دکتر فرحناز محمدی، با اشاره به وجود پنج گرمخانه در سطح استان گفت: از این تعداد سه گرمخانه در مرکز استان و دو گرمخانه در شهرستانهای اسلام آبادغرب و کنگاور فعال هستند/ از این تعداد چهار گرمخانه به مردان اختصاص دارد،برای بانوان نیز یک گرمخانه با ظرفیت حدود ۲۰ نفر در مرکز استان فعال است/ظرفیت گرمخانههای استان را مجموعا ۲۲۰ نفر است/محمدی ظرفیت موجود گرمخانه های استان را جوابگوی نیاز کارتونخوابهای استان دانست و افزود: در فصل سرما چنانچه تعداد مراجعین گرمخانهها افزایش یابد، از ظرفیت سایر مراکز بهزیستی مانند مرکز ماده ۱۶ و مرکز ماده ۱۵ برای پناه دادن به آنها استفاده می شود و هیچ مراجعه کنندهای بی پناه نمیماند/سه گرمخانه کرمانشاه در محلات دولت آباد، جعفرآباد و مسکن فعال هستند،جمع آوری کارتون خوابها با شهرداری است، اما در گرمخانهها افراد به صورت خودمعرف هم پذیرفته میشوند/عمده کارتون خوابها گرمخانه را می شناسند و از محل آنها اطلاع دارند و برای همین عمدتا خودشان در فصل سرما مراجعه میکنند/گرمخانه های استان در طول سال فعال هستند و تنها در فصل سرما ساعت کاری آنها افزایش مییابد/ساعت کاری گرمخانه های استان از غروب آفتاب تا ساعت هشت صبح است/طی این مدت خدماتی مانند یک وعده غذای گرم، استحمام، توزیع وسایل بهداشتی و پیشگیری، مشاوره و وعده صبحانه به افراد ارائه میشود/اگر میان کارتون خوابها مورد حاد بیماری هم مشاهده شود، افراد به مراکز درمانی ارجاع میشوند/ تست HIV هم از مراجعین جدید،گرفته می شود در صورت ابتلا این افراد هم به مراکز مربوطه ارجاع میشوند.
نادر نوروزی، با اشاره به تعطیلی یک ساله پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه گفت: با پیگیریهای صورت گرفته این پروژه را از اواخر شهریور امسال فعال کردیم و هم اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد/وی با تاکید بر اجرای این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن، اظهار کرد: با توجه به محاسبات صورت گرفته، اگر با حداکثر توان کار کنیم این پروژه نهایتا ۳۱ خرداد سال آینده به بهره برداری میرسد/هم اکنون تابلوی زمان افتتاح پروژه را نصب کردهایم و سر وعدهمان با مردم میمانیم و پروژه را در زمان اعلام شده تحویل میدهیم/نوروزی با بیان اینکه پیش از این سگمنتهای مورد نیاز تقاطع های غیرهمسطح از تهران به استان آورده میشد، گفت: برای اجرای سریع این پروژه کارگاه تولید "سگمنت" را هم در کمربندی غربی کرمانشاه فعال کردهایم/نوروزی با اعلام اینکه برای اجرای این تقاطع غیرهمسطح ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: تمام اعتبارات این پروژه از محل منابع شهرداری تامین شده است./هرچند اعتبار سنگینی برای اجرای این تقاطع نیاز است، اما برای اینکه بتوانیم پروژه را سروقت آماده افتتاح کنیم هر ماه به پروژه تزریق اعتبار داریم/نوروزی با بیان اینکه این تقاطع فعلا فقط بصورت روگذرخواهد بود، گفت: اجرای زیرگذر هم در این تقاطع ضروری است، اما فعلا اعتباری برای اجرای آن نداریم.
دکتر نادر نوروزی شهردار کرمانشاه در دیدار با دکتر علی همتی مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران اظهار داشت: کرمانشاه ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارد که باید با جدیت آن را دنبال کرد/وی با بیان اینکه دعوت از سرمایه گذاران برای اجرای پروژه بدون تهیه نقشه راه امری بیهوده است افزود: طی ده ماه گذشته تلاش کردیم تا بسته های پیشنهادی سرمایهگذاری را تهیه و در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم/شهردار کرمانشاه، با اشاره به اهل کرمانشاه بودن مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران گفت: اکنون این ظرفیت در سطح کرمانشاه و ملی وجود دارد که همراه هم برای توسعه زیرساختهای گردشگری شهری حرکت کنیم/ متأسفانه واگذاری برخی از پروژه ها به افراد فاقد صلاحیت در گذشته باعث شده که اکنون درگیر مشکلات حقوقی باشیم/ جایی که اکنون مردم کرمانشاه بتوانند برای تفریح همراه خانواده در آن حضور پیدا کنند وجود ندارد.
هنوز یک هفته از عزل استاندار کرمانشاه و انتخاب فرد جدید نگذشته است، استانداری که یکی از دلایل نارضایتی از او اشتباه در گزینش و چینش مدیران بود و حالا با گذشت کمتر از یک هفته از شروع به کار محمد طیب صحرایی استاندار جدید کرمانشاه این نگرانی وجود دارد که او هم مسیر نادرست استاندار قبل را در پیش بگیرد/اگرچه صحرایی هنوز انتخاب مدیران خود را آغاز نکرده اما در همین روزها بدون اطلاع وی گزینهای برای سکانداری یکی از حیاتیترین و حساسترین دستگاههای استان یعنی شرکت آب منطقهای به وزارت نیرو معرفی شده که کارنامه گذشته وی مقبول نیست/فردی که معرفی شده طی پنج سال مدیریت بر آب منطقهای کرمانشاه سوابق درخشانی نداشته است و این نگرانی وجود دارد با روی کار آمدن مجدد وی، حال و روز شرکت آب منطقهای از وضعیت نامناسب کنونی هم بغرنجتر شود./سالهای ۹۲ تا ۹۷ آب منطقهای کرمانشاه کارنامه تیرهای داشت و سرشار از پروژههای نیمه کاره و به حال خود رها شده بود که برخی از آنها هنوز هم سامان نگرفتند/آب منطقهای از مهمترین دستگاهها محسوب میشود که به صورت مستقیم با اصلیترین چالش و دغدغه کنونی کشور یعنی موضوع آب در ارتباط است/هر انتخاب نادرست و اشتباه تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت که به دنبال آن ناامنیهای اقتصادی و اجتماعی رخ میدهد و شاید برخی از آثار آن طی سالیان آتی نمودار گردد. تا دیر نشده باید جلوی انتخاب اشتباه در این حوزه را گرفت/از استاندار کرمانشاه درخواست میشود به عنوان اولین اقدام کاری موثر خود در این زمینه ورود کند.
افشین یگانه مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله( پنجم دی)، با اشاره به اینکه زلزله در تمام دنیا حتی با وجود تجهیزات پیشرفته کنونی از نظر زمان، مکان و قدرت وقوع غیرقابل پیش بینی است، گفت: تنها راهکاری که در برابر زلزله وجود دارد، اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت و تلفات ناشی از زلزله است/یگانه ایمنی ساختمانها را اصلیترین عامل برای مقاومت در برابر زلزله اعلام کرد و با اشاره به وضعیت کنونی ساختمانهای کرمانشاه برای ایمنی در برابر زلزله، گفت: یکی از نقاط حساس کرمانشاه برای وقوع یک زلزله احتمالی بافت فرسوده است/در سطح استان ۲۰۸۶ هکتار بافت فرسوده شهری داریم که معادل ۱۳ درصد مساحت شهرهای استان بوده و رقمی قابل توجه است. این بخش شامل بافت فرسوده، بافت تاریخی، بافت ناکارآمد و سکونتگاههای غیررسمی است/مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه نکته نگران کننده این بافت فرسوده تجمع بخش عمده آن در شهر کرمانشاه است، گفت: ۱۲۲۸ هکتار از این بافت فرسوده در شهر کرمانشاه واقع شده است/یگانه یکی دیگر از نقاط حساس در برابر زلزله را نیز مناطق و شهرکهای حاشیهای در بافت شهری اعلام کرد که ایمنی چندانی در برابر زلزله ندارد/به گفته یگانه، بیش از ۳۰ درصد جمعیت شهری استان کرمانشاه معادل ۴۰۸ هزار و ۷۱۶ نفر در حاشیه شهر و بافت فرسوده زندگی میکنند/ در بسیاری از مناطق بافت فرسوده در صورت بروز یک حادثه امکان حضور و مشارکت نیروهای امدادی و تجهیزات و ماشین آلات آنها به سختی فراهم است/ از ۱۱۹ هزار واحد مسکونی روستایی در استان حدود ۸۵ هزار واحد(۷۲ درصد) مقاوم سازی و بازسازی شده اند که بخش زیادی از این کار در جریان بازسازی زلزله ۱۳۹۶ انجام شد و خوشبختانه اکنون از نظر مقاوم سازی بافت روستایی در رتبه اول کشور هستیم/در حال حاضر ۳۴ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح استان داریم( معادل ۲۸ درصد واحدهای روستایی موجود) که نیازمند مقاوم سازی هستند.
اینجا خیابان گمرک کرمانشاه است و سیاهی جمعیت از دور خودنمایی می کند. از جوان بیست و چند ساله گرفته تا افراد بالای پنجاه ، شصت سال... . اینجا نرخ ، دلار است و دلار حرف اول را می زند/بازار این روزهای دلار حسابی سکه است و خرید و فروش آن داغ. کار و کاسبی دلالان و واسطه ها نیز خوب گرفته است/کرایه هر کارت ملی نزدیک یک میلیون تومان است. البته از 700هزار تومان و کمی پایین تر شروع می شود. بواسطه این دلالهای برای عدهای هم کار و کاسبی ایجاد شده. دلار هم در حال رکورد زدن است. در زمان نگارش این گزارش نرخ دلار از 39 هزار تومان هم گذشته است/هر کس بیشتر بخرد، آنجا تجمع دلال و فروشنده بیشتر است./براساس بررسی میدانی خبرنگار ما اغلب واسطهها و دلالان در این میدان که خود را نیز کاسب می دانند، از مناطق حاشیه شهر کرمانشاه به این نقطه می آیند/یک جوان بیست و چند ساله میگوید :نزدیک دو سال است که به این شغل روی آورده است. تازه ازدواج کرده و به تازگی هم موفق به خرید یک خانه 50، 60متری در چهارراه جعفرآباد نزدیک باغ فردوس شده است./چندین شغل را امتحان کردم اما درآمدش مانند خرید و فروش دلار نیست/کاش زودتر به این شغل روی می آوردم!/براساس آنچه قدیمی های این شغل می گویند، درآمد دلار پیش از این بیشتر بوده است چرا که بین دلار دولتی و ارز آزاد فاصله قیمتی بیشتر بوده است. الان فاصله دلار دولتی و ارز آزاد کم است و دلال سود آنچنانی مثل قبل نمی برد اما به هر حال برای افرادی چون من که شغل خاصی ندارند، این خرید و فروش دلار بسیار کمک کننده است/به هر کارت ملی ۲۰۰۰ دلار دولتی تعلق می گیرد!
کرمانشاه- وزیر آموزش و پرورش به منظور بررسی مشکلات حوزه انتخابیه شهرستانهای کنگاور، هرسین، بیستون و صحنه به کرمانشاه سفر کرد/ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به دعوت نماینده حوزه انتخابیه شهرستانهای کنگاور، هرسین، بیستون و صحنه طی سفر یک روزه به استان کرمانشاه وارد شد/سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش شهرستانهای استان کرمانشاه خواهد بود/دیدار صمیمی با فرهنگیان و همراهی نمایندگان حوزههای انتخابیه برخی شهرستانها و مدیران آموزش و پرورش از برنامههای وزیر آموزش و پرورش خواهد بود.
وزیر کشور برای معارفه استاندار کرمانشاه وارد این استان شد/احمد وحیدی وزیر کشور برای معارفه استاندار جدید کرمانشاه، امروز(اول دی) وارد این استان شد/وزیر کشور در بدو ورود به کرمانشاه در فرودگاه این شهر مورد استقبال مسئولین استان قرار گرفت و سپس با حضور در مزار شهدا، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد/وحیدی در ادامه با آیتالله علما نمایندهولی فقیه در استان و امامجمعه کرمانشاه دیدار کرد/قرار است مراسم معارفه استاندار کرمانشاه، بعدازظهر امروز برگزار شود/هیات دولت روز گذشته محمدطیب صحرایی را بعنوان استاندار کرمانشاه انتخاب کرد/پیش از این بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه بود.
در جلسه امروز هیات دولت، محمدطیب صحرایی به عنوان استاندار جدید کرمانشاه انتخاب شد/صحرایی متولد کرمانشاه و دانشآموخته دکتری جامعهشناسی سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) است/او از سال ۱۳۸۶ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بوده و مسئولیتهای فرهنگی را نیز در این دانشگاه بر عهده داشته است/پیش از این بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه بود/ 15 دی 1400 امیری مقدم بعنوان استاندار کرمانشاه منصوب شده بود.
یلدا از معدود بهانه های دورهمی و کنار هم بودن است که برای مردم باقی مانده و به دلیل گرانی های افسارگسیخته بسیاری از خانواده ها دورهمی و مهمانیهای معمول قدیم را کنار گذاشتند زیرا هر مهمانی ساده حداقل با خرید مواد غذایی و پذیرایی کمتر از یک تا یک و نیم میلیون تومان هزینه ندارد/اما یلدا فرق دارد از قدیم بوده و این روزها نیز با همه سختی و تنگنا مردم هر طور شده سعی در برگزاری آن دارند تا کوچک و بزرگ دور هم جمع شوند و ساعتی از مشکلات و دغدغهها دور باشند/اما امسال گرانی مایحتاج شب یلدا از سالهای گذشته شدیدتر است، بویژه قیت انواع آجیل و شیرینی و شکلات/میوه نسبت به سایر اقلام گرانی کمتری داشته است اما مواد غذایی برای تهیه شام یلدا هم سر به فلک کشیده که نمونه آن را در گرانی برنج، مرغ و گوشت شاهدیم/گذری در بازار کرمانشاه گواهی بر مدعی گرانی تنقلات یلدا است، اکنون قیمت آجیل شب یلدا به صورت درهم کمتر از 300 هزار تومان نیست البته برای آجیل شیرین زیرا آجیل چهار مغز مرغوب حداقل کیلویی 500 هزار تومان تمام میشود/یک کیک ساده با طرح یلدا که خیلی هم لاکچری نباشد حداقل 180 تا 200 هزار تومان قیمت دارد و قیمت شکلاتهای ساده نیز برای هر کیلو زیر 60، 70 هزار تومان نیست/همه اینها در شرایطی است که برای شام یلدا نیز باید برنج کیلویی صد هزار تومانی، مرغ کیلویی بیش از 50 هزار تومانی، گوشت کیلویی 200 هزار تومانی و سایر مخلفات را تدارک دید/با این اوصاف برای یک دورهمی یلدا که خیلی هم همراه را با بریز و بپاش و جمعیت هم خیلی بالا نباشد باید سه تا چهار میلیون تومان کنار گذاشت/"مهسا شادابی" یکی از شهروندان کرمانشاه است و با اشاره به گرانی سرسام آور آجیل یلدا در بازار، می گوید: سال گذشته میشد پسته معمولی را با قیمت 250 هزار تومان خرید اما امسال پسته ارزانتر از 350 هزار تومان در بازار نیست/قیمت تخمه ژاپنی که در گذشته بسیاری از ما آن را در آجیل نادیده میگرفتیم اکنون به بیش از 200 هزار تومان رسیده است و اگر بخواهیم آجیل مخلوط با کیفیت متوسط بخریم باید 300 تا 350 هزار تومان کنار بگذاریم/این شهروند از گرانی انواع شکلات هم یاد کرد و ادامه داد: هر کیلو شکلات کاکائوی مغزدار دیگر زیر صد هزار تومان نیست و برای خرید تافی های طعم دار ساده هم باید 60 ، 70 هزار تومان کنار بگذاریم/ برای مردم معمولی که سراغ سفره های یلدای آنچنانی نمی روند خرید همین اقلام ساده نیز دور از دسترس شده و بسیاری از مردم خرید آجیل و شیرینی را کنار گذاشتند و با تنقلات ساده مانند تخمه، نخودچی و کشمش، گندم و برنجک و ... سراغ یلدا میروند که همان هم خیلی ارزان تمام نمی شود/قیمت شیرینی هم خیلی بالا است، مردم برای شب یلدا معمولا کیک و شیرینی تر می خرند که به گفته " علی جواهری" یکی از شهروندان کرمانشاه، خرید کیک نیز دور از دسترس شده و یک کیک نه چندان بزرگ که برای 10 نفر به سختی کافی است حداقل 200 هزار تومان می باشد.