به گزارش پایگاه خبری طلوع، تحلیل نتایج امتحانات نهایی نشان میدهد که نمرات دانشآموزان سراسر کشور در بازه زمانی ۴ ساله یعنی در فاصله خرداد ۹۸ تا خرداد سالجاری با اُفت شدیدی همراه بوده است، بر اساس همین آمار میانگین کشوری نمرات دانشآموزان علوم انسانی در امتحانات نهایی خرداد امسال ۸.75 اعلام شد که طبق برآوردها 2نمره نسبت به دوره قبل کاهش یافته است. این نتیجه البته با تقریب کمتری برای دو رشته ریاضی و علوم تجربی نیز صدق می کند/از نگاه دیگر تقسیم بندی استانها با رنگینک های 5گانه نشان می دهد که افت معدل ارتباط دو سویه ای با برخوردار بودن یا نبودن استانها از شرایط مطلوب اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و اجتماعی داشته است/دراین بین استان کرمانشاه با عدد 9و20 صدم در سطح متوسطی قرار گرفته و شرایط موازی با استانهای همجوار خود مثل ایلام، لرستان و کردستان دارد/معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کرمانشاه در همین رابطه به طلوع کرمانشاه گفت:این افت تحصیلی که تقریبا برای همه کشور بوجود آمده، حبابی است بین واقعیت و آنچه اتفاق افتاده است/مفتون معلم برگزیده کشور به طلوع کرمانشاه گفت:فکر نمی کنم افت تحصیلی بچه های ما فقط حاصل چند ساله اخیر کرونا باشد، ما یک سری ضعف ها در حوزه آموزش داریم که طی سالهای سال نادیده گرفته شده است.
طرح شفافیت آرای نمایندگان نخستین بار در ۱۴ شهریور سال ۹۷ در جلسه علنی مجلس دهم به رأی گذاشته شد؛ اما نمایندگان با ۵۹ رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس وقت با آن مخالفت کردند/پس از بررسیهای متعدد طرح شفافیت مجلس جامعتر شد و تحت عنوان «طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاههای اجرایی و سایر نهادها» در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۱ در صحن مجلس اعلام وصول شد و در اردیبهشت ماه سال گذشته کلیات این طرح با ۱۸۳ رأی موافق به تصویب رسید و چندین ماه بررسی جزئیات این طرح در مجلس به طول انجامید/اکنون در لیست تازه منتشر شده از دید سامانه شفافیت آراء نمایندگان مجلس، از بین نمایندگان استان کرمانشاه، نام دکتر محمد رشیدی نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان فعالترین نماینده دیده می شود/نام ایشان به عنوان۱۰نماینده فعال مجلس در این لیست جای گرفته که براساس میزان فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، تعداد مشارکت در رای گیری ها، ارائه پیشنهادات و نیز حضور در مشروح مذاکرات مجلس محاسبه شده است، و به عنوان شاخص فعالیت ایشان در نظر گرفته شده است.
در آخرین ارزیابی که مربوط به فصل تابستان ۱۴۰۲ است، عدد شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه و رتبه استان در کشور نسبت به فصل قبل از آن یعنی بهار ۱۴۰۲ بسیار بدتر شده است، بگونهای که تنها در یک فصل ۹ پله سقوط جایگاه داشتیم و به عبارتی هر ماه وضعیت کرمانشاه سه پله بدتر شده است/با ادامه این روند، این امکان وجود دارد که در پایش بعدی باز هم سقوط کنیم و در جایگاه ۳۱ کشور قرار بگیریم، جایگاهی که چند سال قبل در فضای کسب و کار کشور داشتیم و بدحالترین استان بودیم/شاخص فضای کسب و کار اصلیترین عامل در جذب سرمایهگذاران است و قطعا سرمایهگذار ابتدا به فضای کسب و کار یک استان نگاه میکند و سپس سرمایه خود را به آنجا میبرد/با این وضعیت نه تنها دیگر هیچ سرمایهگذاری از سایر استانهای کشور تمایلی برای حضور در کرمانشاه نخواهد داشت، بلکه ممکن است سرمایهگذاران بومی استان را نیز از دست بدهیم و همه به سمت سایر نقاط کشور فرار کنند!/خروج سرمایهگذار از استان به معنای این است که کرمانشاه باز هم در مسیر اقتصادی پس رفت خواهد کرد و باید به تدریج شاهد بدتر شدن سایر شاخصهای اقتصادی نیز باشیم/برای نمونه با کاهش سرمایهگذاری در استان، دیگر امیدی به کاهش نرخ بیکاری نیست و باز هم وضعیت بیکاری در کرمانشاه بغرنج خواهد شد و به تبع آن بر شاخص فلاکت افزوده میشود.
کمیت و محدودیت توزیع دارو در داروخانه های خصوصی و از سویی رشد قارچ گونه آنان موجب شده تا اکثر این داروخانه ها برای اینکه سرپا بمانند و توانی برای ادامه کار داشته باشند به سمت فروش مکملها و محصولات آرایشی و بهداشتی روی بیاورند و این اقدام آنقدر جدی است که حتی شایع ترین اقلامدارویی در برخی از این مراکز تازه تاسیس وجود ندارد و تا چشم کار می کند مکمل ها ومحصولات آرایشی در قفسه ها جاخوش کرده اند و تنها نام داروخانه را یدک می شکند/حال که کمیت اشباع شده و گویا مردم اکثر محلات کرمانشاه از تدابیر دانشگاه علوم پزشکی برای داشتن چندین داروخانه باید خرسند و غافلگیر شوند بد نیست نیم نگاهی به کیفیت این مراکز و توانمندی پرسنل آن بیندازیم/شلوغی کلافه کننده داروخانه ها در پارکینگ شهرداری و یا حوالی ساختمان های پزشکی شهر عامل مهمی است که بیمار را به سمت مراکز خلوتتر و یا تازه تاسیس سوق دهد/استفاده از نیروهای غیرمتخصص برای تحویل داروها، و نداشتن مهارت خواندن دارو از نسخه نه تنها وجه مشترک برخی از داروخانه های تازه تاسیس شهر شده بلکه وجود این مشکل در برخی از داروخانه های قدیمی نیز موجب رنج و گلایه بیمار شده است/مسوول دریافت و تحویل دارو در داروخانه باید بتواند نسخه را با هر نوع خطی بخواند و در صورتی که داروهای تجویزی در داروخانه ها ناخوانا و یا قابل تشخیص نباشد پزشک داروساز نباید آن را به بیمار ارائه کند بلکه باید با پزشک معالج تماس گرفته و از صحت نوع دارو اطمینان یابد/در اکثر گزارشات مردمی رسیده به پایگاه خبری طلوع، از هماهنگ نبودن میزان مصرف درج شده بر جعبه دارو توسط داروخانه با نسخه پیچ پزشک شکایت شده است یکی از همین مخاطبان شاکی از خدمات دارویی داروخانه های کرمانشاه به طلوع گفت:به علت بیماری فرزند خردسالم به یکی از داروخانه های پارکینگ شهرداری مراجعه کردم، داروخانه میزان مصرف یک پیمانه کوتریموکسازول که برابر با ۱۵سی سی است را تایید کرد و حتی یکبار هم این میزان مصرفی را به فرزندم خوراندم.
طبیعت بکر چالابه که جز مناطق حفاظت شده بیستون است و در استان کرمانشاه قرار دارد آنقدر زیبا و رویایی است که برای هرفصل سال، تصویری برای اغواگری دارد و گردشگران متعددی را مجذوب و شیفته خود می کند/در این سالها تلاش های متعددی برای حفظ طبیعت بکر این منطقه از سوی مدیران و فعالان محیط زیستی شد تا این منطقه منحصر بفرد آسیب نبیند و در امان بماند/با اینحال انتشار خبر احداث تله کابین در قالب پیشنهاد از سوی معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمانشاه، موجب دلواپسی برخی فعالان محیط زیست و کارشناسان گردشگری شده چرا که بیم آن می رود با احداث این پروژه، جسم و روح لطیف منطقه حفاظت شده چالابه آزرده شود و لطمه ببیند چراکه براین باورند به هیچ وجه نمی توان از چالابه با اجرایی شدن این پروژه محافظت کرد/در مقابل، موافقان اجرای پروژه تله کابین در منطقه چالابه براین باورند که کرمانشاه با نرخ بالای بیکاری که دارد به توسعه بیشتر طرح های گردشگری نیاز دارد و اجرای تله کابین در چالابه اگر منطبق با قوانین زیست محیطی باشد نه تنها موجب اشتغالزایی می شود بلکه موجب معرفی بیشتر و بهتر این منطقه در سطح ملی و حتی جهانی می شود.
"شبنم آزادی" موسس این مجموعه زیبا و دلنشین با آنکه ریاضی خوانده و آموخته های غیرمرتبطی با کار فرهنگی و کتاب دارد اما عشق دیوانه وارش به کتاب و کتابخوانی منجر به راه اندازی این موسسه فرهنگی شده، مجموعه ای که در شرایط بد اقتصادی حالا نیاز به حمایت ویژه مسئولان فرهنگی استان دارد تا همچنان بر طبل بودن بکوبد/اینجا همچنین مکان امنی برای حضور علاقمندان به رشته های مختلف هنری،فرهنگی،جامعه شناسی و...به حساب می آید و طی یکسال اخیر علاقمندان بسیاری را به خود جذب کرده است/آزادی در گفتگو با طلوع کرمانشاه درباره چگونگی راه اندازی این مجموعه گفت:من کارم را اسفندسال قبل شروع کردم، تنها و بدون پشتوانه دولتی، خلاصه که آنقدر عشق و دیوانگی داشتم که کار را راه بیندازم و با همه مصائب و مشکلات دست و پنجه نرم کنم/وی با اشاره به اینکه کوچه کتاب علاوه بر فروش کتاب و لوازم التحریر و کافه کتاب، کارگاهها و کلاسهای آموزشی مختلفی را برای علاقمندان به موضوعات مرتبط برگزار می کند،افزود: من پیشتر با مجموعه دولتی شهرکتاب کار میکردم و تجربه خوبی برای این کار داشتم، آنجا خودم بسیاری از کارگاههای فرهنگی هنری را برگزار میکردم و حالا همان افراد زینت بخش مجموعه شده و ما را همراهی می کنند/ از ابتدای کار می دانستم که این حرکت باید مملو از عشق و تلاش باشد، حتی سوای از آن باید دیوانه باشی و دل به دریا بزنی تا در شرایط بد اقتصادی، کار فرهنگی کنی، اما دغدغه فرهنگی که برای مردم شهرم داشتم باعث شد کار را شروع کنم و حالا پس از گذشت یکسال از کاری که شروع کرده ام جدای از مشکلات مالی آن، راضی و خرسند هستم.
سردار "مهدي حاجيان" در گفتوگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه اظهار داشت:پس از اعلام شکايت تعدادي از شهروندان مبني بر اينکه شخصي به بهانه اينکه مي تواند خودرو صفرکيلومتر به قيمت کارخانه تحویل آن ها دهد اعتمادشان را جلب و مبالغ زيادي از آن ها کلاهبرداري کرده است، رسيدگي در دستور کار قرار گرفت/کارآگاهان پليس آگاهي در تحققات ابتدايي خود دريافتند فرد کلاهبردار توانسته با جلب اعتماد 20 نفر به بهانه تحويل خودرو صفرکيلومتر با قيمت درب کارخانه مبلغ 190 ميليارد تومان از آن ها اخاذي کند و پس از آن متواري شده است/کارآگاهان در ادامه و با انجام کارهای اطلاعاتي موفق به رديابي کلاهبردار حرفه اي شده و توانستند مخفيگاه وي را در استان همدان شناسايي و با همکاري پليس آگاهي اين استان وي را دستگير و به کرمانشاه منتقل کنند/متهم دستگير شده در بازجويي ها به ارتکاب کلاهبرداري 190 ميليارد توماني از 20 نفر در کرمانشاه اعتراف و پس از تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني به مراجع قضائي معرفي شد/وي در پايان از شهروندان خواست تا ضمن هوشياري در مواجه با چنين افرادي، از اعتماد بی جا خودداری و موضوع را به پلیس گزارش کنند.
استان یزد با تورم نقطه به نقطه ۵۰٫۵ درصد و همچنین استانهای کردستان و کرمانشاه نیز با ثبت تورم نقطه به نقطه به ترتیب ۴۷٫۲ درصد و ۴۶٫۶ درصدی در ردههای بعدی بیشترین تورم نقطهای در کشور قرار دارند/همچنین در زمینه تورم ماهانه نیز دو استان چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه با ثبت رقم ۳٫۸ درصدی، بیشترین افزایش سطح عمومی قیمتها در طول آذر ماه را تجربه کردهاند/افزایش نزدیک به 47 درصدی تورم نقطه به نقطه کرمانشاه در آذرماه یعنی هزینههای خرید کالا برای مردم تقریبا 47 درصد بیشتر از آذرماه سال گذشته بوده و این در حالی است که در این مدت متوسط افزایش حقوق و دستمزد اقشار مختلف جامعه از کارمند تا کارگر حدود 20 درصد بوده است/در سالهای گذشته نیز بارها استان کرمانشاه رتبههای اول نرخ تورم را داشته و این یعنی مردم کرمانشاه که یکی از بیکارترین مردم کشور هستند با گرانی زیاد نیز دست و پنجه نرم میکنند و روز به روز بر شاخص فلاکت مردم این منطقه افزوده میشود/وقتی که از یک طرف مردم بیکار و کم درآمد هستند و از سوی دیگر قیمت کالاها مدام بالا می رود باید منتظر عواقب جدی اقتصادی و اجتماعی آن مانند طلاق، سرقت، جرایم خشن، خودکشی، حاشیه نشینی، نزاع، مهاجرت اجباری و ... نیز باشیم/با مجموع این موارد، کرمانشاه باز هم به سمت قهقرا میرود، استانی که هیچگاه از زمان جنگ تاکنون رنگ و بوی توسعه به خود نگرفت و حالا نیز چندین سال می شود که رکوردار بیکاری، تورم و فلاکت است/این وضعیت نابسامان در کرمانشاه حاصل سالها بی توجهی مقامات ملی، کم کاری مدیران استانی و بی تفاوتی نمایندگان مجلس است که دود آن فقط به چشم مردم عادی می رود.
مسئول اتحادیه پوشاک زنانه کرمانشاه درخصوص دلایل رکود کارگاه های تولیدی استان در مصاحبه اختصاصی با طلوع گفت: از اول مهرماه امسال که فصل تولید پوشاک مدارس به پایان رسید همه تولید کنندگان پوشاک زنانه که نزدیک به 160 کارگاه است در حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمدند و بدون کار و سفارش باقی مانده اند چرا که این زمان باید به تولید پوشاک زمستانی اختصاص می یافت که به دلیل گرمی هوا، این سفارشات داده نشد و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم نیز در این زمینه تاثیرگذار شد و سفارشی از سوی فروشگاه ها به دلیل نبود بازار به کارگاه ها داده نشد/مرضیه علی محمدزاده با بیان اینکه نزدیک به یکماه دیگر سفارشات لباس های نوروزی به کارگاه ها آغاز می شود، افزود: این در حالی است که به دلیل رکود بازار، بسیاری از کارگران بیکار و جواب شده اند و کارگاه ها تنها با تعداد اندکی نیرو می توانند به فعالیت ادامه دهند/سال گذشته در نشستی که در دادگستری برگزار شد، مشکلات این صنف را به گوش دکتر توسلی زاده، رییس وقت کل دادگستری کرمانشاه رساندیم و عنوان کردیم چرا باید حجم زیادی از سفارشات از استان خارج شود در حالی که باید در این زمینه اشتغالزایی شود و کار به دست افراد بومی سپرده شود/به دنبال این مطالبه، در طی جلسات متعدد تفاهم نامه هایی بین بخش خصوصی و دولتی منعقد شد تا این سفارشات از استان خارج نشود، با این وجود از آن زمان تاکنون بازهم اکثر سفارشات و کار از استان خارج می شود و به تولیدکنندگان کرمانشاهی داده نمی شود/ به عنوان مثال اگر تولیدکننده درسال های گذشته هر متر پارچه را به قیمت 50هزار تومان می خرید اکنون این قیمت به 150هزار تومان رسیده، باید گفت که تولیدکننده به سرمایه نیاز دارد ما پیگیر اختصاص تسهیلاتی با سود اندک بودیم که در نهایت به دنبال تبصره ای قانونی، اعتباراتی از طریق اداره کل کار، رفاه و تعاون اجتماعی به بسیج و بنیاد برکت تعلق گرفت که سنگ اندازی متعدد موجب رنجش تولیدکننده شد/این در حالی است که سازمان بنیاد برکت مجری است و نباید طبق شیوه نامه خود عمل کند و باید تسهیلات را به هر کارآگاهی که اشتغالزایی کند تحویل دهد ولی در نهایت عنوان شد که می خواهند تسهیلات را به تولیدکنندگان حاشیه شهر اعطا کنند و در این سوال پیش می آید که آیا تولیدکننده داخل شهر نباید به این تسهیلات نیاز داشته باشد؟/ صنعت تولید پوشاک در کرمانشاه در حال نابودی و تعطیلی است زمانی مرکزیت غرب کشور را داشتیم ولی اکنون با بی تدبیری مسئولان حتی رمقی برای حفظ کارگر نداریم/به صورت مستمر از طریق نامه نگاری و شرکت در جلسات اعلام کرده ایم که خواهان تسهیلات هستیم که نتیجه بخش نیست، اجاره بها در کارگاه بالا است و در مقابل درآمدی وجود ندارد، دیگر فرصت و گوشی برای شنیدن شعارها باقی نمانده چراکه حمایتی از تولید در این بخش نیست و از سوی دیگر می گویند که درصدد ارتقا صنعت تولید پوشاک در استان هستند که آنهم در سطح حرف است/ حداقل انتظار اینست که نهادهای مربوطه به تفاهم نامه ها پایبند باشند و اجازه ندهند سفارشات از استان خارج شود، آنقدر وضعیت نامساعد است که می گویم ما به اشتغالزایی در بخش تولید پوشاک استان نیاز نداریم ولی انتظار داریم اشتغال برای کارگران کارگاه ها از بین نرود و به آمار بیکاران اضافه نشود.
مشکلات و دغدغه های محلات حاشیه نشین و کم برخوردار کرمانشاه غمنامه ای طولانی است، همان محلاتی که روزگاری جز مناطق روستایی اطراف این کلانشهر بودند و به بهانه داشتن شرایط بهتر به کرمانشاه الحاق شدند و اکنون نه تنها وضع آنان بهبود نیافته بلکه مشکلات زندگی شهری نیز بر مصائب آنان افزوده شده است/طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی روستاهایی كه در حاشیه شهرها قرار داشته و بیش از سه هزار و 500 نفر جمعیت دارند به شهر الحاق می شوند و از خدمات شهری بهره مند خواهند شد/از همین رو بود که در سال۱۳۹۰یعنی بیش از ۱۰سال گذشته، الحاق روستاهایی همچون کرناچی، نوکان، دره دراز، صادقیه و کهریز به حریم محدوده شهر تصویب شد و از سوی استاندار وقت تاکید شد که همه دستگاه های خدمات رسان شامل آب و فاضلاب ، برق، گاز و... موظف هستند به این مناطق خدمات ارائه دهند/شهرک کهریز یکی از همین روستاهایی است که در سال۹۳ به شهر کرمانشاه الحاق شد و در این سالها تنها شاهد بازدید نمایندگان، فرمانداران و مسئولین وقت بود و در نهایت با انبوهی از وعده های محقق نشده و شاید هم تبلیغاتی به حال خود رها می شد و روز به روز از عمران و آبادی فاصله می گرفت/از نبود روشنایی و قطعی آب تا نبود مدرسه و اجرانشدن شبکه فاضلاب شهری تنها گوشه ای از مشکلات این محله کم برخوردار است ولی اینبار این حجم بزرگ محرومیت اهالی شهرک، از دید یکی از نمایندگان مردمی شهر کرمانشاه مغفول نماند/ حضور و بازدید میدانی دکتر محمد رشیدی، نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس موجب از شهرک کهریز، نتایج مثبتی به همراه داشت.