هواشناسی از اواخر تابستان پیش‌بینی کرد که امسال بارش خوبی پیش رو داریم و مردم و به ویژه کشاورزان امیدوار شدند کم بارشی‌های چند سال گذشته تا حدودی جبران شود.

حتی اعلام شد که بارش های پاییز پیش رو در کرمانشاه بیشتر از‌ میانگین بلندمدت خواهد بود و جلسات مختلف برای آمادگی در برابر بارش‌های شدید و حتی سیل برگزار شد و دستگاه‌ها در آماده‌باش قرار گرفتند.

در حالیکه میانگین بلندمدت یا همان نرمال بارش‌های فصل پاییز در کرمانشاه ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلی‌متر است، پیش بینی شده بود که در پاییز امسال بین ۱۳۰ تا ۲۲۰ میلی‌متر باشد.

اکنون کمتر از ۱۰ روز مانده به پایان پاییز، نه تنها شاهد سیلاب و بارندگی قابل توجه در کرمانشاه نبودیم بلکه بارش‌ها تقریبا نصف پیش‌بینی‌ها بود!

بر اساس آماری که هواشناسی استان کرمانشاه اعلام کرده میانگین بارش‌های سال زراعی جاری کرمانشاه کمتر از ۸۰ میلی‌متر‌بوده است! این ۸۰ میلی‌متر هم در شرایطی است که بارش قابل توجه در برخی ایستگاه‌ها مانند گواور، کرندغرب و … آمارها را بالا برده و در برخی شهرستان‌های شرقی استان مانند صحنه و هرسین کمتر از ۵۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم.

بر اساس آمار هواشناسی استان، میانگین بارش‌های سال زراعی جاری کرمانشاه نه تنها به نرمال و بیش از نرمال نرسیده بلکه ۲۱ درصد نیز نسبت به نرمال کاهش داشته است.

در اکثر ایستگاه‌ها نسبت به میانگین بلندمدت از یک تا ۵۹ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشتیم.

آمارها نشان می‌دهد امسال هم کم بارشی‌ها در کرمانشاه ادامه داشته است و در حالی پاییز کم بارشی را پشت سر گذاشتیم که برای فصل زمستان نیز حتی بر اساس پیش‌بینی‌‌‌‌های خود هواشناسی بارش کمتر از نرمال پیش‌بینی‌ شده است و این یعنی در مجموع سال آبی خوبی که مدام نوید آن داده می‌شد را پیش رو نداریم و خشکسالی و کم بارشی همچنان ادامه خواهد داشت

اینکه هنوز حدود ۵۰ درصد ظرفیت سدهای استان خالی است و تنها ۷۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره ای داریم یعنی بارش‌ها چندان موثر نبوده و ادامه این روند ممکن است تنش آبی فصل تابستان را تشدید کند.

اگرچه همواره هواشناسی اعلام می‌کند پیش ‌بینی ها بین ۵۵ تا ۷۰ درصد دقت دارد اما این میزان اختلاف بین پیش‌بینی و میزان بارش‌ها قابل توجیه نیست و برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف را گمراه می کند.

برای نمونه کشاورزان که معیشت یکسال آنها به بارندگی بستگی دارد و خصوصا دیم کاران که بخش عمده کشاورزی استان را به خود اختصاص می‌دهند متناسب با وضعیت بارش‌ها نوع و میزان کشت محصولات خود را تعیین می کنند و این اطلاعات نادرست باعث می‌شود برنامه ریزی بخش کشاورزی، معیشت چند صد هزار نفر و حتی امنیت غذایی در معرض مخاطره قرار بگیرد.

یا شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه ای که متناسب با آورد و ذخیره سدها برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی برنامه ریزی می کنند و آنها نیز دچار چالش می شوند.

امید آن می رود که با وجود پیش بینی های بی دقت هواشناسی، حداقل آسمان و ابرها ما را یاری کنند تا فصل بارندگی امسال را بهتر سر بگذاریم.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.