چندی قبل بلای ممنوعیت صادرات به جان محصول نخود افتاد، محصولی که کرمانشاه پیشتاز در تولید آن است و اغلب جز استانهای اول از نظر تولید نخود است/در ۱۹شهریور ماه امسال وزارت جهاد کشاورزی از طریق بخشنامهای، ممنوعیت صادرات نخود را به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد/این موضوع موج گستردهای از نگرانی را بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصول نخود ایجاد کرد، خصوصا کشاورزان نخودکار که معیشت آنها به این موضوع بستگی داشت و ممنوعیت صادرات میتوانست به شدت قیمت این محصول را با افت مواجه کرده و به ضرر هزاران کشاورز نخود کار باشد/پیگیریها برای عدم اجرای این ممنوعیت از سوی شورای ملی نخود آغاز شد و دکتر محمد رشیدی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده مردمشریف کرمانشاه، اولین کسی بود که همگان برای جلوگیری از اجرای این بخشنامه دست به دامن وی شدند زیرا ایشان از حامیان همیشگی بخش کشاورزی است و در دوره حضور وی در کمیسیون کشاورزی مجلس، تصمیمات بسیار بزرگ و تحول آفرین برای بخش کشاورزی اخذ شده است/نائب رئیس اتاق بازگانی کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به رتبه اول استان کرمانشاه در تولید نخود، صادرات این محصول برای کرمانشاه اهمیت دو چندانی دارد/در نهایت این پیگیریها نتیجه دادو ۱۰ آبان ماه خبر خوش لغو ممنوعیت صادرات نخود رسما از سوی رئیس شورای ملی نخود در خبرگزاری ها اعلام شد/اگر پیگیریهای دکتر رشیدی نبود مازاد تولید حدود ۲۰۰ هزار تنی نخودی که در کشور داریم امکان صادرات پیدا نمیکرد و نه تنها به ضرر اقتصاد کشور و خود محصول نخود بود و بازارهای صادراتی این محصول ارزشمند از دست میرفت بلکه مهمتر از همه معیشت کشاورزان نخودکار که تعداد قابل توجهی از آنها در کرمانشاه هستند با خطر جدی مواجه میشد.
این افراد در شرایطی که بسیاری از استانهای کشور از جمله کرمانشاه با نرخ بیکاری بسیار بالایی مواجهند، در برخی فرصتهای شغلی مشغول شده و بازار کار را برای نیروها و کارگران داخلی تنگ میکنند/اگرچه حضور نیروهای کار اتباع اکنون بیشتر در استانهای شرقی و برخی کلانشهرها مشهود است اما استانهای غربی از جمله کرمانشاه نیز از این موضوع در امان نیستند و خطر به کارگیری اتباع غیرمجاز در مشاغل کرمانشاه نیز بسیار جدی است/اگرچه اکنون هنوز حضور اتباع غیرمجاز در کرمانشاه چندان جدی نیست اما اگر تدابیر لازم اندیشیده نشود، این معضل گریبانگیر کرمانشاه نیز خواهد شد/در حالیکه بسیاری از جوانان کرمانشاه بیکار هستند و یا برای داشتن شغلی با حداقل حقوق و مزایا راهی دیگر استانهای دور و نزدیک کشور میشوند، این نگرانی وجود دارد که برخی مشاغل در اختیار اتباع قرار گیرد/خصوصا مشاغل بخش کشاورزی که امکان رصد آنها دشوار است میتواند فرصت خوبی برای کارگران اتباع باشد و ورود نیروی کار افغان به این بخش، بسیار نگران کننده خواهد بود زیرا بخش کشاورزی حجم زیادی از اشتغال کرمانشاه را به خود اختصاص میدهد و اگر این بخش توسط اتباع پُر شود شاهد موج بیکاری فزایندهای خواهیم بود/طی چند وقت اخیر با جدی شدن ورود اتباع به کشور، مسئولین استان و حتی استاندار نیز بارها هشدار دادند که بکارگیری اتباع غیرمجاز در کرمانشاه تخلف است و حتی طرحهایی نیز برای برخورد و جمع آوری اتباع غیرمجاز اجرا شد/حمزه سلیمانی مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمانشاه نیز چندی قبل اعلام کرده بود که اجازه نمیدهیم فرصتهای شغلی کرمانشاه و بسترهایی که دولت برای اشتغال ایجاد کرده در اختیار اتباع غیرمجاز قرار گیرد/وی همچنین از برخورد جدی با کارفرمایانی که اتباع خارجی را به کار میگیرند خبر داد و بر این نکته نیز تاکید کرد که اشتغال بخش کشاورزی کرمانشاه باید در اختیار مردم استان باشد/اما اینکه چرا استفاده از اتباع غیرمجاز برای کارفرمایان اغواگر است چند دلیل اصلی دارد که مجتبی آقاخانی دانشجوی دکترای جامعهشناسی اینگونه به آن پاسخ میدهد که توقع پایین و عدم نیاز به بیمه از سوی اتباع غیرمجاز از مهمترین این دلایل است/وی در گفت و گو با طلوع کرمانشاه با بیان اینکه اتباع غیرمجاز مدارک هویتی برای سکونت و کار مجاز در کشور ما را ندارند و از همین رو از اساس امکان بیمه کردن آنها نیست، افزود: اینکه هزینه بیمه بیش از یک میلیون تومانی برای هر نفر از دوش کارفرما بیفتد برای کارفرمایان بسیار جذاب است.
به گزارش پایگاه خبری طلوع، اوایل امسال بود که دکتر محمد رشیدی نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی وعده ساخت یک نیروگاه 500 مگاواتی را به کرمانشاه داد، نیروگاهی که در شرایط ناترازی برق کشور و تنگنای جدی که برای صنایع ایجاد شده، یک تحول عظیم به شمار می رود/احداث این نیروگاه میتواند پایانی برای ساعتها خاموشی صنایع و رونق تولید و اشتغال در منطقه باشد/دکتر محمد رشیدی فروردین ماه امسال و در جمع خبرنگاران موضوع احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی را رسانهای کرد/وی از پیگیری هایی که برای انجام این کار ویژه در شهرستان کرمانشاه داشته یاد کرد و گفت: برای تحقق پروژه احداث نیروگاه در کرمانشاه پیگیری هایی را طی ۱۰ ماه داشتم و حدود ۲۰ جلسه را برگزار کردیم تا موافقت آن را گرفتم/این نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی به عنوان یک زیرساخت بزرگ انرژی احداث می شود که کارهای مقدماتی آن انجام شده و این نیروگاه علاوه براینکه می تواند به اشتغالزایی در استان کمک کند، سبب خواهد شد تا حضور صنایع فولادی در استان جدیتر شود/ این نیروگاه از نوع سیکل ترکیبی است که کمترین آلودگی زیست محیطی را دارد و جزو نیروگاههای به روز دنیا محسوب میشود/پیگیریها برای تحقق این وعده همچنان ادامه داشت و کمتر از یک ماه بعد یعنی در اردیبهشت ماه نشستی با حضور مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در استانداری کرمانشاه و با حضور دکتر رشیدی و استاندار برگزار شد تا پروژه عظیم نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی چکش کاری نهایی شود.
ماجرای احداث شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق در قصرشیرین به سال ۱۳۹۷ برمی گردد که در آن ایام مقرر شد طبق مصوبه دولت عراق، شش شهرک صنعتی مشترک در طول مرز ایران و عراق ساخته شود و کرمانشاه نیز درخواست داد حداقل یکی از این شهرکها در محدوده استان کرمانشاه باشد و قطعا شهرستان قصرشیرین با داشتن دو مرز مهم خسروی و پرویزخان بهترین گزینه برای این شهرک مشترک بود/در سال ۱۳۹۸ و همزمان با سفر وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت به استان بار دیگر موضوع شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق سر زبان افتاد و حد فاصل دو مرز پرویزخان و خسروی برای این امر پیشنهاد شد/با توجه به اینکه کرمانشاه یک شهرک صنعتی مرزی در قصرشیرین دارد، کار بسیار راحت بود و این امکان وجود داشت که شهرک مرزی کنونی را گسترش دهیم و آن را به شهرک مشترک با عراق تبدیل کنیم/احداث این شهرک صنعتی مشترک حتی به یکی از پروژههای مهم اقتصاد مقاومتی شرکت شهرکهای صنعتی استان نیز تبدیل شد و در آبان سال ۱۳۹۸ به تصویب نهایی رسید/در همان زمان مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان کرمانشاه با اشاره به تصویب اولین شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق، اعلام کرد که شهرک صنعتی مرزی قصرشیرین برای این منظور در نظر گرفته شده است/بیژن کردستانی با بیان اینکه این شهرک صنعتی در فاصله بسیار کمی از مرز قرار دارد و از همین رو مزیتهای قابل توجهی برای سرمایهگذاری خواهد داشت، یادآور شد: این شهرک مرزی میتواند یک ظرفیت خوب برای سرمایهگذاریهای مشترک بین ایران و عراق باشد/وی وسعت این شهرک صنعتی را حدود ۷۰ تا ۷۵ هکتار اعلام کرد و گفت: ۷۰ درصد زیرساختهای این شهرک صنعتی نیز آماده و اراضی آن نیز قابل واگذاری به متقاضیان است/او کمی بعد و در اواخر دی ماه اعلام کرد که موافقت های لازم برای این شهرک اخذ شده و امکانات آب، برق، گاز و خطوط تلفن در آنجا فراهم شده است/کردستانی با تاکید بر اینکه در حال جذب سرمایه گذار و ساماندهی این شهرک هستیم، گفت: تاکنون یک سرمایه گذار با ۶ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۲۰ نفر اشتغالزایی در این شهرک مشغول به تولید شده است/از آن زمان تا کنون با خواب و رکود مجموعه شرکت شهرک های صنعتی کرمانشاه، دیگر از شهرک صنعتی مشترک ایران با عراق هیچ خبری نیست و کردستانی نه صحبتی از این پروژه مهم میکند و نه مدیران ارشد استان پیگیر آن هستند.
به گزارش خبرنگار طلوع کرمانشاه ، مدیران سازمان هواشناسی کرمانشاه شهریور امسال در اطلاعیه های صادره و گفت و گوی خود با رسانه ها اعلام کردند که بارش های پائیزی امسال در حد نرمال و حتی با نگاهی خوشبینانه بیش از نرمال خواهد بود/همین پیش بینی های اولیه برای بارش های مناسب باعث خوشحالی مردم و امیدواری آن ها برای جبران بخشی از کمبودهای بارش در سال های گذشته شد/آغاز زودهنگام بارش های پائیزی پیش بینی های اولیه کارشناسان سازمان هواشناسی را به واقعیت نزدیک تر کرد اما هرچه زمان می گذشت و به اواسط و اواخر پائیز نزدیک می شدیم کمتر اثری از بارش ها مشاهده می شد تا جایی که عملا در آخرین ماه پائیز بارش موثری اتفاق نیفتاد/در حالی که میانگین بارش نرمال پائیز در استان کرمانشاه بین 120 تا 160 میلی متر است پیش بینی ها حاکی از بارش بین 130 تا 220 میلی متر حکایت داشت اما میانگین بارش های ثبت شده کمی بیش از 105 ملی متر بود/هرچند در این میان نمی توان سازمان هواشناسی را هم مقصر دانست چرا که آن ها بر اساس یک سری مدل ها و نقشه های پیش یابی، پیش بینی می کنند و با تغییر شرایط جوی ممکن است پیش بینی های دستخوش تغییرات فراوانی شوند/هرچند بارش ها برای برخی نقاط استان از حد نرمال هم فراتر رفت اما در مجموع بارش های پائیزی برای کل استان به حد نرمال نرسید و طبق اعلام خود هواشناسی 17 درصد کمتر از میانگین باران بارید تا مردم دلخوش به فصل زمستان بمانند.
اینبار مردم کرمانشاه مطالبه گر شده اند و می خواهند بدانند که چه بر سر ۱۰۷اتوبوس درون شهری آمده و چرا همچنان باید به اتوبوس های فرسوده و یا محدود درون شهری بسنده کنند؟/اتوبوس هایی که از شدت فرسودگی بوی کهنگی می دهند، در گرمای تابستان با صندلی های داغ از مسافران استقبال می کنند و در فصل زمستان، سرمابخش دل های مسافران می شوند چراکه سیستم گرمایشی و سرمایشی استاندارد ندارند/اغلب این اتوبوس ها در شهر ما تهویه مناسب ندارند و شاهد تراکم بیش از حد مسافر می شوند که خود تنش و کشمکش هایی بدنبال دارد/این اتوبوس های فرسوده بیشتر در نواحی پایین شهر و محلات حاشیه ای دیده می شود و با اینحال این انتخاب به دلیل صرفه اقتصادی و ترافیک درون شهری گاه به تنها انتخاب مناسب برای قشر متوسط و محروم جامعه و سالمندان تبدیل می شود و انتظار ۲۰دقیقه ای برای از راه رسیدن اتوبوسی دیگر رنجی مضاعف به آنان می دهد/گمان می رفت که مسوولان وقت، رنج شهروندان و مسافران اتوبوس های فرسوده درون شهری را به چشم دیده اند که آذر ماه سال گذشته آیینی برای رونمایی از ۱۰۷دستگاه اتوبوس درون شهری و ۱۰۰دستگاه خودروی ون را برگزار کردند و بماند که برای رفاه و آسایش طرفداران ناوگان حمل و نقل عمومی در این آیین چه وعده ها که داده نشد و چه دل ها که امیدوار نگردید/در آن سال از سوی محمدمهدی احمدی، رئیس سابق سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه خرید این تعداد دستگاه اطلاع رسانی شد و اکنون که یکسال گذشته ۴۴ دستگاه اتوبوس از این تعداد تحویل داده شده که به دلیل نبود راننده تنها۱۹دستگاه فعال هستند و اکنون دیگر آقای احمدی و استاندار وقت در سمت خود باقی نمانده اند تا از آنان بپرسیم که وعده های آنان چرا عملی نشده است؟/از سوی آقای احمدی اعلام شده بود که وزارت کشور قراردادی با خودروسازان داخلی منعقد کرد که در بستر آن سهم کرمانشاه 108 دستگاه اتوبوس جدید است و تمامی مبالغ خودروها به حساب شرکت خودروساز واریز شده و به تدریج اتوبوس ها پس از تولید به شهرداری کرمانشاه تحویل می شود.
حسین بیات به خبرنگار طلوع گفت:کمتر از ۱۰فروشگاه بزرگ پوشاک در سال های اخیر در کرمانشاه دایر شده که فعالیت موجب کسادی دیگر مغازه داران پوشاک شده است./وی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد مزون های لباس در شهر روبه افزایش است، گفت: با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی تسهیل در صدور پروانه کسب راحت شده و بازار رقابتی شده است و قیمت های عرضه شده در این مزون ها توسط بازرسی اتاق اصناف و سازمان صنعت معدن تجارت بررسی می شود و مشکلی از سوی آنان متوجه بازار نیست/به دلیل اینکه پارچه پوشاک ما خارجی و با نرخ دلار وارد کشور می شود قیمت آن به نسبت سالهای گذشته بالا رفته است که این افزایش قیمت بیش از ۵۰درصد به نسبت سال گذشته است/ از سوی دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته و در مقابل عرضه به نسبت تقاضا بسیار بالا رفته است/ در دنیا یک رندوم وجود دارد که باید در ازای ۶۲ خانواده بک واحد صنفی پوشاک ایجاد شود ولی در کرمانشاه تعداد واحدهای صنفی و دستفروشی پوشاک به ۸۰هزار نفر می رسد که برای جمعیت یک میلیون نفره کرمانشاه بسیار زیاد است/بیات اشاره کرد: مدت زمان مناسب خرید پوشاک بیگانه به پایان رسیده و امسال تاکنون با سرمای شدید و برف و بارندگی روبه رو نشده ایم و از سویی نهایت زمان خرید پوشاکزنانه تا ۳۰اذر هست که پس از آن شهر به سمت حراج می رود و این خود گویای وضعیت نابه سامان بازار پوشاک کرمانشاه است/به گفته وی، بین ۱۰تا۱۵درصد واحدهای صنفی پوشاک کرمانشاه مجوز کسب ندارند که دلالایی چون جابجایی، فوت و یا ورشکستگی دارد.
به گزارش پایگاه خبری طلوع، ماجرای بیمارستان قدیمی و تاریخی مسیح کرمانشاه چندین سال است که مورد بحث بوده، ساختمانی باستانی و ارزشمند که بارها مدیران میراث فرهنگی و فعالین این عرصه درباره خطر از دست رفتن آن به دلیل آسیبهایی که در گذر زمان به آن وارد شده هشدار داده و مالک این بیمارستان را مقصر جلوه دادند/در تمام این سالها مالک بیمارستان ترجیح داد به دور از هیاهو و جنجال رسانهای تنها از مسیر درست قانونی و حقوقی پیگیر نجات ملک خود باشد و حتی سالها تلاش کرد این بیمارستان را دوباره در مسیرهای عامالمنفعه راهاندازی کند تا همه مردم کرمانشاه بتوانند بار دیگر از این بیمارستان استفاده کنند اما هر بار سنگی جلوی پای وی انداختند تا مسیر کار را منحرف کنند/حالا دکتر آلفرد آواکیان بعد از سالها سکوتش را شکست تا همه زوایای پنهان بیمارستان مسیح، تلاش میراث فرهنگی برای تصاحب بیمارستان و سنگاندازی در مسیر کار را بازگو کند./مردی که سالها در عرصه خدمات پزشکی در کرمانشاه برای مردم کار کرد و حالا آنقدر عرصه را بر او تنگ کردند که پس از سالها تصمیم گرفت مملکت را ترک کند! /مالک بیمارستان مسیح متراژ آن را نزدیک به ۵۰۰۰ متر اعلام کرد و یادآور شد: اینکه میراث ادعا کرده من قیمت بالایی برای ملک گفتم صحت ندارد چون من دور از ایران هستم و از قیمت متراژ ملک در این موقعیت مکانی اطلاع دقیقی ندارم/ آواکیان در پایان با انتقاد از همه تهمتها و دعاوی که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان علیه وی مطرح شده، گفت: هرچقدر مردم لیاقت و ارزش این ملک را دارند اما میراث فرهنگی اهل دروغ و تهمت بوده و لیاقت این ملک را ندارد(تمام مستندات و مدارک این گفتهها در اختیار پایگاه خبری طلوع بوده و در صورت لزوم با اجازه مالک بیمارستان به مردم ارائه خواهد شد.)
چندی پیش فیلمی در فضای مجازی و در بین دوستداران حیات وحش رد و بدل شد که در آن، حیوانی که شبیه گرگ و سگ است به یکی از مخازن زباله پارک کوهستان در کنار پایگاه هلال احمر پناه آورده و از پسماندهای انسانی تغذیه می کند/این موضوع واکنش دوستداران محیط زیست را به دنبال داشت و در زمینه خطرات احتمالی آن بحث و گفتگو شد/در مورد خطر وجود این حیوانات هشدارهایی داده شده مبنی براینکه گرگاسها علاوه بر انسانها، تهدیدی برای حیات وحش نیز محسوب میشوند؛ آنها نه تنها با شکار باعث کاهش جمعیت جوندگان، گیاه خواران و پرندگان میشوند، بلکه به دلیل رقابت غذایی تهدیدی برای حیوانات گوشت خواران نیز هستند/در سال ۱۴۰۰، به دلیل وجود گرگاسها در طاقبستان، کمیتهای به منظور ساماندهی این حیوانات تشکیل شد که ریاست این کمیته را فرماندار کرمانشاه بر عهده داشت و نمایندگانی از بهداشت، محیط زیست، شهرداری، نیروی انتظامی و ارتش نیز در آن حضور داشتند/در این کمیته بیشتر بر درندگی این حیوان تاکید شد که برای رفع گرسنگی اگر به دام و طیور دسترسی پیدا نکند برای شکار به انسان بویژه کودکان حمله خواهد کرد ولی نحوه مقابله و ساماندهی این قضیه همچنان در هاله ای از ابهام باقی ماند/بهروز عبدی به عنوان یک دوستدار محیط زیست و حیات وحش در این باره به طلوع، گفت: گرگ ها در بخاطر تعداد زیاد و نبود خوراکی وشکار در کوه، به محیط پارک کوهستان می آیند تا از پسماند خوراکی ها تغذیه کنند/این رفتار قطعا خطراتی دارد و به عنوان مثال در فصل سرما، اگر شخص تنها به کوه رود، احتمال حمله وجود دارد و یا اگر شبها خانواده ها برای تفریح به این منطقه بیایند و کودکان آنتن برای بازی کمی دورتر روند احتمال حمله زیاد است/برخی افراد به دلیل دلسوزی به این حیوانات غذا می دهند از همین رو ترس آنان از انسان از بین می رود/این حیوانات تعدادشان زیاد است و همچنان بخاطر زادو ولد و آمیزش باسگهای بی خانمان باعث ایجاد حیوانی به نام گرگاس شده اند که خطرناکتر از گرگ است.
داشتن منطقه آزاد تجاری آرزوی دیرینه مردم مناطق مرزنشین کرمانشاه بود، مردم محروم قصرشیرین و شهرستانهای همجوار از جمله سرپل ذهاب و گیلانغرب که سالها درگیر جنگ بودند و پس از آن زلزله زندگی آنها را نابود کرد و امیدشان به این بود که منطقه آزاد قصرشیرین رونق بگیرد و زندگی آنها را دگرگون سازند/اگرچه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین از سال ۱۴۰۰ رسما مصوب شد اما در سایه بی توجهی و ناکارآمدی مدیران استان و خصوصا نماینده قصرشیرین در مجلس و همچنین انتخاب فردی نه چندان مناسب به عنوان مدیر اجرایی منطقه، کار تا کنون هیچ پیشرفتی نداشته استاین در حالی است که همزمان با منطقه آزاد تجاری قصرشیرین، چند منطقه آزاد جدید دیگر نیز در کشور به تصویب رسید و هرگونه تعلل در جذب سرمایهگذار برای منطقه آزاد قصرشیرین باعث میشود سایر مناطق آزاد تجاری سرمایهگذاران را جذب کنند و این منطقه در استان محروم کرمانشاه همچنان یک زمین بایر بماند/در حالیکه جوانان شهرستانهای مرزی قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب بیکار هستند و برای ابتداییترین نیازهای معیشتی خود لنگ مانده ، فرصتهای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین که همین حالا نیز به اذعان مدیر اجرایی منطقه ۳۰ سال این فرصت از دست رفته و دیر به آن رسیدیم همچنان در حال از دست رفتن است/این منطقه به وسعت ۷۲۲۳ هکتار باید اکنون محلی برای سرمایهگذاری های مشترک با عراق، ایجاد صنایع بزرگ، بارانداز صادراتی بزرگ برای صادرات کالاها و … بود تا با استفاده از مزایایی که منطقه آزاد تجاری دارد میلیاردها دلار عاید استان شود و برای بیش از ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد کند اما تنها کار نهایی که برای آن انجام شده رونمایی از یک لوگو است!!/به اذعان نادر نادری مدیر اجرایی این منطقه که چندی قبل در جمع خبرنگاران سخن گفته، دولت تا کنون تنها ۲۸ میلیارد تومان در منطقه آزاد تجاری قصرشیرین اعتبار اختصاص داده در حالیکه تامین زیرساختهای اولیه این منطقه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/فرصت منطقه آزاد تجاری قصرشیرین که مدام در جلسات نُقل دهن مدیران است اما هیچ کاری برای آن انجام نمیدهند به چند دلیل از دست میرود، در درجه اول بی تفاوتی شهریار حیدری نماینده این منطقه در مجلس که به جای اینکه فکری به حال منطقه آزاد کند به دنبال گرفتن رانت و سودجویی است.