نایب رییس هیات والیبال استان کرمانشاه گفت: تیم «دنیش نان» کرمانشاه توانست به دور یک هشتم نهایی رقابتهای لیگ دسته اول بانوان باشگاههای کشور راه پیدا کند./ در دور برگشت این مسابقات تیم «دنیش نان» کرمانشاه موفق شد هر پنج بازی خود را با برد پشت سر بگذارد./ در دور رفت این رقابت ها نیز که به میزبانی شهرستان فسا برگزار شد، نماینده کرمانشاه با چهار برد قاطع و تنها با یک شکست مقابل تیم ققنوس فسا توانست در این مرحله در جایگاه دوم قرار بگیرد./دور یک هشتم نهایی این رقابت ها ۱۲ تا ۱۶ دیماه برگزار خواهد شد که میزبان آن هنوز از سوی فدراسیون مشخص نشده است.
دکتر سیاوش قلی پور در نشست تخصصی پیشگیری از خودکشی، با اشاره به آمار بالای خودکشی در استان گفت: استانهایی مانند ایلام، کرمانشاه، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد آمار بالایی در این زمینه به نسبت میانگین کشوری دارند/در استان کرمانشاه هم آمار خودکشی در شهرستانهای صحنه، هرسین، کنگاور، سرپل ذهاب، گیلانغرب و اسلام آبادغرب به نسبت شهرستانهای دیگر بالاتر است و با توجه به تفاوت این آمار در یک استان این سوال به ذهن میرسد که چه علتی باعث می شود که آمار خودکشی حتی در میان شهرستانهای یک استان هم با هم متفاوت باشد/در این میان دلایل بسیاری از جمله دلایل فرهنگی، تاریخی و ...مطرح شده، اما قانع کننده نیست و باید بررسی های بیشتری صورت گیرد/طبق بررسی که انجام دادهام، معتقدم علت بالا بودن خودکشی در استانهای غربی و در برخی شهرستانهای استان به سنتهای آن منطقه مربوط میشود/ مردم ایل در این استانها بویژه کرمانشاه چند ویژگی داشتند، از جمله اینکه درون همسری داشتند، یعنی زن و مرد درون خود ایل با هم ازدواج می کردند و ازدواج با فرد غریبه خارج از ایل مرسوم نبوده است/آدمهای ایل عملا به سرعت به درون دنیای مدرنیته پرتاب شدند و خیلی سریع با توسعه پدیده هایی مانند دانشگاه، مدرسه، رسانه و ... مواجه شدند و همین امر موجب شد که نظام اجتماعی آنها به هم بریزد و در همین راستا افزایش آمار خودکشی از حدود سال 1365 در کرمانشاه آغاز شد/از سال 1365 تا سال 1385 غالب خودکشیها در میان جامعه زنان کرمانشاه بود. علتش هم این بود که دختران بواسطه مدرسه و رسانه و دانشگاه با فرد گرایی، انتخاب همسر و انتخاب شیوه زندگی آشنا شده، اما هنوز ایل آنها قدرتمند بود و اجازه این سنت شکنیها را نمیداد، بنابراین دختران به ناچار به همان سنت های درون همسری و... باید پایبند بودند و همین امر موجب شد که نا امید و افسرده شده و برخی از آنها که تحمل این شرایط را نداشتند دست به خودکشی بزنند/در نهایت تا حدود سال 1385 فشارها به تدریج در این زمینه کم شد و والدین به این آگاهی و باور و درک رسیدند که دختران بتوانند با افرادی خارج از ایل و طایفه ازدواج کنند و فشارهای اجتماعی در این زمینه کمتر شد/از سال 1385 تاکنون نیز شاهد هستیم که غالب خودکشیها در استان در میان مردان است و این هم باز به همان سنتها و شرایط ایل برمی گردد، چرا که در ایل تقریبا همه زندگیها در یک سطح قرار داشت و همه شرایط یکسانی به لحاظ مالی و ... داشتند.
مهدی حسین پور با اشاره به ۱۳۴ مورد بازرسی ، از وسایل و تجهیزات شهربازیهای و مجموعه پارک آبی استان در استان کرمانشاه طی سالجاری گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد برخی از تجهیزات و وسایل تفریحی در پارکهای آبی مشمول استاندارد اجباری هستند و فعالیت آنها بدون تاییدیه سازمان ملی استاندارد ممنوع است/هنگام استفاده از دستگاهها و تجهیزات آبی از وجود گواهی بازرسی استاندارد آن اطمینان حاصل کنند و موارد تخلف را در ساعات اداری به شماره ۴۵۱۷ و یا با سامانه ۲۴ ساعته ۱۵۱۷ در میان بگذارند.
طی چند وقت اخیر کمبود دارو در سطح کشور و از جمله کرمانشاه بسیار مشهود بود، بویژه در روزهایی که پیک بیماری های این فصل مانند آنفلوآنزا را برای کودکان شاهد بودیم کمبود دارو، انواع آنتی بیوتیک و حتی مسکن های ساده نیز فشار زیادی به مردم وارد کرد/اگرچه اکنون با فروکش کردن شدت بیماری های واگیر و کاهش تقاضا ، اثرات کمبود دارو نیز کمتر شده اما هنوز از بین نرفته است/هنوز هم بسیاری از مردم هنگام مراجعه به داروخانه تعدادی از اقلام نسخه خود را به دلیل کمبود دارو نمیتوانند دریافت کنند و یا مجبورند از داروهای جایگزین استفاده کنند که در برخی موارد اثری مانند داروی مورد تقاضای پزشک را ندارد/اما نکته مهم آنجاست که اگرچه برخی از داروخانه ها به اطلاع مریض می رسانند که دارو مورد نظر وجود ندارد و آیا می خواهند مشابه آن را دریافت کنند یا نه، اما برخی از داروخانهها این کار را نمیکنند و بدون اطلاع بیمار یک داروی جایگزین تحویل می دهند/این روند فارغ از اینکه می تواند اثربخشی درمان را تحت تاثیر قرار دهد، به مصرف کنده زیان اقتصادی هم می رساند زیرا در برخی از موارد داروهای جایگزین قیمت پایین تری از داروی اصلی دارند اما داروخانه قیمت همان دارویی که موجود ندارد و آن را جایگزین کرده از مصرف کننده می گیرد/بارها شده که مردم از این موضوع مطلع شدند و به داروخانه اعتراض کردند اما در بسیاری از موارد مردم بویژه افراد سالمندان یا کسانیکه سواد دارویی کافی ندارند از اجحافی که در حق آنها شده بی اطلاع می مانند و بیشتر داروخانهها نیز عمدتا نسخه چنین افرادی را تغییر می دهند.
علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) با اشاره به درخواست استعفای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه گفت: آقای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه با سابقه حضور در مجلس، شورای نگهبان و دولت و فرزند شهید است. دولت رایزنی های زیادی با او کرده و به یک توافق با رییس جمهور رسیده است. ایشان استعفای خود از مجلس را علی رغم میل باطنیشان تقدیم کرده است/متن نامه استعفای ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه از نمایندگی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است: «رباست محترم مجلس شورای اسلامی سلام علیکم؛ احتراما با توجه به نظر رییس جمهور مبنی بر خدمت در دولت، به همین دلیل استعفا از نمایندگانی مجلس شورای اسلامی تقدیم میگردد/سرباز مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنهای (مدظله العالی) ابراهیم عزیزی.»/رسیدگی به استعفای عزیزی در دستورکار جلسات علنی هفته آینده قرار میگیرد.
طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان از اواخر بهار در کشور و استان کرمانشاه با هدف جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع عادلانه یارانهها کلید خورد، اما برآیند کلی اجرای طرح با گذشت ۶ ماه نشاندهنده این است که نه تنها اجرای این طرح تاثیری بر جلوگیری و کاهش قاچاق آرد نداشته بلکه برای قاچاقچیان این حوزه سود و درآمد بالایی به همراه داشته است. بنابر اظهارات برخی نانوایی ها، هر کیسه آرد قاچاقی بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیون تومان در بازار های اربیل عراق خرید و فروش می شود/از طرفی بهرمندی از ۱۵ درصد یارانه دولتی نیز برخی نانوایی ها را وسوسه کرده مجموع کل تراکنش دستگاه کارت خوان هوشمند خود را با ترفندهای مختلف بالا ببرند. طوری که برخی نانوایی های سطح شهر مشتری را مجبور به کشیدن رقم بیشتر برای خرید نان میکنند/یک شهروند کرمانشاهی با اشاره به کیفیت پایین نان در محلات پایین شهر، می گوید:ساکن محله رشیدی هستیم. از نانوایی های جمع خانه و بازرگانی نان تهیه می کنیم/«محمد جمشیدی» میافزاید: بارها پیش آمده که نانوا ما را مجبور به کشیدن بیشتر پول از دستگاه کارت خوان کرده است. نانوایی از ما می خواهد به جای ۲۰ هزار تومان قیمت نان درخواستی ، ۴۰ هزار بکشیم. البته ۲۰ هزار تومان را دستی پس می دهند/وی با ابراز گلایه از این وضعیت، میگوید: این رفتار ناپسند و اجباری است و بیشتر در محلات پایین شهر اتفاق می افتد چون نظارتی بر عملکرد نانوایی ها نیست ،هر طور که می خواهند با مشتری رفتار می کنند/شلوغی و صفهای طولانی و کیفیت بد نان موضوع دیگری بود که این شهروند کرمانشاهی از آن ابراز نارضایتی می کند/وی با بیان اینکه سرانه مصرف نان مردم پایین شهر بسیار بالاست، اضافه میکند: برای تهیه چند نان، باید ساعت ها در صف باشید چون نانوایی این محلات بسیار شلوغ هستند/امیدواریم که مسئولان نظارت ویژه تری بر محلات و نقاط محروم داشته باشند/یکی از نانوایان کرمانشاهی نیز با انتقاد از اجرای طرح هوشمندسازی، میگوید: تا وقتی نرخ نان دستوری است ، نانوایی ها دست به تخلف خواهند زد
احسان حیدریان، از پروژه مونوریل که بعدها به قطار شهری تغییر پیدا کرد به عنوان یک اشتباه یاد کرد و افزود: این پروژه از ابتدا اشتباه بود و ادامه آن در حال حاضر هم اشتباه است/ اگر از همان ابتدا می خواستند یک پروژه ریلی برای شهر کرمانشاه تعریف کنند، بهترین گزینه مترو بود که نمای شهر هم به هم نریزد/حیدریان با اشاره به تقسیم بندی پروژه قطار شهری کرمانشاه به فاز یک و دو گفت: اشتباه دیگر این بود که تمرکز بر اتمام فاز اول این پروژه از سه راه کارمندان تا میدان آزادی گذاشته شد، جایی که اصلا گره ترافیکی نداریم/مشکل اصلی ترافیک شهر کرمانشاه مربوط به محدوده میدان آزادی تا فردوسی است و نیاز بود که فاز دوم این پروژه که بصورت زیرزمینی است در اولویت قرار گیرد/در حال حاضر کلی هزینه سرسام آور صورت گرفته، آن هم برای پروژه ای که واقعا کاربردی نیست و آن هم در جایی که گره و مشکل ترافیکی ندارد/این عضو شورای شهر کرمانشاه در پاسخ به این سوال که این پروژه برای سالهای آتی و با در نظر گرفتن افق جمعیتی طراحی شده است، گفت: طبق گفته کارشناسان در سالهای آتی جمعیت شهر کاهش می یابد و از طرفی کرمانشاه شهری مهاجر فرست است و جمعیتش افزایش چندانی پیدا نمی کند که نیاز به چنین پروژه ای داشته باشد/معتقدم در حال حاضر بهترین کار این است که ستون های فاز اول جمع شده و تمرکز بر اتمام فاز دوم پروژه گذاشته شود/اجرای فاز اول واقعا الزامی نیست، چرا که حقیقتا ترافیکی در محدوده سه راه کارمندان تا میدان آزادی نداریم و برای برخی گره های ترافیکی مانند میدان سپاه هم در حال حاضر یک تقاطع غیرهمسطح در حال ساخت است.
از ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ این گزینه بدون اطلاعرسانی به مردم اجرایی شده و وزیر ارتباطات پس از جنجالهای زیادی که این تعرفه به همراه داشت/اعلام کرده است برای اضافه شدن این هزینهها سه شرط در نظر گرفته شده است. اول اینکه حتما شبکه انتقال داخلی استانی مخابرات را نوسازی کنند/دوم توسعه فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها انجام شود و سوم اینکه مشکلات داخلی مخابرات با آنها رفع شده و درآمد حاصله صرف بازنشستگان ایثارگران و کارمندان این اداره شود. طبق این نظریه تمامی این هزینههای دریافتی باید تحت نظارت وزارت ارتباطات، صرف توسعه زیرساختهای ارتباطات شود/این هزینه ها مانند بستههای تلفن همراه برای مشترکین به صورت اجباری و بدون اطلاع قبلی آنها در نظر گرفته شده است/دکتر «حمیدرضا امیری» سرپرست شرکت مخابرات کرمانشاه نیز در این باره پاسخ میدهد: از سال ۱۳۸۸ اداره مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده است/تاکنون تعرفه تلفن ثابت افزوده نشده درحالیکه هزینه نگهداری ۲۵ برابر، حقوق و دستمزد کارکنان حدود ۲۵ برابر و قیمت لوازم و تجهیزات این مرکز باتورم بالا روبرو بوده است/به گفته سرپرست شرکت مخابرات استان کرمانشاه، از سال ۱۴۰۰ مجوز افزایش تعرفه از طریق سازمان تنظیم بازار به شورای رقابت پیشنهاد داد که مخابرات مبلغی را به تعرفه هایش اضافه کند/این تعرفه ها برای تهران حدود ۲۰ هزار تومان برای ۴۴۴۴ دقیقه برای شهرهای مراکز استان ۱۵۰۰۰ برای ۳۳۳۳ دقیقه و برای شهرستانهای تابعه مبلغ ۱۰ هزار تومان برای ۲ هزار و ۶۰۰ دقیقه مکالمه در نظر گرفته شد/این تعرفهها مانند بسته های تلفن همراه برای مشترکین به طور خودکار فعال میشود/وی دلیل اجباری بودن این طرح را هزینههای مختلف شرکت مخابرات عنوان می کند و می افزاید: هزینه نگهداری تلفن هر خط ۳۵۰۰۰ تومان در ماه است. غیر از این مبالغی نیز برای سرقت کابل ها پرداخت میشود.
استاندار کرمانشاه سرپرست معاونتهای اقتصادی و عمرانی استانداری کرمانشاه را منصوب کرد/بهمن امیری مقدم در حکمی طهماسب نجفی را بعنوان سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری کرمانشاه منصوب کرد/پیش از این منوچهر فخری معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه بود/استاندار کرمانشاه در حکم دیگری وحید محمدی را بعنوان سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه منصوب کرد/پیش از این بهزاد باباخانی معاون امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بود/استاندار کرمانشاه در حکم دیگری غلامرضا شهبازی را به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان صحنه منصوب کرد/ پیش از این جهانبخش زنگنه تبار سرپرست فرمانداری شهرستان صحنه بود/همچنین با حکم استاندار کرمانشاه، افشین یگانه به عنوان مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه منصوب شد/ پیش از این غلامرضا شهبازی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بود که امروز به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان صحنه منصوب شد.
کالاهای اساسی مدام در حال سبقت گرفتن از یکدیگر برای افزایش قیمت هستند، یک روز سیل مخرب گرانی به برنج میزند و روز دیگر به روغن و ماکارونی، اما در این سالها گوشت قرمز و پروتئین سفید شامل ماهی و مرغ مدام در حال رقابت با یکدیگر بودند/تا همین چهار سال پیش گوشت چرخ شده کیلویی ۴۰ هزار تومان و گوشت گوساله کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود و یا وقتی که قیمت هر کیلو مرغ به یازده هزار تومان رسید مردم از گرانی آن گلایه داشتند اما این روزها وضعیت به شکل دیگری است، بویژه از سال گذشته که حذف ارز ترجیحی از محصولات کشاورزی از جمله خوراک دام و طیور اجرایی شد و قیمت هر کیلو مرغ با نرخ مصوب به حدود ۵۷ هزار تومان و قیمت گوشت قرمز نیز به نزدیکی ۲۰۰ هزار تومان رسید/حالا اگرچه قیمت مرغ هر روز نوسان دارد و یک روز تا ۶۳ هزار تومان بالا میرود و یک روز ۵۰ هزار تومان میشود اما قیمت تقریبی آن حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است، یعنی یک عدد مرغ متوسط حداقل ۱۵۰ هزار تومان آب میخورد/از سوی دیگر گوشت قرمز هم مدام با افزایش قیمت مواجه است و این روزها قیمت گوسفند زنده به کیلویی حدود ۱۱۰ هزار تومان رسیده که چون چیزی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان با مرغ تفاوت دارد خیلی از مردم خرید گوشت قرمز گوسفند زنده را به مرغ ترجیح میدهند، حتی اگر گوشت ارزان تر میش، بز و گوسفند ماده را به آنها بفروشند/برخی خانوادگی یک گوسفند زنده میخرند و تقسیم میکنند، برخی سراغ کشتارهای خیابانی میروند که در سطح اکثر خیابانها و شهرکهای کرمانشاه بسیار مرسوم است و مردم برای آن صف میگیرند و برخی هم همچنان از قصابیها خرید میکنند/در مجموع اگرچه سرانه مصرف گوشت قرمز به دلیل گران شدن آن پایین آمده، اما همچنان نسبت به گوشت سفید و مرغ جایگاه بهتری دارد/بویژه در منطقهای مانند کرمانشاه که مردم به دلیل ویژگیهای عشایری که از دیرباز داشتند همچنان گوشت قرمز را ترجیح میدهند، اگرچه مرغوبیت و طعم ویژه گوشت قرمز کرمانشاه نیز در این وضعیت بی تاثیر نیست/قصابیهای کرمانشاه کم نیستند اما عمدتاً مشتری زیادی دارند و برخی قصابی های مشهور شهر حتی گاهی با صف مواجهند، موضوعی که کمتر مشابه آن را در مغازههای مرغ و ماهی فروشی میبینیم.