جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20877 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

اگر این نشانه ها را روی انگشتانتان دارید یعنی فشارخون شما بالاست پایان مهلت تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم کشتار غیرمجاز دام‌در منطقه اورامانات بیشتر دیده می‌شود جهانبخش امینی:برای کاهش هزینه‌های درمانی برنامه دارم/پیگیر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی هستم پلمب ۲۰آرایشگاه متخلف زنانه در کرمانشاه /انجام امور مربوط به پزشکی در آرایشگاه ها ممنوع است کرمانشاه می‌تواند پایگاه اتومبیلرانی غرب کشور شود تجهیزات بازی پارک‌های کرمانشاه چقدر استاندارد است؟ کلانشهردرمانده برای رسیدن به توسعه/ فوریت گرایی ضدتوسعه شهری است باید شرایط زندگی آسان برای معلولان و بیماران خاص فراهم شود ۹۶۵ زائر کرمانشاهی راهی حج تمتع می‌شوند ثبت نام از متقاضیان شرکت در آزمون ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره آغاز شد تولید و توزیع ۶۰۰ هزار نشا‌ء گُل‌فصلی در کرمانشاه دعوت پایگاه بسیج ادارات شهید بهشتی دادگستری کرمانشاه برای حضور در مراسم معنوی سالروز عملیات غرور آفرین بازی دراز سرپرست معاونت پیشگیری آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه منصوب و معارفه شد حال و روز تالاب‌ هشیلان و سراب‌های کرمانشاه پس از بارندگی اخیر محل عرضه داروهای طبیعی و مکمل ها تنها در داروخانه است/ عطاری ها تنها حق فروش مواد گیاهی را دارند «سراب یاوری» کرمانشاه بعد از ۲ سال احیاء شد ۴ پروژه اولویت‌دار گردشگری کرمانشاه کدامند؟ راه‌های استان کرمانشاه لغزنده است تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی

پرسه گرگاس ها در پارک کوهستان کرمانشاه/ برنامه مقابله با گرگاس ها مبهم است
27 آذر 1402 - 9:47
شناسه : 291112
1
طلوع‌‌کرمانشاه : چندی پیش فیلمی در فضای مجازی و در بین دوستداران حیات وحش رد و بدل شد که در آن، حیوانی که شبیه گرگ و سگ است به یکی از مخازن زباله پارک کوهستان در کنار پایگاه هلال احمر پناه آورده و از پسماندهای انسانی تغذیه می کند/این موضوع واکنش دوستداران محیط زیست را به دنبال داشت و در زمینه خطرات احتمالی آن بحث و گفتگو شد/در مورد خطر وجود این حیوانات هشدارهایی داده شده مبنی براینکه گرگاس‌ها علاوه بر انسان‌ها، تهدیدی برای حیات وحش نیز محسوب می‌شوند؛ آنها نه تنها با شکار باعث کاهش جمعیت جوندگان، گیاه خواران و پرندگان می‌شوند، بلکه به دلیل رقابت غذایی تهدیدی برای حیوانات گوشت خواران نیز هستند/در سال ۱۴۰۰، به دلیل وجود گرگاس‌ها در طاق‌بستان، کمیته‌ای به منظور ساماندهی این حیوانات تشکیل شد که ریاست این کمیته را فرماندار کرمانشاه بر عهده داشت و نمایندگانی از بهداشت، محیط زیست، شهرداری، نیروی انتظامی و ارتش نیز در آن حضور داشتند/در این کمیته بیشتر بر درندگی این حیوان تاکید شد که برای رفع گرسنگی اگر به دام و طیور دسترسی پیدا نکند برای شکار به انسان بویژه کودکان حمله خواهد کرد ولی نحوه مقابله و ساماندهی این قضیه همچنان در هاله ای از ابهام باقی ماند/بهروز عبدی به عنوان یک دوستدار محیط زیست و حیات وحش در این باره به طلوع، گفت: گرگ ها در بخاطر تعداد زیاد و نبود خوراکی وشکار در کوه، به محیط پارک کوهستان می آیند تا از پسماند خوراکی ها تغذیه کنند/این رفتار قطعا خطراتی دارد و به عنوان مثال در فصل سرما، اگر شخص تنها به کوه رود، احتمال حمله وجود دارد و یا اگر شبها خانواده ها برای تفریح به این منطقه بیایند و کودکان آنتن برای بازی کمی دورتر روند احتمال حمله زیاد است/برخی افراد به دلیل دلسوزی به این حیوانات غذا می دهند از همین رو ترس آنان از انسان از بین می رود/این حیوانات تعدادشان زیاد است و همچنان بخاطر زادو ولد و آمیزش باسگهای بی خانمان باعث ایجاد حیوانی به نام گرگاس شده اند که خطرناکتر از گرگ است.
نویسنده : زهره کریم زاده منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

با وجود پرسه گرگ و یا گرگاس ها در محوطه پارک کوهستان برای یافتن غذا و نگرانی ها برای صدمه رساندن به انسان از سوی آنان، هنوز مشخص نیست چه برنامه ای برای مقابله با این حیوانات از سوی نهادهای مربوطه وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع، چندی پیش فیلمی در فضای مجازی و در بین دوستداران حیات وحش رد و بدل شد که در آن، حیوانی که شبیه گرگ و سگ است به یکی از مخازن زباله پارک کوهستان در کنار پایگاه هلال احمر پناه آورده و از پسماندهای انسانی تغذیه می کند.

این موضوع واکنش دوستداران محیط زیست را به دنبال داشت و در زمینه خطرات احتمالی آن بحث و گفتگو شد.

در مورد خطر وجود این حیوانات هشدارهایی داده شده مبنی براینکه گرگاس‌ها علاوه بر انسان‌ها، تهدیدی برای حیات وحش نیز محسوب می‌شوند؛ آنها نه تنها با شکار باعث کاهش جمعیت جوندگان، گیاه خواران و پرندگان می‌شوند، بلکه به دلیل رقابت غذایی تهدیدی برای حیوانات گوشت خواران نیز هستند.

در سال ۱۴۰۰، به دلیل وجود گرگاس‌ها در طاق‌بستان، کمیته‌ای به منظور ساماندهی این حیوانات تشکیل شد که ریاست این کمیته را فرماندار کرمانشاه بر عهده داشت و نمایندگانی از بهداشت، محیط زیست، شهرداری، نیروی انتظامی و ارتش نیز در آن حضور داشتند.

در این کمیته بیشتر بر درندگی این حیوان تاکید شد که برای رفع گرسنگی اگر به دام و طیور دسترسی پیدا نکند برای شکار به انسان بویژه کودکان حمله خواهد کرد ولی نحوه مقابله و ساماندهی این قضیه همچنان در هاله ای از ابهام باقی ماند.

بهروز عبدی به عنوان یک دوستدار محیط زیست و حیات وحش در این باره به طلوع، گفت: گرگ ها در بخاطر تعداد زیاد و نبود خوراکی وشکار در کوه، به محیط پارک کوهستان می آیند تا از پسماند خوراکی ها تغذیه کنند.

وی افزود: این رفتار قطعا خطراتی دارد و به عنوان مثال در فصل سرما، اگر شخص تنها به کوه رود، احتمال حمله وجود دارد و یا اگر شبها خانواده ها برای تفریح به این منطقه بیایند و کودکان آنتن برای بازی کمی دورتر روند احتمال حمله زیاد است.

عبدی یادآور شد؛ برخی افراد به دلیل دلسوزی به این حیوانات غذا می دهند از همین رو ترس آنان از انسان از بین می رود.

این دوستدار محیط زیست اضافه کرد، این حیوانات تعدادشان زیاد است و همچنان بخاطر زادو ولد و آمیزش باسگهای بی خانمان باعث ایجاد حیوانی به نام گرگاس شده اند که خطرناکتر از گرگ است.

*عبدی ادامه داد: افزایش این حیوانات باعث نابودی شغالها وروباه ها شده در سال‌های گذشته، شبها صدای شغال وروباه شنیده می شد ولی اکنون بندرت شغالی در این منطقه دیده می شود.

عبدی یادآور شد: مقابله و ساماندهی با این حیوانات جزء مسئولیت های‌محیط زیست است چون گرگ ها وحشی هستند و سگ های بی خانمان نیستند که به شهرداری یا ارگان دیگری مربوط باشد، اگر بودجه ای برا بیهوش کردن و عقیم کردن آنها از سوی محیط زیست در نظر گرفته شود شاید بشود زاد و ولد آنان را کنترل کرد.

یکی دیگر از فعالان محیط زیست گفت: موضوع حیوانات بی سرپرست در تمام کشور های توسعه یافته سالهاست که حل شده و در کشور های همسایه مثل ترکیه هم حتی اگر بعنوان جاذبه توریستی وجود داشته باشد اکثرا دارای شناسنامه هستند و عقیم سازی شده اند.

وی افزود: وقتی برخی با غذا دادن بی رویه و بدون اطلاع از عواقب آن به حیوانات وحشی کوهستان موجبات زاد و ولد بی رویه را فراهم میکنند نتیجه این میشود زمانی که نتوانیم غذای کافی را برای بالغ شده انان تهیه کنیم، رفتارهایی از سوی این حیوانات وحشی مشاهده میکنیم،که بسیار خطرناک و غیر قابل پیش بینی می‌شود.

در ادامه مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه به طلوع گفت: انسان پناهگاه و زیستگاه این حیوانات را تخریب کرده و زنجیره غذایی آنان همانند خرگوش را به مخاطره انداخته از همین رو این حیوانات به دلیل گرسنگی به روستاها و حواشی شهر هجوم می آورند،

گرگاس آمیزش گرگ و سگ است که خصلت های سگ و گرگ را با هم دارد، گمان نمی رود گرگ به دلیل حالت توحشی که دارد به راحتی در مکانی چون پارک کوهستان دیده شود.

احد جلیلیان افزود: به هیچ وجه دوستداران حیات وحش نباید به این حیوانات در اماکنی همچون پارک کوهستان تغذیه برسانند همانطور که در سال گذشته از سوی همکاران ما و مراجع قضایی با فردی که اقدام به این کار می کرد برخورد شد.

با این وجود این مسوول معتقد است؛ در حاشیه شهر کنترل و مقابله با حیوانات در دستور محیط زیست نیست و در حوزه شهری برعهده شهرداری است. اگر نیاز باشد این حیوانات از بین بروند محیط زیست وظیفه ای همچون کندن چاله آهکی به عمق دو متر که با خاک پوشیده باشد را برعهده دارد.

جلیلیان تاکید کرد: مقابله با این حیوانانِ در محدوده شهر برعهده ارگان هایی چون شهرداری، دامپزشکی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

گزارش از زهره‌کریم زاده-خبرنگار طلوع کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.