چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20870 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

کلانشهردرمانده برای رسیدن به توسعه/ فوریت گرایی ضدتوسعه شهری است باید شرایط زندگی آسان برای معلولان و بیماران خاص فراهم شود ۹۶۵ زائر کرمانشاهی راهی حج تمتع می‌شوند ثبت نام از متقاضیان شرکت در آزمون ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره آغاز شد تولید و توزیع ۶۰۰ هزار نشا‌ء گُل‌فصلی در کرمانشاه دعوت پایگاه بسیج ادارات شهید بهشتی دادگستری کرمانشاه برای حضور در مراسم معنوی سالروز عملیات غرور آفرین بازی دراز سرپرست معاونت پیشگیری آتش‌نشانی شهرداری کرمانشاه منصوب و معارفه شد حال و روز تالاب‌ هشیلان و سراب‌های کرمانشاه پس از بارندگی اخیر محل عرضه داروهای طبیعی و مکمل ها تنها در داروخانه است/ عطاری ها تنها حق فروش مواد گیاهی را دارند «سراب یاوری» کرمانشاه بعد از ۲ سال احیاء شد ۴ پروژه اولویت‌دار گردشگری کرمانشاه کدامند؟ راه‌های استان کرمانشاه لغزنده است تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی اطلاعیه قطعی آب در کرمانشاه ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد کرمانشاه از فردا دوباره بارانی می‌شود اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است این سامانه پُربارش تا کی مهمان کرمانشاه است؟ فضای کرمانشاه درگیر فامیل بازی و مدیریت های سفارشی است/ معضل بیکاری استان ریشه در مدیریت ناکارآمد دارد بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه به سرانجام رسید

چرا با وجود اینهمه ظرفیت در کرمانشاه، محوریت گردشگری غرب کشور به همدان رسید؟/ چرخ گردشگری استان با یک دست نمی چرخد!
01 اسفند 1402 - 10:04
شناسه : 292220
1
معاون گردشگری استان کرمانشاه: طلوع‌‌کرمانشاه : تقریبا اواسط دیماه جاری بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در نشست کارگروه اجتماعی از عدم استفاده ظرفیت های گردشگری در استان سخن گفت/علی شعبانی در این نشست با اشاره به این نکته که تاکنون از یک درصد ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری استان استفاده نشده است، سرمایه گذاری در این حوزه را فرصت خوبی برای تولید اشتغال و ثروت در استان دانست و خواستار رونق صنعت بومگردی در استان شد/او همچنین توجه به نوآوری و خلاقیت در معرفی ظرفیت های استان را مهم ارزیابی کرد و بر اهمیت برندسازی و استفاده از روشهای نو برای توسعه پلتفرم های فروش محصولات صنایع دستی صحه گذاشت، فضای ایده آلی که با واقعیت های کنونی استان فاصله دارد. این سبک انتقاد گرچه بی ارتباط با وضعیت اسف بار سالهای اخیر صنعت گردشگری استان نیست، اما باید پرسید حال که قرار است از ظرفیت ها استفاده کنیم آیا زیرساخت ها برای آغاز این تحول فرهنگی مهیاست؟ آیا مسئولین پای کار هستند و آیا بخش خصوصی آمادگی پذیرش و همراهی با این خواسته را دارد؟/معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در همین رابطه به طلوع کرمانشاه گفت: گردشگری نه در ایران و کرمانشاه بلکه در سراسر جهان یک موضوع فرابخشی است، بنابراین گرچه محوریت اجرایی آن با میراث فرهنگی است اما عوامل اجرایی آن محدود به یک سازمان نیست و برای استانی مثل کرمانشاه باید نهادها و ارگانهای دیگری مثل استانداری و شهرداری پای کار بیایند تا همه چیز منطقی و روی روال پیش برود.
نویسنده : لیلاسعدوندی منبع : اختصاصی طلوع کرمانشاه
پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع، انتشار و انعکاس این خبر که همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی انتخاب شده است، علاوه بر خرسندی و افتخاری ملی، ما را به فکر فرو می برد که چرا کرمانشاه با صدها اثر تاریخی و گردشگری نه تنها از این قافله جا مانده بلکه میزان استفاده از ظرفیت های گردشگری آن بسیار ناچیز اعلام شده است.

تقریبا اواسط دیماه جاری بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در نشست کارگروه اجتماعی از عدم استفاده ظرفیت های گردشگری در استان سخن گفت.

علی شعبانی در این نشست با اشاره به این نکته که تاکنون از یک درصد ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری استان استفاده نشده است، سرمایه گذاری در این حوزه را فرصت خوبی برای تولید اشتغال و ثروت در استان دانست و خواستار رونق صنعت بومگردی در استان شد.

او همچنین توجه به نوآوری و خلاقیت در معرفی ظرفیت های استان را مهم ارزیابی کرد و بر اهمیت برندسازی و استفاده از روشهای نو برای توسعه پلتفرم های فروش محصولات صنایع دستی صحه گذاشت، فضای ایده آلی که با واقعیت های کنونی استان فاصله دارد.

این سبک انتقاد گرچه بی ارتباط با وضعیت اسف بار سالهای اخیر صنعت گردشگری استان نیست، اما باید پرسید حال که قرار است از ظرفیت ها استفاده کنیم آیا زیرساخت ها برای آغاز این تحول فرهنگی مهیاست؟ آیا مسئولین پای کار هستند و آیا بخش خصوصی آمادگی پذیرش و همراهی با این خواسته را دارد؟

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در همین رابطه به طلوع کرمانشاه گفت: گردشگری نه در ایران و کرمانشاه بلکه در سراسر جهان یک موضوع فرابخشی است، بنابراین گرچه محوریت اجرایی آن با میراث فرهنگی است اما عوامل اجرایی آن محدود به یک سازمان نیست و برای استانی مثل کرمانشاه باید نهادها و ارگانهای دیگری مثل استانداری و شهرداری پای کار بیایند تا همه چیز منطقی و روی روال پیش برود.

“وحید امیری” درحالیکه سخنان اخیر معاون استاندار را نوعی اغراق در ضرورت بیان مطلب ارزیابی کرد، افزود: پر واضح است که استان ما با ثبت سه اثر جهانی، ۲هزار و۸۰۰ اثر ملی و ۴هزار و۲۰۰ اثرتاریخی قابل قیاس با استانهای همجواری چون همدان و کردستان نیست، اما باید پرسید چطور می شود که به رغم این قابلیت ها محوریت گردشگری غرب کشور به همدان می رسد؟!

وی ادامه داد: این همان نکته ای است که پیشتر به آن اشاره کردم، در همدان چیزی که شاهدش بودیم حمایت و پای کار بودن دیگر دستگاهها با حوزه گردشگری بود، خصوصا شهرداری  که برنامه ها را حول محور گردشگری پیش می برد، در کرمانشاه اما چه اتفاقی می افتد؟ شهرداری خودش را کنار می کشد و اگر قصد همکاری هم داشته باشد دقیقه ۹۰ از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند! چرا؟ چون خودش را از این حوزه جدا می داند.

امیری تصریح کرد: مشکل فقط شهرداری نیست، برای توسعه گردشگری نهادها و ارگانهای مرتبط زیادی باید پای کار باشند، استانداری، فرمانداری ها، دانشگاه، تربیت بدنی، جهادکشاورزی و …

او در همین رابطه به اجرای ۱۰ پروژه پیشران برای توسعه گردشگری استان اشاره کرد و گفت: برای این کار شروع به ریل گذاری کردیم  و زیرساختهایی را که پیشتر نداشتیم تعریف و مهیا کردیم تا حداقل اگر گامی هم برداشته می شود برای سالهای بعد ماندگار باشد.

امیری افزود: چون معتقدم رونق گردشگری علاوه بر حمایت مسئولین، یک فاکتور مهم دیگر هم لازم دارد و آن حمایت و درک سرمایه گذاران بخش خصوصی از اهمیت این موضوع است، برای این کار پا پیش گذاشتم، کاری که با توجه به شرایط نامساعد استان، نیاز به آموزش و فرهنگسازی داشت.
 
وی در همین راستا به تعطیلی چندساله انجمن های اقامتی و ضربه جبران ناپذیر آن به صنعت گردشگری استان اشاره کرد و گفت: در این مدت تلاش کردیم تا انجمن های اقامتی از نو تشکیل شوند، گردشگری سلامت، گردشگری کودک و گردشگری خوراک را احیا کردیم، تشکل های بومگردی و انجمن تورگردها انسجام گرفتند و شرایط کم کم برای تغییر وضعیت مهیا شد.

امیری همچنین به تهیه و تدوین تقویم برنامه ها و رویدادهای گردشگری استان اشاره کرد و افزود: ترتیبی اتخاذ شده که تا پایان سال این تقویم در اختیار فرمانداری ها قرار بگیرد تا بدانند در طول سال چه برنامه هایی را متناسب با رویدادهای گردشگری استان و منطقه برگزار کنند.
وی گفت: پیشتر برنامه منسجمی برای شهرهای مختلف نداشتیم و برای همین از جشنواره های مختلفی که در خیلی از شهرهای ایران برگزار می شود عقب ماندیم.

 

امیری از دیگر اقدامات مهم و اثر گذار برای توسعه و رونق صنعت گردشگری استان به راه اندازی هتل بوتیک ها اشاره کرد و افزود: هتل بوتیک ها خانه های قدیمی و سنتی با تجهیزات مدرن و تکنولوژی روز هستند که بسیار مورد استقبال گردشگران قرار می گیرند. ما تاکنون ۳ مورد را در استان راه اندازی کرده ایم و بنظرم این طرح امکان بیشتری برای توسعه دارد.

او البته در خصوص برنامه های در دست اقدام هم حرف زد، مثلا جشنواره توانمند سازی بوم گردی های غرب کشور، جشنواره رسانه و گردشگری، جشنواره اقوام و… که به نظر می رسد اجرای خوب و اثرگذار هریک زیرساختهای خاص خود را می طلبد و نیازمند همراهی همه ارگانهای مرتبط با حوزه گردشگری بویژه استانداری، فرمانداری و شهرداری هاست.

برنامه هایی که اگر خوب پیش برود قابلیت خوبی برای به رخ کشیدن ظرفیت های گردشگری استان به عنوان یکی از سه محور گردشگری تاریخ و تمدن غرب کشور دارد و در مقابل استانهای توانمند و شناخته شده دیگری چون یزد، اصفهان و فارس می توان حرف بیشتری برای گفتن داشت.
 
 
 
 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.