پرکشیدن قیمت مرغ و فاصله گرفتن از قیمت مصوب در کرمانشاه بازهم خبرساز شده و انتظار می رود مسئولین با تدابیری در ایامی که جوجه ریزی و مرغ زیاد است آن را خریداری و ذخیره لازم را انجام دهند تا در روزهای کاهش عرضه، بتوان بازار را متعادل کرد اما به طور معمول این کار انجام نشده و دود آن به چشم مردم میرود/بالا و پایین شدن قیمت مرغ یک بار دیگر دامن بازار کرمانشاه را گرفته است و مردم از نیمههای ایام نوروز تاکنون با افزایش شدید قیمت مرغ مواجه شده اند و حتی عرضه مرغ به قیمت دولتی در راستای تنظیم بازار نیز، کمکی به کنترل قیمتها نکرده است/در اواسط تعطیلات نوروز قیمت هرکیلو مرغ حتی به میزان 75 هزار تومان هم رسید، این در حالی بود که قیمت مصوب هر کیلو مرغ در استان بر اساس اطلاعیه جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار 63 هزار تومان اعلام شد و عرضه مرغ با قیمت بیشتر مصداق گرانفروشی تلقی شد/اکنون قیمتها کمی تعدیل شده و در اکثر مرغ فروشیها قیمت چیزی بین 67 تا 69 هزار تومان است اما باز هم با قیمت مصوب فاصله دارد/این در حالی است که اوایل سال گذشته و با حذف ارز یارانهای 4200 تومانی از مرغ و نهادههای مربوط به آن، مردم به یکبار افزایش شدید قیمت مرغ را تجربه کردند/نوسانات قیمت مرغ با جوجه ریزی و عدم جوجه ریزی و در نتیجه آن کمبود مرغ در بازار نسبت مستقیم دارد و هر زمان که مرغداران بنا به دلایل مختلف تصمیم بگیرند که جوجه ریزی نداشته باشند نزدیک به 40 روز بعد نتیجه آن در بازار قابل مشاهده خواهد بود/این انتظار میرود، اکنون که چندین سال است داستان نوسانات قیمت مرغ و جوجه ریزی تکرار می شود، مسئولین با تدابیری در ایامی که جوجه ریزی و مرغ زیاد است خریداری و ذخیره انجام دهند تا در ایام کمبود با عرضه مرغ، بتوان بازار را متعادل کرد اما به طور معمول این کار انجام نشده و دود آن به چشم مردم میرود.
طبیعت بهاری چالابه با طبیعتی بکر به همراه درختان بلوط و بوته های وحشی، آنقدر زیبا و رویایی است که آوازه آن، پای هر گردشگر و دوستدارطبیعت را به این منطقه باز می کند/دهم فرودین حوالی ساعت 11 پیش از ظهر بود که برخی از گردشگران شاهد صحنه ای آزاردهنده در پایین دست آبشار چالابه شدند، سه جوان تبربه دست که به جان درختان و شاخه های جوانه زده افتاده و برای قطع آن تلاش می کردند(برای گزارش تخلف محیط بانی وجود نداشت)یکی از گردشگران بومی به خبرنگار طلوع گفت:حوالی ساعت 16 که در حال برگشت از منطقه بودیم محیط بانان موتورسوار را دیدیم و این تخلف را به آنان گزارش دادیم و درخواست کردیم بیش از گذشته، از این طبیعت بهاری محافظت کنند/یکی دیگر از گردشگران این منطقه عنوان کرد: درست است که نمایندگان سمن ها و دوستداران محیط زیست برای نظافت و پاکیزگی در منطقه وجود دارند و کیسه های زباله توزیع می کنند ولی بهتر است مخازن زباله بیشتری در این مکان درنظر گرفته شود/ولدبیگی با بیان اینکه نبود کوچکترین امکانات رفاهی موجب سختی گردشگران می شود، گفت: این منطقه حتی از داشتن سرویس بهداشتی هم به دورمانده است و جالب نیست مکانی که روزانه شاهد صدها بازدیدکننده است ساده ترین زیرساخت های گردشگری هم نداشته باشد/ مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار طلوع، عنوان کرد: در بخش ورودی منطقه یک پاسگاه وجود دارد و همکاران یگان محیط زیست به صورت شبانه روز با هدف جلوگیری از تخریب، تصرف و شکار از این مجموعه محافظت می کنند/منطقه چالابه 6 محیط بان دارد، این افراد به صورت چرخشی از منطقه محافظت می کنند که با کمبودنیرو مواجه هستیم ولی قرار است تا ماه آینده 68 نفر محیط بان دیگر برای استان جذب شود که اکنون در مرحله گزینش است و از این میزان 11نفر به بیستون و منطقه چالابه تعلق می گیرد/ ما نمی توانیم در کنار هردرخت یک محیط بان قرار دهیم ولی از گردشگران می خواهیم در صورت تماشای چنین افراد آسیب رسان در طبعیت، موارد تخلف را به سامانه 1540 اطلاع دهند، محیط زیست تنها به ما و محیط بانان تعلق ندارد، درست است که ما متولی این امور هستیم ولی محیط زیست امانتی برای همه مردم است و خرسند می شویم این موارد را از طریق پاسگاه و یا سامانه اطلاع دهید تا با اشد مجازات با اینگونه افراد برخورد شود.
دکتر سارا شاه آبادی، با اشاره به جولان دوباره کرونا در استان، گفت: متاسفانه موج هشتم کرونا از ابتدای امسال شروع شده و هم اکنون با سیر پرشتابی ادامه دارد/در دوم فروردین ماه اولین مورد فوتی بعد از ۸۵ روز به ثبت رسید و در روز ۱۲ فروردین هم مورد فوت دیگری گزارش شد/هم اکنون تعداد مبتلایان سرپایی به بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و با ادامه این روند انتظار میرود که در هفتههای آتی شاهد افزایش بستریها و موارد فوت ناشی از کرونا باشیم/مدیر گروه بیماریهای واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی، گفت: متاسفانه میزان استفاده از ماسک بسیار پایین آمده و همین امر موجب شده موج جدید کرونا با شتاب بیشتری به پیش برود/تمام افراد باید جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا همانند گذشته از ماسک استفاده کرده و از افراد با علائم مشابه سرماخوردگی فاصله بگیرند/همچنین توصیه میشود افرادی که علائم مشابه سرماخوردگی دارند، بطور جد از حضور در اماکن عمومی خودداری کرده و ترجیحا در منزل بمانند/توصیه اکید این است که تمام افراد بالای ۱۸ سال که شش ماه از تزریق آخرین دوز واکسن آنها می گذرد، حتما جهت تزریق دوز جدید اقدام کنند/هم اکنون واکسنهای برکت، برکت پلاس، اسپایکوژین، سینوفار و کووپارس و ... در مراکز تزریق واکسن موجود است/ با گذشت شش ماه از تزریق آخرین دوز واکسن کرونا، افراد میتوانند هر نوع واکسن جدیدی که بخواهند را تزریق کنند.
سرهنگ نصرتاله شعبانی اظهار کرد: موج بازگشت روز گذشته با سفر سیزدهبدر توأم شده بود به طوریکه سیزدهبدر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش تردد داشتیم/در مجموع طرح نوروزی حدود ۱۵ درصد افزایش تردد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشتیم/فرمانده یگان ویژه عملیاتی پلیس راه استان کرمانشاه با بیان اینکه موج بازگشت و خروج مسافران در محورهای استان همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: تردد در حال حاضر در جادههای استان پرحجم ولی روان است و جادههای استان همگی باز و مشکلی در تردد نداریم/وی با اشاره به حوادث جادهای روز ۱۳ فروردین در محورهای استان کرمانشاه، تصریح کرد: در روز گذشته با وجود ترافیک سنگین در محورهای استان، کمترین تصادفات را در محورهای کرمانشاه شاهد بودیم/ تصادف جرحی در این روز هم در محورهای استان حدود ۲۵ درصد کاهش یافت.
محمدطیب صحرایی، (24 اسفند) در نشست هم اندیشی با رسانههای استان به اهمیت کار رسانهها اشاره کرد و افزود: با نیت صادقانه و در جهت خدمت به مردم از اهالی رسانه درخواست همکاری دارم/وی از برپایی نشست با اهالی رسانه استقبال کرد و گفت: آمادگی دارم از اولین روزهای سال آینده در فواصل زمانی منطقی با اصحاب رسانه جلسات کار محور با موضوع مشخص داشته باشم و در هر یک از این جلسات بر یکی از مسائل مهم استان متمرکز شده و به راه حلی برای آن برسیم و در ادامه هرکدام به ایفای نقش خود در راستای رفع آن مشکل بپردازیم/نباید کرمانشاه براساس سلیقه شخصی اداره شود/ صحرایی در ادامه با بیان اینکه باید استان را عالمانهتر اداره کرد و کرمانشاه را از اداره بر اساس ذوق و سلیقه گذرا و شخصی نجات دهیم، عنوان کرد: رسیدن به این موضوع که گردشگری می تواند در توسعه استان نقش پررنگتری داشته باشد براساس یک ذوق و سلیقه شخصی نیست، بلکه با در نظر گرفتن پنج منبع و ماخذ شاما بیانات و مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب، مصوبات سفر رییس جمهور، بودجه سالهای 1401 و 1402 و نظر اعضای شورای اداری استان به این موضوع رسیدهایم/استاندار کرمانشاه به ظرفیتهای استان در حوزه گردشگری هم اشاره کرد و با بیان اینکه کرمانشاه در انواع گردشگری ظرفیت دارد، گفت: البته ضعفهایی هم در زیرساختهای گردشگری استان داریم که باید رفع شود/وی با بیان اینکه برای رونق گردشگری استان باید یکسری کارهای سلبی و ایجابی انجام داد، عنوان کرد:از کارهای سلبی که باید در این حوزه انجام شود جمع آوری معتادان متجاهر است که پس از فراهم کردن مقدمات، این کار از چندی پیش آغاز شده و ادامه دار هم خواهد بود. در حوزه کارهای ایجابی هم باید زیرساختهای مورد نیاز توسعه گردشگری از جمله بهبود وضعیت راهها را دنبال کنیم.
مهندس«برومند نامداری» در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه این طرح پس از گذشت ۲۰ سال از فرمانداری کرمانشاه مجوز گرفت، افزود: ۲ مکان برای ریختن زباله های عمرانی و ساختمانی برای این کار در نظر گرفته شده است. روستای «عمه» و نقطه دیگر نرسیده به سراب نیلوفر قرار دارد/مجوزهای لازم انجام این کار از منابع طبیعی و فرمانداری گرفته شده است و در سال آینده به طور کامل اجرا خواهد شد/نامداری گفت: شهروندانی که قصد تخریب و بازسازی ملک خود را دارند، برای صدور پروانه ساخت باید ابتدا نخاله ساختمانی را تحویل و کد بگیرند تا بتوانند مجوز ساخت بگیرند/وی با بیان اینکه از ۱۵ فروردین طرح ساماندهی نخاله های عمرانی و ساختمانی در کرمانشاه اجرای می شود، افزود: از سال آینده خودرو های حمل نخاله ساختمانی در شهر توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف خواهند شد/معاون محیط زیست و خدمات شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد:اجرای این طرح یک اتفاق مثبت است و نیازمند همکاری شهروندان است. در حال حاضر شهرداری کرمانشاه عملیات جمع آوری و انتقال نخاله های ساختمانی سطح شهر را شروع کرده است.
جلال صفری در خصوص فعالیت ساعت کاری بانکها، اظهار کرد:فعالیت بانکها در سه روز مانده به سال جدید در شعب منتخب تا ساعت ۱۷ است؛ البته ساعات ارائه خدمات به مشتریان و انجام فعالیتهای پایان سال متفاوت است/در تعطیلات نوروز بانکهای سطح استان کشیکهایی دارند در ۲۹ اسفندماه و چهار روز اول عید نیز از ساعت ۹ تا ۱۲ شعب منتخب و کشیک آماده انجام خدمات پولی و بانکی به همشهریان هستند/ ۱۷ شعبه بانک ملی در شهرستانهای استان در ایام تعطیل آماده ارائه خدمات پولی و بانکی به شهروندان هستند/در روزهای پایانی سال منتهی به سال نو نقدینگی استان کرمانشاه تأمین شده است بانکهای عامل آمادگی لازم برای ارائه خدمات پولی و بانکی به مردم را دارند/وی سقف برداشت شبانهروزی از خودپردازها را ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: تمامی دستگاههای خودپرداز سطح استان آماده ارائه خدمات هستند، بررسی ۲۴ ساعته از خودپردازها در دستورکار شعب عامل است و سعی بر این است انشاءالله هیچگونه مشکل در ارائه خدمت پولی و بانکی از طریق خودپردازها در ایام عید نوروز نداشته باشیم/صفری در خصوص چک پولهای ۲۰۰ هزار تومانی، افزود: چک پولها در خزانه بانک مرکزی موجود است که به زودی از طریق بانکهای عامل در سطح استان توزیع خواهد شد و در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت/با توجه به اینکه در آستانه سال جدید هستیم اسکناس نو به میزان لازم تهیه شده و در اختیار شعب بانکهای عامل قرار خواهد گرفت و از طریق دستگاههای خودپرداز استان به مردم عرضه خواهد شد.
شهرا کرمی اظهار کرد: در این راستا، به منظور ارائه خدمات مناسب به افراد و در جهت صیانت از حقوق عامه، هرکدام از سازمان ها و نهادهای مربوطه به تناسب حوزه کاری خود باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهند و پس از ایام تعطیلات و ماه مبارک رمضان گزارش آن را به دادسرا ارائه دهند و در صورت عدم انجام وظایف قانونی به عنوان ترک فعل، مستوجب پیگرد قانونی خواهد شد/ به منظور پیشگیری از وقوع جرائم شایع مانند نزاع، خرید، فروش، عرضه و استعمال مواد مخدر، سرقت، تکدی گری و اقدامات منتهی به تهدید علیه بهداشت عمومی باید گشت های انتظامی استان تقویت شود و دستگاه های ذیربط نیز در این زمینه همکاری داشته باشند/به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز، گشت های انتظامی با حضور فعال در معابر و اماکن عمومی، مراکز تجاری، پارک ها و تفرجگاه ها و . . . نسبت به روزه خواری شهروندان هشدار و تذکر دهند و اگر افرادی تظاهر به روزه خواری کردند، با رعایت ضوابط قانونی، شرعی و مستندسازی به مراجع قضایی معرفی شوند/ادستان کرمانشاه به لزوم تامین امنیت گردشگران و مسافران نوروزی هم در این ایام تاکید کرد و گفت: امنیت پارک ها و تفرجگاه ها به ویژه پارک های شرقی و غربی طاق بستان توسط مأموران و یگان های انتظامی برای حضور مردم خصوصا در زمان افطار و بعد از آن تقویت شود/همچنین در فرودگاه، پایانه های مسافربری برون شهری، راه آهن و ایستگاه های آن گشت های انتظامی به منظور بالا رفتن ضریب حفاظتی و امنیتی و پیشگیری از وقوع جرائم و ناهنجاری های اجتماعی و تامین نظم و امنیت مسافرین ورودی و خروجی و گردشگران در دستور کار قرار گیرد/ هرگونه جابجایی منزل در این ایام ممنوع است، به منظور پیشگیری از سرقت هرگونه جابه جایی وسایل منزل در تعطیالت نوروزی و تا تاریخ 13 فروردین ماه در کرمانشاه ممنوع بوده و برای انجام این کار باید با کلانتری های محل هماهنگی انجام گیرد.
شهرام کرمی، بااشاره به در پیش بودن چهارشنبه سوری(آخرین چهارشنبه سال)،اظهار کرد: متاسفانه چهارشنبه سوری به عنوان یک سنتی دیرینه در بین مردم ایران در سالهای اخیر کارکرد اصیل خود را از دست داده و با هنجارشکنی ها و به خطر افتادن جان افراد زیادی همراه شده است/عدم فرهنگ سازی و رعایت نکردن نکات ایمنی و بی توجهی به هشدارها باعث شده تا هرساله در این شب افراد زیادی یا مصدوم شوند و یا جان خود را از دست دهند و خانواده های زیادی در آستانه سال جدید داغدار می شوند/برخی هنجارشکنان در این شب دست به اقداماتی می زنند که شادی مردم را به غم و عزا تبدیل می کنند/وی باهشدار به افراد سودجویی که اقدام به توزیع مواد محترقه خطرناک در بین مردم بویژه جوانان و نوجوانان می کنند، اعلام کرد: این افراد با تولید، نگهداری و یا توزیع مواد محترقه و آتش زای غیر استاندارد امنیت شهروندان را با تهدیدات جدی روبرو می سازند/بنابراین در راستای حفظ امنیت جانی و مالی مردم و حسب ماده یازده وتبصره ماده ۱۲ قانون "مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز" ضابطین دستگاه قضایی باید نسبت به کشف و انهدام باندهای قاچاق مواد محترقه، شناسایی عوامل و مراکز ساخت، شناسایی انبارها خودروهای فروشنده مواد محترقه وآتش را و مقابله با تهیه و فروش مواد منفجره و محترقه غیر استاندارد و غیر مجاز در سطح استان اقدام و ضمن برخورد قانونی و پلمپ و انبارها انجام گیرد/افرادی که بدون توجه به تذکر و هشدارها اقدام به برپایی تجمع در چهارشنبه آخرسال و برهم زدن نظم و امنیت و آرامش مردم می کنند، برخوردی جدی و قاطع صورت خواهد گرفت/دادستان کرمانشاه با تاکید براینکه برای متخلفان چهارشنبه سوری مجازات سختی در پیش خواهد بود، اعلام کرد: این افراد در صورت دستگیری تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت به سر خواهند برد و اگر سرنشینان خودرویی تخلف کنند، علاوه بر دستگیری خود آنها، خودرویشان هم توقیف خواهد شد.
یک مدرس دانشگاه گفت: هر مدیری که وارد کرمانشاه میشود علاقمند به حل این مشکلات است، اما ماحصلی جز شعار دادن و ارائه آمارهای دور از واقعیت را شاهد نیستیم./ فضای نامناسب کسب و کار و دشواری فضای پیش روی سرمایهگذاران خود مانع بزرگی است و متولی اصلی ایجاد اشتغال بخش خصوصی است و دولت صرفا باید فضا و شرایط مناسب را ایجاد کند اما در برخی موارد شاهد آن هستیم که دولت به جای سیاستگذاری، وارد عرصه مداخلهگری شده و این وضعیت روند کار را دشوار میکند./ اگر مجموع این عوامل بازدارنده متوقف نشود همچنان بر مدار توسعه نیافتگی خواهیم ماند و محکوم به شکست خواهیم بود به بیان راهکارهایی پرداخت که تا حدودی میتواند به روند توسعه استان شتاب دهد.