توریسم تنها به بخش های تاریخی، سلامت، ورزشی، غذا و سیاحتی منتهی نمی شود، گردشگری و توریسم بخش های متعددی دارد و باید پرسید که چند درصد از این ظرفیت ها را فعال کرده ایم؟این گام ها در استان کرمانشاه برداشته نمی شود/آقایان مسئول،گردشگری تنها به حرف و شعار که می گویید «باید آن را توسعه دهیم» نیست/یه عنوان سوال می خواهم بدانم که چند سرویس بهداشتی، چه میزان هتل، چه تعداد اقامتگاه بومگردی فعال، چه تعداد تخت به معنای واقع در استان کرمانشاه وجود دارد؟چند درصد تحقق بودجه ای در راستای تامین کمک های فنی و اعتباری برای سرمایه گذاران محقق شده است؟/من از جمله افراد فعال برای تبدیل کرمانشاه به جهان شهر خلاق خوراک بودم، اکنون با توجه به دستاوردهای آخرین جشنواره می پرسم آیا برگزاری جشنواره ای مختصر به همراه پخت نان و آش خوشمزه برای این عنوان بین المللی کافی است؟به این شکل که نمی توان کار کرد/ما باید امسال به عنوان یکی از مدعیان 50 شهر خلاق خوراک و غذا گام برداریم آقای استاندار در این زمینه چند جلسه برگزار کرده اید و بدان پرداخته اید؟ و در دولت فعلی در حوزه چه تعداد گام برداشته شده است؟/اگر در جایگاه آقای شعبانی مسئولیت داشتم از پایگاه های مربوطه و اقماری فعالیت کرمانشاه را پایلوت می کردم تا بررسی کنم کرمانشاه در چه شرایطی قراردارد، بدیهی است کرمانشاه در تمام زمینه های گردشگری حرف برای گفتن دارد/هنگامی که نمایشگاه بین المللی هم برگزار می شود آقایان مسئول می گویند غرفه رایگان به شرکت کنندگان عراقی می دهیم و حال باید پرسید چرا باید اینکار را انجام دهیم؟/هر بخش که خدمات رایگان اعطا کردیم یعنی کار بیهوده ای انجام داده ایم یعنی هزینه ها داده می شود تا گردشگران و مهمانان خارجی به استان بیایند و تنها در جشنواره شرکت کنند، آنها باید تشنه آمدن به استان باشند و دو تا سه برابر به صورت ارزی هزینه کنند/تا چه زمان باید هزینه بدهیم تا گردشگران خارجی بیایند و استان ما را ببینند؟ دیدنی هایی که در استان کرمانشاه وجود دارد حاصل خرد و اندیشه پیشینیان برای استان ما به عنوان یک افتخار است/در سند توسعه ای کرمانشاه، چند مکان به حوزه گردشگری اضافه شده است؟مگر دو سال فرصت کمی در دولت آقای رئیسی است که باید اتفاق می افتاد و نشد.
در اطراف سایر غارهایی که در کشور وجود دارد خدمات و امکانات زیرساختی و رفاهی فراوانی در نظر گرفته شده و هر روز میزبان صدها گردشگر است ، اما قوری قلعه از ابتدایی ترین زیرساخت ها محروم بوده و طی سال های اخیر هیچ توسعه ای در آن رخ نداده است/شرایط نامناسب غار قوری قلعه آن هم در حالیکه در محور اورامانات به عنوان یکی از پرگردشگرترین محورهای استان واقع شده، باعث شده است میلیاردها تومان درآمدزایی از دست ما برود/مشکل اصلی از زمانی آغاز شد که این غار که به عنوان یک اثر طبیعی و مربوط به محیط زیست است در سنوات گذشته به شرکتی به نام شرکت توسعه گردشگری واگذار شد و حالا اختلافات و مشکلات این دو بخش باعث وضعیت نامناسب غار شده است/جلسات و پیگیری های مکرر درباره وضعیت این غار نیز تا کنون به نتیجه نرسیده است./مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه اظهار کرد: رایزنی برای تعیین تکلیف این غار در حال انجام است/احد جلیلیان به خبرنگار طلوع گفت:این غار در سال ۱۳۸۰ به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت شد بر همین اساس مدیریت غار بر عهده محیط زیست است، اما صرفا محدوده خود غار شامل می شود/محیط زیست مدیریتی بر محوطه غار ندارد و در سالیان گذشته مدیریت این غار به شرکت توسعه گردشگری کرمانشاه سپرده شد.
اسکندر کاکایی در خصوص تجمعات اخیر بازنشستگان تامین اجتماعی کرمانشاه در ماه های اخیر گفت: در سازمان تامین اجتماعی بازنشستگان از 10 روز یا 10سال تا بازنشستگی با 35 روز حقوق پرداختی در ماه، حق بیمه دارند، یعنی سقف بیمه پردازی در این سازمان 35سال است و به ازای هر سال پرداخت حق بیمه، یک روز حقوق تعلق می گیرد/از همین رو می گوییم سقف پرداخت حقوق در تامین اجتماعی در ماه 35 روز است و بسیاری از بازنشستگان، 10سال سابقه دارند یعنی هر فردی که می خواهد بازنشست شود کم تر از 10سال نمی تواند سابقه داشته باشد، که در این صورت باید زیر 10سال را به 10سال ترمیم دهد، یعنی شرایطی ایجاد شده تا این پرداختی را به صورت یکجا انجام دهد/وی با بیان اینکه مبلغ بازنشستگی در دو شاخص با معادلات ریاضی ارتباط مستقیم دارد، گفت:میانگین دو سال آخر هرچه بالاتر باشد حقوق هم بیشتر می شود، دوم اینکه میزان سابقه پرداخت حق بیمه هرچه بالاتر رود هم حقوق بیشتر می شود، چراکه به صورت میانگین دوسال آخر ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه به سال تقسیم بر 30 محاسبه می شود، از همین رو افرادی که حداقل پرداختی را دارند وقتی که در این فرمول وارد شوند بدیهی است که حداقلی دریافت خواهند کرد/ بازنشستگان معترض یا سابقه کمتر دارند و یا دستمزد حداقلی پرداخت کرده اند و در نتیجه مستمری حداقلی به آنان تعلق می گیرد/ افرادی که انتظار دارند حق و حقوق بیشتری از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند باید از لحاظ پرداخت حق بیمه، مبلغ بیشتری پرداخت کنند و هم از نظر سوابق باید دارای سابقه بیشتری باشند تا بتوانند حقوق بالاتری دریافت کنند/در سنوات گذشته یکبار متناسب ساز ی حقوق صورت گرفت که محدد پیگیری برای اجرای این طرح مطرح شده که حمایت دولت را می خواهد چون منابع تامین اجتماعی براساس محاسبات بیمه ای است و من نوعی حق ندارم به نفع قشر خاصی از آن استفاده کنم/جهاد تبیین یکی از موضوعاتی که در سطح ملی مطرح است، مدیران باید عملکرد و اهداف خود را شفاف سازی کنند و این حق مردم است که از این اقدامات طبق قانون و مقررات آگاه باشند/نزدیک به 54درصد جمعیت جامعه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارد این سازمان تعهدات بیمه ای را انجام و دنبال می کند و همه افرادی که رابطه مزدبگیری و تابع قانون کار هستند، مشمول مقررات این سازمان قرار می گیرند/تمایل داریم ضریب پوش بیمه ای استان را افزایش دهیم تا آحاد جامعه از مزایای این سازمان برخوردار شوند، علاوه بر کارگزاری ها و شعباتی که در سطح شهر درنظر گرفته، سامانه غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی را راه اندازی کرده ایم که 54خدمت پرتردد را از طریق گوشی هوشمند را در اختیار قرار داده است.
پیگیری های مکرر نماینده مردم شریف کرمانشاه و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، برای آبرسانی سالم و پایدار به روستاهای کرمانشاه نتایج ارزشمندی به ارمغان آورد که انعقاد تفاهم نامه برای رفع تنش آبی ۸۶۰روستا که بخشی از آن تا فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سالجاری عملی می شود از آن جمله است/نه تنها عوامل فوق بلکه استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف غیرشرب از جمله آبیاری مزارع و باغات و همچنین انشعابات غیرمجاز نیز توزیع و تامین آب سالم و پایدار در روستاها را با چالش جدی مواجه کرده است/دسترسی به آب سالم نقش مهمی در افزایش و پایداری جمعیت روستایی دارد، از این رو رفع تنش آبی در روستاها و آبرسانی به مناطق محروم جزء اولویت های کاری دکتر محمد رشیدی، نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس قرار گرفت/موضوع بدین صورت است که قرارگاه آبرسانی استان کرمانشاه با محوریت پیگیری تفاهم نامه بزرگ استانداری کرمانشاه با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) با حضور دکتر رشیدی، دکتر صحرایی استاندار کرمانشاه، سردار عظیمی فرمانده قرارگاه منطقهای نجف غرب کشور، سردار ریحانی فرمانده و سردار قنبری جانشین سپاه حضرت نبی اکرم (ص)، مهندس نجفی معاون عمرانی استاندار، دکتر نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و دکتر داودی مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد و برای رفع این محرومیت بزرگ رایزنی شد و تصمیمات مهمی در جهت پیشرفت بیشتر پروژه های محرومیت زدایی در استان گرفته شد/رضا داوودی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در این باره گفت: آبرسانی به ۸۶۰روستا در دو بخش تعریف شده که وهله اول این تفاهم نامه، آبرسانی به بیش از ۳۰۰ روستایی است که با بحران آب مواجه هستند که بخش قابل توجهی از آن تا دهه فجر امسال انجام می شود.
اماکن و فضاهای ورزشی، یکی از مهمترین عوامل کیفیت بخشی به برنامه درس تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی دانش آموزان محسوب می شوند/همچنین سرانه زیرساختهای ورزشی، شاخص مهمی در تعیین وضعیت موجود و معیاری برای ترسیم چشم انداز آینده ورزش دانش آموزی به حساب می آید، از همین رو پرداختن به این موضوع همواره مورد توجه برنامه ریزان در سطح کلان بوده است/طبق شاخص های موجود استاندارد جهانی برای سرانه ورزشی دانش آموزان، عددی در حدود 4مترمربع است، این عدد برای برخی کشورها حتی به 8مترمربع هم می رسد، در ایران اما سرانه فضای ورزشی مدارس 41صدم مترمربع گزارش شده، عددی که با ایده آل ها فاصله بسیاری دارد/این عدد برای کرمانشاه با 370 هزار دانش آموز، تقریبا موازی با متوسط کشور و قدری بهتر است، یعنی 42صدم مترمربع/در کرمانشاه البته شهرهایی مثل نوسود، دالاهو و قصرشیرین شرایط بهتری دارند اما هرچه جمعیت بیشتر می شود سرانه پایین می آید و فضای ورزشی کوچک و کوچکتر می شود نمونه آن وضعیت نه چندان مطلوب کرمانشاه، حمیل و گهواره است. در حمیل این عدد حتی به صفر می رسد، یعنی عملا برای 2هزار دانش آموز این منطقه هیچ سالن ورزشی وجود ندارد. البته آموزش و پرورش می گوید امسال چمن مصنوعی برای بچه های این منطقه فراهم کرده است.
به گزارش پایگاه خبری طلوع، مهدی حاتمی در خصوص فعالیت باشگاه ها در کرمانشاه گفت: ازباشگاه هایی که قصد شروع فعالیت دارند تقاضا داریم که مطابق استانداردها کار کنند و از باشگاه هایی که موفق به کسب مجوز نشده اند بازرسی شده و در خصوص رفع اشکالات تذکرات لازم داده شده، است/برای برخی باشگاه ها که شرایط کسب مجوز را ندارند تدابیری اندیشیده شده و مکانی برای شروع فعالیت باشگاه فراهم می شود تا صاحب باشگاه به مرحله درآمد زایی برسد/ پس از بازدید و بررسی باشگاه های شهر، سطح کیفیت وامکانات متوسط تشخیص داده شده که در نشست با فرمانداران قرار شد برای کمک و تجهیز باشگاه ها مبلغ ۱۵۰الی۲۰۰میلیون تومان وام به باشگاه داران اختصاص یابد/ باشگاه های بدنسازی حق فروش مکمل های ورزشی را ندارند و در این خصوص سازمان تربیت بدنی، اداره اماکن و دانشگاه علوم پزشکی باید بازرسی های لازم را داشته باشند/ از مهر ماه سال گذشته اهداف خود را طی ۱۵ماه با همکاری و همدلی قهرمانان و پیشکسوتان در رشته های مختلف ورزشی دنبال کرده و محقق کرده ام/از فعالیت های هیات ورزشی پرورش اندام می توان به اعزام تیم پرورش اندام جوانان و بزرگسالان به مسابقات قهرمانی کشور در شهر قم، اعزام ورزشکاران مسابقات انتخابی جهانی به شهر کرمان و اعزام حداقل۳۰وحداکثر۶۰نفر بامربی و کادر اجرایی اشاره کرد.
هروقت کسی می شنود که سرما خورده اید قطع به یقین به شما توصیه می کند که آب لیموشیرین و پرتقال بخورید/بله درست است و همه ما نیز به اندازه کافی در مورد خواص این دومیوه برای بهبود سرماخوردگی می دانیم، اما آیا می دانستید که نارنگی، یک رقیب جدی برای ان دوتای دیگر است؟ خیلی ها در طب سنتی از نارنگی به عنوان شربت اکسپکتورانت طبیعی یاد می کنند. بله همان شربت تلخی که وقتی سرفه هایتان شدید میشود، آن را سر میکشید و دلتان می خواهد هرچه زودتر شما را از شر سرفه نجات دهد/به واقع، نارنگی خلط آور است و می تواند کمک زیادی برای خروج خلط از گلویتان بکند. البته مصرف نارنگی شیرین برای چنین مواقعی توصیه می شود، چون نارنگی ترش ممکن است تحریک سرفه را به همراه داشته باشد و شاهد نتیجه عکس باشید/این میوه خوش خوراک که تقریبا فقط درفصل پاییز مهمان ماست، دارای مقادیر بسیارزیادی ویتامین سی است که درست مثل همه میوه های دیگری که به شما توصیه کردیم، هم سیستم ایمنی را تقویت می کند، هم به مبارزه عفونت های ویروسی می آید و هم هیستامین بدن را کاهش می دهد/نارنگی همچنین ادرارآور است و سرگیجه و تهوع که معمولا در دوران سرماخوردگی به سراغمان می آید را نیز از بین می برد. راستی اگر مثل خیلی ها درگیر آنفولانزا هستید، دمنوش نعناع و نارنگی را فراموش نکنید. این دمنوش برای کاهش علایم بیماری بسیاری موثر است. حالا که نگاهتان به نارنگی محترمانه تر شده، لطفا این میوه پرخاصیت و خوش خوراک پاییزی را فراموش نکنید.
از چند سال قبل موضوع راه اندازی شهرک نمایشگاه های اتومبیل در کرمانشاه مطرح بود و قرار شد در گام اول نمایشگاه های اتومبیل سنگین و در گام های بعدی نمایشگاه اتومبیل سبک و مشاغل وابسته به آنها به نقطه ای خارج از شهر جابجا شوند/علت اصلی توقف چند ساله این طرح، عدم همراهی شرکت شهرک های صنعتی در اختصاص زمین به نمایشگاه های اتومبیل بود، قرار بود زمینی در شهرک صنعتی زاگرس با قیمت مناسبی در اختیار نمایشگاه های اتومبیل سنگین قرار گیرد زیرا آنها نیز متحمل هزینه فراوانی برای جابجایی میشوند اما این هزینه را پذیرفتند، با این وجود شرکت شهرکهای صنعتی به قول خود مبنی بر واگذاری زمین با قیمت مناسب عمل نکرد/امید آن می رفت که با جابجایی نزدیک به 90 واحد صنفی نمایشگاه اتومبیل سنگین به محل جدید و ایجاد اولین شهرک مشاغل فنی در کرمانشاه، راه برای جابجایی سایر واحدهای صنفی از جمله نمایشگاه های اتومبیل سبک، تعمیرکاران و ... نیز باز شود اما با عدم همکاری شرکت شهرک های صنعتی کرمانشاه، تمام این طرح ها بر روی زمین ماند و کرمانشاه همچنان از کلانشهرهایی است که فاقد شهرک مشاغل فنی بوده و مشاغل آلاینده و فنی همچنان در دل شهر فعالیت دارند/بدعهدی شرکت شهرک های صنعتی در حالی رخ داده که این شرکت بارها اعلام کرده زمین کافی با زیرساخت های مناسب برای اینکه در اختیار متقاضیان قرار بگیرد وجود دارد اما متاسفانه به متقاضیانی به این بزرگی و مهمی که در گام اول نمایشگاه های اتومبیل سنگین هستند زمینی داده نشد.
با اینکه بارها تاکید شده که حفظ هویت و شان بناهای تاریخی، ملاک اصلی در واگذاری برای بهره برداری از آن است باید پرسید که این شعار تا چه اندازه در عمل پیاده شده است و آیا اماکن باارزشی که به بخش خصوصی واگذار شده اند و به اقامتگاه و رستوران تبدیل شده اند توانسته اند هویت اصلی این بنا را حفظ کنند و به آن آسیب مضاعف وارد نکنند؟/دستگاههای دولتی، بناهای تاریخی زیادی در اختیار دارند که برایش تصمیمگیری میکنند، گاهی آن را به غیر واگذار کرده کاربری متفاوت میدهند و یا آن را میفروشند ولی تنها صندوق احیا از اماکن تاریخی است که اجازه چنین کاری را دارد/مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در مصاحبه اخیر خود از مکاتبه صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور با اداره کل اوقاف کرمانشاه برای تسریع در واگذاری چهار مکان تاریخی استان خبر داد و افزود: هنوز تعداد دیگری از اماکن و بناهای تاریخی استان به بخش خصوصی واگذار نشده، باتوجه به اینکه برخی از این بناها شرایط مطلوبی ندارند، صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور برنامه واگذاری آنها را در دستورکار قرار داده تا بخش خصوصی علاوه بر مرمت و نگهداری، از آنها بهره برداری کند و این اماکن پویایی خود را دوباره بدست بیاورند/چهار مورد از این بناها که سابقا میراث فرهنگی برنامه های احیاء و مرمتی روی آنها اجرا کرده، وقفی هستند، بنابراین صندوق احیاء طی مکاتبهای از اداره کل اوقاف استان خواسته تا برای واگذاری این بناها به بخش خصوصی همکاری داشته باشد، کاروانسرای ماهیدشت، کاروانسرای قصرشیرین، حمام حسن خان و دبیرستان کزازی چهار بنای تاریخی هستند که صندوق احیاء برنامه واگذاری آنها به بخش خصوصی را در دستورکار قرار داده، اما باتوجه به اینکه وقفی هستند اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هم باید همکاری داشته باشد.
پیگیریها و جلسات دکتر رشیدی برای اجرایی شدن سامانه سردسیری ادامه دارد، طرحی که در صورت تحقق، یک کارگاه عمرانی بزرگ در کرمانشاه ایجاد میکند که صدها نفر میتوانند در آن مشغول به کار شوند/اگرچه کرمانشاه یکی از نقاط پرآب کشور محسوب میشود اما حتی در این منطقه نیز کمآبی خود را نشان داده و میتواند چالشهای جدی خصوصا برای کشاورزان ایجاد کند/در چنین شرایطی مدیریت منابع آبی موجود خصوصا آبهای مرزی از اهمیت دو چندانی برخوردار است/سامانه سردسیری کرمانشاه یکی از پروژههای عظیم آبی است که جلوی خروج ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب را از استان میگیرد و آن را برای مصارف صنعتی و کشاورزی در اختیار کرمانشاه قرار میدهد که منشا تحول عظیم در حوزه آب خواهد بود/چندین سال است که موضوع سامانه سردسیری در کرمانشاه مطرح بوده اما هیچگاه به اجرا نزدیک نشد/طی یکی، دو سال اخیر با پیگیریهای جدی دکتر محمد رشیدی نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، سامانه سردسیری پس از اینکه سالها در حد حرف باقی مانده بود اکنون بسیار نزدیک به اجرا است/اوایل امسال بود که نماینده کرمانشاه در نشست خبری خود از اهمیت اجرای سامانه سردسیری یاد کرد که ۵۰۰ میلیون متر مکعب از آب های مرزی را مهار می کند و در اختیار توسعه منطقه قرار میدهد/آبگیری این سامانه از پشت سد داریان آغاز می شود و در ادامه به سمت پالنگان و دشت های روانسر، کوزران، ماهیدشت و کرمانشاه تداوم می یابد و علاوه بر تامین آب کافی برای توسعه بخش کشاورزی، آب مورد نیاز حوزه صنعت و آب شرب این منطقه را هم تامین خواهد کرد/نماینده کرمانشاه در مجلس با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته و مذاکره با وزیر نیرو برای تعیین تکلیف هرچه زودتر سامانه "سردسیری"، ابراز امیدواری کرد عملیات اجرایی این طرح هرچه سریعتر آغاز شود.