سرهنگ عبدالحسین زارع در گفتگو با طلوع کرمانشاه از فعال بودن 24 ساعته تیم های پلیس راه در جاده های استان طی ایام نوروزخبر داد/ سرهنگ زارع گفت: مجموعا در سراسر استان 100 دستگاه دوربین ثابت داریم که در ایام نوروز 100 دستگاه دوربین متحرک نیز به آنها افزوده می شود/ علاوه بر این تعداد ستاد خدمات سفر قرار است 43 دستگاه خودرو نامحسوس در اختیار ما بگذارد تا جاده های استان را پوشش دهیم/زارع همچنین از آماده باش بودن نیروهای پلیس راه، اورژانس و انتظامی در ایام نوروز خبر داد و افزود:عید سال آینده جاده های پرپلیسی را در استان خواهیم داشت/وی در پاسخ به این سوال که تدبیر شما برای کاهش تصادفات جاده ای استان در ایام نوروز چیست، گفت: از آنجا که طبق آمارها درصد زیادی از تصادفات نوروز بعلت خستگی و خواب آلودگی راننده رخ می دهد تدبیری اندیشیده ایم تا رانندگان به بهانه های مختلف در مسیر حرکت توقف داشته باشند و از رانندگی ممتد و بی وقفه بپرهیزند/ به عنوان مثال در ایام اربعین برای توقف خودروها تست فشارخون رایگان در جاده ها گذاشتیم که خیلی خوب جواب داد و باعث شد 70 تا80 درصد ماشین ها برای انجام تست توقف کنند، لذا این طرح را برای نوروز هم پیاده می کنیم و در کنار آن از امکانات ویژه استراحتگاهها و اماکن رفاهی بهره خواهیم گرفت/وی همچنین پوشش محورهای پرسرعت را از دیگر برنامه های پلیس راه در نوروز اعلام کرد و گفت: متاسفانه 70 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد به همین دلیل حضور نیروی پلیس در این محورها بیشتر خواهد بود/زارع درباره محورهای پرخطر استان هم اظهار کرد: محور کامیاران، صحنه به کرمانشاه،اسلام آباد به کرمانشاه و محور روانسر به دلیل جاذبه های گردشگری محورهای پر خطر و پر رفت و آمدی هستند که ما در این مسیرها سعی کردیم دوربین های سرعت سنج ثابتی که پیشتر معیوب بود را راه بیاندازیم/ علاوه بر این کار مشکل جاده های آسیب خیز را در طول سال تا حدودی رفع کردیم، مثلا در پیچ های محور روانسر موانع جداکننده گذاشتیم، خط کشی کردیم و شیار لغزنده نصب کردیم و یا در محور نهاوند تقریبا 50 درصد مسیر کاملا جداسازی شده است.
تقریبا اواسط دیماه جاری بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در نشست کارگروه اجتماعی از عدم استفاده ظرفیت های گردشگری در استان سخن گفت/علی شعبانی در این نشست با اشاره به این نکته که تاکنون از یک درصد ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری استان استفاده نشده است، سرمایه گذاری در این حوزه را فرصت خوبی برای تولید اشتغال و ثروت در استان دانست و خواستار رونق صنعت بومگردی در استان شد/او همچنین توجه به نوآوری و خلاقیت در معرفی ظرفیت های استان را مهم ارزیابی کرد و بر اهمیت برندسازی و استفاده از روشهای نو برای توسعه پلتفرم های فروش محصولات صنایع دستی صحه گذاشت، فضای ایده آلی که با واقعیت های کنونی استان فاصله دارد. این سبک انتقاد گرچه بی ارتباط با وضعیت اسف بار سالهای اخیر صنعت گردشگری استان نیست، اما باید پرسید حال که قرار است از ظرفیت ها استفاده کنیم آیا زیرساخت ها برای آغاز این تحول فرهنگی مهیاست؟ آیا مسئولین پای کار هستند و آیا بخش خصوصی آمادگی پذیرش و همراهی با این خواسته را دارد؟/معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در همین رابطه به طلوع کرمانشاه گفت: گردشگری نه در ایران و کرمانشاه بلکه در سراسر جهان یک موضوع فرابخشی است، بنابراین گرچه محوریت اجرایی آن با میراث فرهنگی است اما عوامل اجرایی آن محدود به یک سازمان نیست و برای استانی مثل کرمانشاه باید نهادها و ارگانهای دیگری مثل استانداری و شهرداری پای کار بیایند تا همه چیز منطقی و روی روال پیش برود.
"کتایون مردافکن" که علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی صفحه مجازی و پرمخاطب وی را با نام تاریخی "گنج دره" می شناسند، با اذعان به این مطلب که کرمانشاه محور میراث فرهنگی غرب کشور است و نباید مراکز تاریخی و گردشگری آن رها شده و تعطیل باشند گفت: متاسفانه اماکنی در کرمانشاه داریم که به رغم آنکه ثبت ملی شده اند رهاشده و تعطیلند و یا به محل تجمع زباله و معتادها تبدیل شده اند!/مردافکن وضع نابسامان یتیم خانه و آرامگاه استدآباد را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: این مکان تاریخی هم که سالهاپیش توسط یک پزشک امریکایی برای بچه های بی سرپرست بنا شده بود به حال خودش رها شده، همچنین آرامگاه یارمحمدخان که به دلیل همجواری با انبارمرکز بهداشت به محل جمع آوری زباله بدل شده بود، که البته در این باره گزارش دادم و گویا رسیدگی کردند و امیدوارم سلامت آن همچنان حفظ شده باشد/وی تعطیلی و عدم امکان بازدید از برخی بناها و اماکن تاریخی را معضل دیگر شهر کرمانشاه دانست و افزود: بارها برای بازدید از دبیرستان کزازی که قرار بود به موزه آموزش و پرورش تبدیل شود اقدام کرده ام اما همیشه درهایش بسته است، حتی بروی امثال بنده که کارت راهنمای گردشگری داریم!/مردافکن درحالیکه یادآورشد بارها به میراث فرهنگی پیشنهاد همکاری داده تا مرکز اسنادشان را فعال کند، افزود: متاسفانه آنهابه دلیل نبود اعتبار حاضر نشدند مرکز اسناد را رونق بدهیم. این راهنمای گردشگری درحالیکه فعال شدن بخش خصوصی در حوزه میراث فرهنگی استان را اثرگذار دانست تصریح کرد: در شرایطی که ادارات دولتی و ذی نفع حاضر به رسیدگی، مرمت و رونق این مراکز نیستند بهتر است پای بخش خصوصی به میان بیاید، کمااینکه در برخی مراکز چنین اقداماتی بعمل آمده، مثلا بوتیک هتل صارم الدوله که سه سالی مرمتش طول کشید و حالا به یکی از مراکز گردشگری شهر بدل شده است.
دکتر محمد رشیدی، نماینده مردم شریف کرمانشاه و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با آگاهی از اینکه مشارکت در انتخابات علاوه بر دفاع از انقلاب، میتواند منجر به تحولات مثبت در کشور و استان شود، از همین رو در راستای مشارکت دادن مردم در تعیین هرم نظام سیاسی کشور تلاش می کند و میداند مهم ترین دلیل برای شرکت در انتخابات رجوع به خردجمعی و استفاده از قدرت بالای ایلات و طوایف کرمانشاه است/وی در اقدام اخیر خود در 23 بهمن ماه در جمع بزرگان ایل کلهر حاضر شد و گفت:نفوذ و قدرت شما بزرگان ایل کلهر زیاد است و اگر بگویم که هرکدام از شما حتی به میزان 100نفر نیز در میان مردم خود قدرت و نفوذ دارید، گزاف نگفته ام از همین رو از شما می خواهم که از این برتری استفاده کنید و بیش از گذشته مردم را به مشارکت و آمدن در پای صندوق های رای دعوت کنید/وی با تاکید براینکه ایلات و طوایف کرمانشاه یکی از سرمایه های مهم و اصلی کشور و جامعه ای صادق و وفادار به این انقلاب هستند، افزود: تنوع قومی و مذهبی از نقاط قدرت کشور و یک فرصت است و از سوی دیگر تلاش برای تفرقه افکنی در این اقوام، سلاح دشمن است و مشارکت بالا در انتخابات موجب گرم شدن این حضور، شادی رهبر معظم انقلاب و شهدا می شود و در نهایت سیلی و مشت محکمی بر دهان یاوه گویان و دشمنان این انقلاب است/ایل بزرگ و غیور کلهر که به عنوان یکی از بزرگترین و اصیل ترین ایل های کُرد ساکن در ایران و کرمانشاه محسوب می شود از کهن ترین طوایف غرب ایران است و در طول تاریخ از مرزبانان و مدافعان این کشور بوده و نقش مهمی در مناسبات سیاسی منطقه داشته اند.
در بیشتر مواقع، ما کرمانشاهی ها رضایت چندانی از کیفیت پخت نان در استان نداشته ایم و به عقیده اغلب مردم، نان برخی از نانوایی های شهر فطیر و بی کیفیت پخت می شود، با این حال مردم نیاز دارند که قوت غالب روزانه خود را تهیه کنند، حتی اگر خبری از کیفیت نباشد!/آمارها می گوید کرمانشاه یکی از قطب های تولید گندم کشور است و ما علاوه بر تامین گندم مورد نیاز استان به 13 استان دیگر گندم می فروشیم و این یعنی گندم تولیدی ما به لحاظ چهارفصل بودن کیفیت مطلوبی دارد/از سوی دیگر، در رده بندی پژوهشکده غلات کشور همواره در رده میانگین و جزء 10 استان برتر بوده ایم، با این حال باید پرسید مشکل کجاست و چرا نانهای تولیدی نانوایی ها بی کیفیت و فطیر به دست مردم می رسد؟/در شرایطی که عده ای علت بی کیفیتی نان در کرمانشاه را به عدم رعایت اصول پخت و استاندارد و نبودن دستگاهها در برخی خبازی ها ربط می دهند، اما اخیرا ویدئویی پر بازدید در فضای مجازی منتشر و فراگیر شد که حکایت از پایین بودن کیفیت آرد در برخی نانوایی ها داشت/"نوروز عزیزی" رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه در همین رابطه به طلوع کرمانشاه گفت: آرد نانوایی های شهر هیچ مشکلی ندارد و موردی که برای یکی از خبازی ها پیش آمده به نحوه نگهداری و یا حمل بار ارتباط داشته است/ به نظر می رسد آرد واحد مربوطه حین حمل بار در روز بارندگی دچار رطوبت شده و یا محل نگهداری آن مرطوب بوده است/این مشکل، خاص همین واحد بوده و باقی نانوایی ها گزارشی به ما ارسال نکرده اند/وی درحالیکه یادآور شد کرمانشاه مجهز ترین کارخانه های آرد کشور را دارد، مشکل پایین بودن کیفیت آرد را به لاغر بودن غلاف گندم و نحوه کشت و برداشت آن مرتبط دانست و از مسئولین جهادکشاورزی خواست تا نظارت بیشتری بر نحوه تولید گندم در استان داشته باشند.
شهر ما با وجود اینکه در سالهای اخیر فرصت داشتن پروازهای بین المللی را از دست داد ولی سعی شد به داشتن پروازهای متعدد داخلی دلخوش کنیم و پرچم فعالیت و پویایی این مرکز را همچنان بالا نگه داریم، اما بی سرانجام ماندن وعده و وعیدهای متعدد مسوولان مربوطه برای اتمام عملیات بهسازی باند فرودگاه، غم از دست دادن و یادآوری نداشته هایمان در زمینه تردد هوایی را دو چندان کرد/با این وجود مدیرکل فرودگاه کرمانشاه هنوز براین باور است، «اگرچه عملیات بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در کاهش پروازهای این فرودگاه بی تاثیر نبوده، اما کاهش قابل توجه پروازها طی چند وقت اخیر عمدتا مربوط به کمبود ناوگان است/این موضوع دو عامل دارد و قطعا پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در آن بی تاثیر نبوده است، زیرا بهسازی باند اصلی و استفاده از “تاکسی وی” به عنوان باند موقت، دو محدودیت برای ما ایجاد کرده که شامل پرواز در شب و پرواز هواپیماهای پهن پیکر است، اما برای نشست و برخاست هواپیماهای با بدنه متوسط هیچ مشکلی نداریم و امکان ۴۰ تا ۵۰ نشست و برخاست در روز را هم داریم/وی تعداد کنونی پروازهای این فرودگاه را ۲۰ نشست و برخاست در هفته اعلام کرد که به مقاصد تهران و عسلویه انجام میشود»/آقای استاندار و جناب مدیرکل فرودگاه کرمانشاه، اگر هنوز هم براین باورید که نشست و برخاست ها در هفته حتی به ۲۰مورد می رسد خب چرا در تعطیلی های اخیر و حتی قبل از آن، آنقدر با کاهش و محدودیت پرواز مواجه در این فرودگاه مواجه شدیم که مسافران استان های دیگری که به قصد رسیدن به کرمانشاه به فرودگاه تهران آمدند مجبور شدند که برای رسیدن به این دیار از وسایل نقلیه ای همچون اتوبوس و خودروهای مسافرکش سواری استفاده کنند؟/وقتی که پای صحبت این مسافران می نشینیم تنها شاهد رنج سفر و تعجب و تاسف آنان از این وضعیت اسفبار شدیم که انتخاب مجدد آنان برای چنین سفری را دور از ذهن می کرد چراکه تحمل ساعت ها در جاده ماندن و انتخاب خطراتی همچون تصادف در این جاده های غیراستاندارد استان را می خواهد/عادت کرده ایم که همه کم کاری ها و فرصت سوزی ها را به پای نبود بودجه بیندازیم ولی اکنون که جناب بیاتی مدیرکل فرودگاه کرمانشاه در مصاحبه آذرماه خود اعلام کرد که پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه مشکلی برای تامین اعتبار ندارد، باید پرسید پس علت روند کند بهسازی آن در چیست و چرا حداقل ترین پروازها نیز در حال رخت بستن از این دیار هستند؟
سردار "مهدي حاجيان" در گفتگو با پایگاه خبری طلوع، اظهار داشت: پس از اطلاع ماموران پليس مبارزه با مواد مخدر استان مبني بر اينکه اعضاي 2 باند قاچاق در حال ورود محموله بزرگي از مواد به کرمانشاه هستند، رسيدگي به موضوع در دستور کار قرار گرفت/ ماموران با انجام کارهاي اطلاعاتي گسترده موفق به شناسايي خودروهاي قاچاقچيان در ورودي شهر کرمانشاه شده و پس از مدتي تعقيب نامحسوس، آن ها را طي عملياتي غافلگيرانه متوقف و بازرسي هاي لازم را به عمل آوردند/ در بازرسي هاي انجام گرفته از 2 دستگاه خودرو قاچاقچيان، 356 کيلوگرم ماده مخدر ترياک به همراه 3 قبضه اسلحه و مقداري فشنگ کشف و 6 عضو باند نيز دستگير و به مراجع قضائي معرفي شدند .
نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، یکی از افرادی است که کمترین میزان غیبتها را داشته و این نقطه امیدی برای مردم استان است که نمایندهای وظیفهشناس دارند/براساس این لیست که اسامی نزدیک به ۲۲۰ نماینده مجلس در آن درج شده، نمایندگانی از دیگر استانهای کشور داریم که بالای ۵۰ درصد غیبت داشتند یعنی در بیش از نیمی از جلسات مجلس حضور نداشتند/حدود نیمی از نمایندگان مجلس نیز حداقل ۲۰ درصد جلسات را غیبت داشتند اما دکتر رشیدی نماینده قانونمدار کرمانشاه شرایط متفاوتی را رقم زده است/بر اساس این آمار، میزان غیبت دکتر رشیدی در مجموع جلسات مجلس یازدهم تنها ۴.۵ درصد بوده است که قطعا بخشی از این غیبتها به ایام پیک کرونا برمیگردد که نماینده کرمانشاه سه بار به این بیماری مبتلا شد، زیرا اهل دور گرفتن از کارها نبود و با حضور میدانی بین مردم و حتی کادر درمان به پیگیری اوضاع می پرداخت و همین امر باعث شد سه مرتبه ابتلای شدید به بیماری کرونا را تجربه کند که این امر بر غیبتهای وی اثرگذار بوده است و شاید اگر این بیماری رخ نمیداد، همین ۴.۵ درصد غیبت در جلسات نیز به صفر نزدیک میشد. حضور منظم در جلسات مجلس شورای اسلامی بسیار حیاتی و مهم است زیرا نمایندهای که غیبت زیادی داشته باشد دیگر به طور ریز و دقیق در جریان امور کشور، مجلس و حتی حوزه انتخابیه خود نخواهد بود و نمیتواند نقش موثری در تصمیم سازی داشته باشد بگونهای که منفعت حوزه انتخابیه خود را تامین کند/دکتر محمد رشیدی در شرایطی کمترین میزان غیبت در جلسات مجلس را داشته که یکی از نمایندگان میدانی هم به شمار میرود و به جرات میتوان گفت بین اعضای مجمع نمایندگان کرمانشاه از معدود نمایندگانی است که به صورت مستمر بین مردم و محلات پرچالش حوزه انتخابیه خود حاضر شده و از نزدیک پیگیر کار مردم بوده است اما این کارها را در ایامی که مجلس جلسات رسمی نداشته انجام داده است.
سرهنگ محمد حیدری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه از اعلام تمهیدات ترافیکی ۲۲ بهمن در استان خبر داد/مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن همزمان با سرتاسر کشور در شهر کرمانشاه و استان برگزار میشود که در راستای انتظامبخشی و تأمین امنیت ایمنی ترافیکی این مراسم باشکوه، تمهیدات ترافیکی از سوی عوامل پلیس راهور اعمال خواهد شد/شروع مراسم راهپیمایی از میدان انقلاب به سمت میدان آزادی از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه اعلام شده که محدودیتهای ترافیکی از خیابانهای منتهی به این مسیر (خیابان آیتالله مدرس) توسط عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی انجام خواهد شد و اجازه تردد به هیچ وسیله نقلیه داده نمیشود/وی از رانندگان خواست از پارک کردن خودرو خود در مسیر راهپیمایی خودداری کنند و گفت: پاکسازی مسیر(حدفاصل میدان انقلاب تا میدان آزادی) از ۱۲ امشب اجرا میشود/حیدری از راکبان موتورسیکلت هم خواست از ورود به داخل جمعیت خودداری کنند و افزود: تمامی رانندگان با مدیریت سفر از مسیرهای جایگزین استفاده کنند و همکاری لازم را با پلیس راهنمایی و رانندگی داشته باشند.
مدیرکل تامین اجتماعی کرمانشاه با بیان اینکه طی چهار سال اخیر مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۵۰ درصد افزایش یافته، گفت: هرگونه افزایش حقوق بازنشستگان نیازمند مصوبه دولت و مجلس است. اسکندر کاکایی در نشست خبری که امروز ( سهشنبه، ۱۷ بهمن) به مناسبت دهه فجر برگزار شد از وضعیت پوشش بیمه تامین اجتماعی در کرمانشاه یاد کرد و گفت: در حال حاضر ۸۰۳ هزار نفر از جمعیت دو میلیون نفری کرمانشاه تحت پوشش تامین اجتماعی هستند. وی درصد جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی در استان را ۴۰ درصد اعلام کرد، در حالیکه میانگین پوشش بیمه تامین اجتماعی در کشور ۵۴ درصد است. مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه دلیل پایین بودن سهم پوشش بیمه تامین اجتماعی در کرمانشاه نسبت به کشور را فعالیت سایر صندوقهای بیمهای مانند صندوق نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگان کشوری، صندوق بیمه روستاییان و عشایر و … دانست که هر یک سهمی از بیمه افراد جامعه را بر عهده دارند. کاکایی با بیان اینکه تعداد بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی در استان کرمانشاه ۲۶۷ هزار نفر است، تعداد افرادی که ماهانه مستمری دریافت میکنند را نیز ۸۶ هزار نفر اعلام کرد. وی از روند صعودی بیمه شدگان و بازنشستگان تامین اجتماعی در چهار سال اخیر خبر داد و افزود: در این مدت تعداد بازنشستگان از ۷۵ هزار نفر به ۸۶ هزار نفر افزایش یافته است. مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه همچنین از افزایش تعداد بیمه شدگان اصلی در چهار سال اخیر از ۲۵۷ هزار نفر به ۲۶۷ هزار نفر افزایش یافته است.