دومین سالانه رشت شهر خلاق خوراکشناسی یونسکو با حضور مدیران استانی و مسؤولین شهری و روسای شوراهای اسلامی و کمیسیونهای فرهنگی اجتماعی و شهرداران دیگر شهرهای خلاق ایران از جمله دکتر نادر نوروزی شهردار کرمانشاه و جمعی از اعضای شورای شهر برگزار شد/به گزارش اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه؛ استاندار گیلان، در دومین سالانه رشت شهر خلاق خوراکشناسی یونسکو در تالار مرکزی این شهر با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم با بیان اینکه گیلان کلکسیونی از انواع غذاها را با خلاقیت و هنرمندی زنان و مادران این مرز و بوم در اختیار دارد، افزود: بانوان هنرمند گیلانی با خلاقیت و نوآوری حتی با کمترین امکانات بهترین و لذیذترین غذاها را تهیه میکنند/وی با تاکید به اینکه رشت در مباحث مختلف شهره است، تصریح کرد: استان گیلان در دامان خود مردان و زنانی را پرورش داده است که افتخار ایران و جهان هستند و یکی از هنرهایی که در این مرز و بوم وجود دارد هنر زیبای رشتی دوزی است که با دستان بانوان هنرمند این شهر و دیار تولید میشود/استاندار گیلان با اشاره به اینکه مردمان رشت بسیار متمدن هستند، افزود: میهمانان امروز قدم در شهری گذاشتند که بسیار متمدن و با فرهنگ ایرانی و اسلامی به خوبی آشنا هستند و سردار پر آوازه این شهر شهید میرزا کوچک خان جنگلی در دورانی در برابر استکبار دوران پهلوی قد علم کرد که کمتر کسی جرات و جسارت این اقدام را داشت.
مدیر انجمن حمایت از بیماران سرطانی کرمانشاه گفت: نخست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مسوول رسیدگی به این بیماران نیازمند است و باید پرسید وقف خاصی که از سوی خیران برای تامین دارو و مراحل درمان به این ارگان می رود در کجا هزینه می شود؟ و از سوی دیگر نزدیک به چهارماه است که کمکی از سوی بیمه سلامت به بیماران نشده است/عبدالحسین زهتابان در گفت و گو با خبرنگار طلوع، با بیان اینکه یک هزار و 100نفر بیمار نیازمند، تحت نظر این انجمن هستند، افزود: از هر مراجعه کننده مدارک پزشکی گرفته می شود و وضعیت او از نظر داشتن خانه، سرپرست بودن خانواده، میزان حقوق و دریافتی، بررسی می شود و براساس امتیازاتی که کسب می کند به میزان 40تا90درصد هزینه داروی وی را پرداخت می کنیم/کاش شهروندان بتوانند کمک های انسان دوستانه خود را مدیریت کنند یعنی به جای دادن پول های خرد به متکدیان خیابانی آن را به سمت انجمن های خیریه هدایت کنند، که در این صورت نه تنها فردی برای تکدی گری در خیابان تشویق نمی شود بلکه خیرات به دست نیازمندان واقعی می رسد همانند کاری که در شهر زنجان انجام شده است/ یک بیمار سرطانی در کرمانشاه با هزینه های بسیاری مواجه است، تامین دارو، انجام پرتودرمانی، سونوگرافی و حتی ویزیت پزشک همگی هزینه بر است، چرا یک بیمار حتی برای یک مراجعه کوچک که شاید دو دقیقه هم زمان نبرد، باید 180هزار تومان ویزیت به پزشک پرداخت کند؟/بیمه سلامت بارها در بوق و کرنا کرده است که صفر تا 100هزینه دارویی و پزشکی بیماران سرطانی و صعب العلاج را پراخت می کنیم ولی اکنون 4ماه است که یک ریال پرداخت نشده، چرا نمی گویند وقتی که بودجه باشد کمک صورت می گیرد؟این شعاردادن ها تنها موجب امید واهی در بیماران می شود، هزینه رفت و آمد بیماران ما برای مراجعه به اداره کل بیمه سلامت نزدیک به50هزار تومان برای هربار مراجعه است/مجوز ما از سوی استانداری صادر می شود و اکنون انجمن های سرطانی متعددی در کرمانشاه ایجاد شده اند و هنگامی که علت این کار را در استانداری پرسیدم گفتند «که از سوی وزرات کشور خواسته شده 950خیریه در استان ایجاد شود»، که در نهایت به همین اوضاع نابه سامان ختم می شود، شهروندان بدانند این انجمن زیرنظر استانداری است و گردش مالی آن بررسی می شود و کمک های خیرانه به دست بیماران واقعی می رسد.
به گزارش پایگاه خبری طلوع کرمانشاه؛دکتر نادر نوروزی وجود زباله های قابل اشتعال و گرمای بالای هوا را علت آتش سوزی رخ داده عنوان و تصریح کرد :به محض وقوع حریق ،نیروهای آتش نشانی در قالب ۱۴ خودرو از ده ایستگاه در محل حادثه حاضر شدند و در همان ساعت های ابتدایی آتش مهارگردید/ با مدیریت و حضور به موقع نیروها و با ایجاد خاکریز در اطراف محل آتش سوزی از گسترش آتش به زمین های کشاورزی مجاور جلوگیری شد/خوشبختانه این آتش سوزی هیچ گونه خسارات جانی به دنبال نداشت و خسارت های مالی آن هم جزیی بوده است/گرچه علت آتش سوزی مشخص است اما توسط اکیپ بازرسی فنی آتش نشانی مجددا دلیل بروز حریق در مرکز بازیافت بررسی و به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد /آتش سوزی توسط نیروهای شهرداری مهار شد اما حضور مسئولان و نیروهای مدیریت بحران استانداری ،فرماندار،پالایشگاه نفت و پتروشیمی به هنگام وقوع حریق در مرکز بازیافت زباله شهر کرمانشاه قابل ستایش است/گفتنی است مرکز بازیافت زباله شهر کرمانشاه در مجاورت روستای عمه در ابتدای منطقه درود فراوان قرار دارد .
به گزارش پایگاه خبری طلوع کرمانشاه، مسئله مرغ طی یکی دو ماه اخیر به دغدغه مردم تبدیل شد، کمیاب شدن این محصول غذایی که در نتیجه افزایش قیمت نهاده های دامی و کاهش جوجه ریزی رخ داد صدای بسیاری از مردم را درآورد و خیلی ها خواستار ورود جدی متولیان امر نسبت به این موضوع شدند/ یکی از فروشندگان مرغ در منطقه فردوسی در این رابطه به خبرنگار طلوع کرمانشاه، گفت: یکی از دلایلی که تا چندی پیش عموما در اکثر مرغ فروشی ها این محصول به صورت فیله شده و بسته بندی به دست مشتریان می رسید قیمت بسیار بهتر آن نسبت به مرغ سالم بود/«حسین.م»ادامه داد: به دنبال کاهش مرغ در بازار، واحدهای عرضه کننده که میزان کمتری نسبت به سهمیه همیشگی خود دریافت می کردند اقدام به بسته بندی، فیله کردن و یا فروش ران و سینه مرغ کرده و آن را با قیمت بالاتری نسبت به مرغ سالم می فروختند/این عرضه کننده مرغ تصریح کرد: این کار هرچند به ضرر مردم بود اما بخشی از ضرر و زیان مرغ فروشی ها را جبران می کرد هرچند الان وضعیت بهتر از قبل شده و هم مرغ سالم و هم فیله شده به وفور در اکثر مرغ فروشی ها یافت می شود/موضوع فیله کردن مرغ و یا عرضه ران و سینه هم مسئله ای نبود که عموم شهروندان با توجه به مشکلات معیشتی به آن معترض نباشند، هنوز هم خیلی از مردم قادر به خرید مرغ های بسته بندی و به اصطلاح فیله شده نبودند تا اینکه سرانجام با افزایش قیمت ها سروکله مرغ سالم در واحدهای عرضه کننده پیدا شود/روزهای پایانی اردیبهشت و با فروکش کردن التهاب کمبود مرغ، متولیان امر در نهایت با جمع بندی همه شرایط و جوانب، قیمت مصوب مرغ را کیلویی 73 هزار تومان اعلام و عنوان کردند فروش بیشتر از این نرخ تخلف است/اما در طول یک ماه اخیر آنچه که به چشم آمد عرضه مرغ با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب اعلامی تقریبا از سوی تمامی مرغ فروشی ها و واحدهای صنفی عرضه کننده بود، قیمتی که بین 4 تا 6 هزار تومان درمناطق مختلف شهر کرمانشاه در نوسان است/مشاهدات میدانی خبرنگار طلوع کرمانشاه در نقاط مختلف شهر همانند بلوار زن، فرهنگیان فاز دو، فردوسی، باغ نی، مسکن و آبادانی، حاکی از آنست است، نرخ مرغ در همه این مناطق بالاتر از نرخ مصوب اعلامی است که بسته به منطقه جغرافیایی از 4 هزار تومان آغاز و در برخی مناطق به 6 هزار تومان می رسد/همین مشاهدات حاکی است در اکثر مرغ فروشی ها، قیمت این محصول 78 هزار و 500 تومان است و واحدهای صنفی با نصب تابلو بر سر درمغازه آن را عملا به مردم اعلام کرده اند.
سید جواد حسینی کیا نماینده حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است که در این سالها کمکیبه صنایع و معادن استان نکرده، چشم انتظاری ۴ساله برای افتتاح پتروشیمی نمونه ای از این وعده های آشنا و تو خالی است/حسینی کیا نماینده حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی است، حوزهای که از لحاظ زیرساختی، بنا به ادعای خودش وضعیت مساعدی ندارد/عدم زیرساختهای روستایی خصوصا راه ها و طرح هادی روستایی، پیشرفت نامناسب طرح نهضت ملی مسکن و چشم انتظاری مستاجران سنقر برای خانه دار شدن، ضعیف بودن امکانات ورزشی و درمانی در سنقر و … همه گوشههایی از وضعیت نامناسب این شهرستان است/سنقر از دیرباز در زمینه کشاورزی و دامداری شهره بوده و آفتابگردانش در سراسر ایران شهره است اما دریغ از آنکه در این سالها در بخش صنایع تبدیلی کاری صورت گیرد و یا واحدهای بزرگ مدرن فرآوری شامل دانه کشی حداقل برای محصول دانه آفتابگردان ایجاد شود/در حالی جوانان سنقر با نرخ بالای بیکاری مواجهند که برند فرش دستباف سنقر که زمانی در سراسر دنیا برای آن سر و دست میشکستند به دلیل عدم حمایت از قالیبافان در آستانه نابودی است/پتروشیمی سنقر یکی از وعدههای مهم و آشنای حسینی کیا در این سالها بود، طرحی که سالها قول پیگیری آن را داد و قرار بود با حضور وزیر نفت کلنگ زنی شود، در نهایت در سال ۱۳۹۸ و البته بدون حضور وزیر نفت کلنگ زنی شد و قرار بود ظرف مدت ۱۲ تا ۱۴ ماه به بهرهبرداری برسد و با افتتاح آن صنایع پایین دستی متعدد نیز شکل بگیرد/حالا که در سال ۱۴۰۲ قرار داریم و با گذشت بیش از چهار سال هنوز این طرح افتتاح نشده است و مردم سنقر همچنان چشم انتظار یک واحد صنعتی بزرگ در منطقه هستند/نکته تاسف بار مهم دیگر این است که حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است و در این سالها هیچ کمکی به صنایع و معادن استان نکرده است/خودروسازی صحنه یکی از نزدیک ترین طرح ها به حوزه کاری حسینی کیا است که بارها خواستار توسعه آنها و حتی ایجاد صنایع پایین دستی قطعه سازی برای این طرح شد اما این مصوبه سال ۱۳۹۰ سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه تنها در حد یک سالن مونتاژ باقی مانده است.
مدیرکل فرودگاه کرمانشاه با توجه به آغاز عملیات بهسازی باند این فرودگاه گفت: فرودگاه شهید اشرفی از سال 1350 احداث شده و در طول این سالها همواره با انجام پروژههایی نظیر اجرای روکش و درزگیری، باند فرودگاه عملیاتی نگاه داشته شده بود/وی با بیان اینکه پروژه بهسازی باند فرودگاه شهید اشرفی باید در سالهای گذشته انجام میشد، افزود:این باند به علت اضمحلال لایه های رویی دیگر امکان نشست و برخاست حتی برای پروازهای کوچک هم نداشت و در این خصوص چاره ای جز پذیرفتن ریسک آغاز بهسازی بانداصلی باقی نمانده بود/مقاومت باند پایین آمده بود و ادامه آن وضعیت برای ایمنی پرواز و حفظ جان مسافران میتوانست خطرآفرین باشد/فرودگاه کرمانشاه نباید تعطیل میشد:به لحاظ موقعیت منطقه ای فرودگاه کرمانشاه و اعزام و پذیرش مسافران استان، استانهای همجوار و زایران عتبات عالیات و مسافران عراقی و داشتن رتبه هشتم بین فرودگاههای کشور امکان تعطیلی فرودگاه حتی برای مدت کوتاهی هم امکان پذیر نبود/مدیرکل فرودگاه کرمانشاه با اشاره به تبدیل شدن تاکسیوی موازی به باند موقت گفت: برای جلوگیری از تعطیلی فرودگاه، اقدام به رفع معارض و تبدیل تاکسیوی به باند موقت کردیم/وی با بیان اینکه در باند جدید به دلایل عملیاتی، پروازهای تا بدنه متوسط از طلوع تا غروب آفتاب پرواز انجام میشود، گفت: ۳۴ پرواز بهصورت هفتگی در این فرودگاه توسط شرکت های هواپیمایی ایرانایر، وارش، قشمایر، پارسایر و آساجت به مقاصد تهران، مشهد و عسلویه برقرار است/وی با بیان اینکه ممکن است عدهای کاهش تعداد پروازهای فرودگاه کرمانشاه را مرتبط با آغاز عملیات بهسازی باند بدانند، گفت: باند موقت(11 راست، 29 چپ) با مقاومت 84، یکی از باندهای استاندارد و مطلوب کشور است که قابلیت نشست و برخاست پروازهای بدنه متوسط تا ۲۰ پرواز در روز را دارد/معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز با بیان اینکه این پروژه از تاریخ 12 اردیبهشت امسال با اعتباری بالغ بر 460 میلیارد تومان آغاز شده است، در خصوص زمان تحویل این پروژه گفت: این قرارداد یکساله است اما این نوید را می توان داد که تا 15 مهر به بهره برداری برسد/در حال حاضر باند موقت فرودگاه با شرایط بسیار خوبی در حال سرویسدهی به مردم است اما با افتتاح باند اصلی شاهد رونق هرچه بیشتر پروازها خواهیم بود.
رییس شورای شهر کرمانشاه از استعفای شهردار کرمانشاه خبر داد و افزود:درخواست استعفای شهردار در جلسه فوق العاده امروز شورای شهر بررسی می شود/پوریا فخری با بیان اینکه نامه رسمی استعفای شهردار کرمانشاه به شورای شهر تحویل نشده است، گفت: گویا این نامه به فرمانداری کرمانشاه تحویل شده است/در همین راستا فرمانداری تقاضای برگزاری جلسه فوق العاده از شورای شهر داشته که امروز(25 خرداد) این جلسه برگزار می شود/در جلسه امروز بحث استعفای شهردار کرمانشاه مورد بررسی قرار می گیرد.
انجمن چهره سان مشیانه به مدیریت "نسترن رستمی" در دفاع از حقوق زنان و خانواده در حال فعالیت است که مجوز آن رسما از سال 96 اخذ شده است، این انجمن که در راستای توانمندسازی بانوان خودسرپرست و بدسرپرست نیز فعال است به گفته مدیرش، با مشکلات متعددی مواجه است چراکه اکثر مسوولان استانی، هیچ اعتقادی به هنر و کارهای فرهنگی ندارند و تنها در کارهای تبلیغاتی خود را مدافع هنر نشان می دهند/رستمی در گفت وگو با خبرنگار طلوع در کرمانشاه، از کودک همسری به عنوان یکی از مهم ترین معضلات اجتماعی و فرهنگی در نواحی حاشیه ای شهر یاد کرد که افزایش یافته و در همه این موارد کودک اطلاعی از وضعیت جسمانی خود ندارد و نمی داند ازدواج چیست و تنها آن را به پوشیدن لباس عروس تصور می کند/اکثر این کودکان کمتر از یک یا دوسال بعد از ازدواج، باردار می شوند گاها موقع زایمان جان خود را از دست می دهند و مادرانی که زنده می مانند به دلیل اعتیاد همسر و یا انواع آسیب های اجتماعی پس از مدتی از همسر جدا می شوند و در بیشتر مواقع به یک فرد تن فروش تبدیل می شوند و دیگر تمایلی به کارکردن ندارند، عده ای دیگر موادفروش می شوند و برخی دیگر رها می شوند چراکه خانواده پذیرای آنان نیست در نتیجه به سمت خانه های تیمی می روند و درگیر اعتیاد می شوند و برخی دیگر به فروش بچه اقدام می کنند و دست به بارداری های متعدد می زنند/این فعال امور مردم نهاد به اجرای تئاتر شورایی درخصوص کودک همسری اشاره کرد و افزود: محور این تئاتر بر افزایش اعتماد بنفس و پیشگیری از کودک همسری به ویژه در نقاط حاشیه ای شهر بود که با شروع تبلیغات، تماس های مکرر گرفته شد که این تئاتر باید در چارچوبی باشد تا کودک همسری زیرسوال نرود وچارچوب اسلامی آن رعایت شود که در نتیجه از سوی مسوولین و مدیران برای اجرای آن بسیار محدود شدیم و سعی کردیم از بعد اجتماعی بیشتر به آن بپردازیم/رستمی اضافه کرد، هرچند در این زمینه فعالیت های بازدارنده در قالب تبصره های جزیی وجود دارد، که باید توان جسمی و ضعف بدنی در نظر گرفته شود و محضر و قضات برای ازدواج دختران زیر 18سال این نکات را باید لحاظ کنند و اگر قاضی تشخیص دهد دختر توانایی ازدواج را دارد، این کودک همسری منعی نخواهد داشت.
رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب یکی از معروف ترین رژیم های غذایی و در واقع نوعی الگوی غذاخوردن است که بین دورههای غذاخوردن و ناشتایی در تناوب است/این رژیم به شما نمیگوید چه غذایی بخورید بلکه به شما میگوید کی غذا بخورید و این یکی از تفاوتهای اساسی آن با دیگر انواع رژیم لاغری است/در رژیم فستینگ شما بین ساعات روزه داری و ساعاتی که میتوانید غذا بخورید در تناوب هستید. ایده رژیم روزهداری این است که در ساعاتی که شما غذا نمیخورید و بدن شما کالری دریافت نمیکند، به جای قند از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده میکند و این اتفاق باعث میشود که لاغر شوید. در مورد این رژیم ادعا میشود که محدود کردن دریافت کالری به ویژه شبها، میتواند التهاب، مقاومت به انسولین و چاقی را کاهش دهد/احسان حجازی،متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درباره رژیم های روزه داری متناوب توضیحاتی داد و اظهار کرد: چاقی و اضافه وزن آورده زندگی مدرن است، موضوعی که افراد را ترغیب به استفاده از راهکارهای سریع برای کاهش وزن میکند/وی با اشاره به اینکه یکی از روشهایی مورد توجه جوامع مدرن و افراد با مشغله زیاد است، رژیمهای روزهداری متناوب یا فستینگ است، افزود: این رژیمها اصولا برای افرادی است که حوصله و صبوری کنترل دریافت و شمارش کالری را ندارند/متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه رژیمهای غذایی روزهداری متناوب علی رغم کارایی بالا در برخی افراد اثر عکس دارد، گفت: برخی به این دلیل که ساعاتی از روز را گرسنه میشوند و یا با محدودیت کالری مواجهاند در بازه زمانی آزاد بی رویه غذا میخورند و کالری بیشتری دریافت میکنند و چاقتر از قبل میشوند/رژیم روزهداری متناوب شش روش دارد که سادهترین حالت آن 12 ساعت روزهداری است که ساعاتی از آن را در خواب میگذرانیم در این روش فرد 12 ساعت از شبانهروز را چیزی نمیخورد؛ به طورمثال از هشت صبح تا هشت شب صرف غذا آزاد و باقی ساعات ممنوعیت غذا خوردن وجود دارد/عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به یکی دیگر از انواع رژیمهای غذایی فستینگ روزهداری اشاره کرد و ادامه داد: رژیم 16 به هشت یکی دیگر از رژیمهای فستینگ است، در این روش فردیکه از این رژیم پیروی میکند هشت ساعت غذا میخورد و در 16 ساعت باقیمانده روزهدار است/ساعات منع غذا خوردن در رژیم روزهداری متناوب مختلف است، این تقسیم بندی با شرایط جسمی و میزان اضافه وزن افراد تفاوت دارد/از دیگر مدلهای رژیم فستینگ میتوان به رژیمهای هفتگی اشاره کرد از جمله اینکه در برخی رژیمها محدودیت برای دو روز در هفته است به این شکل که به طور مثال دو روز در هفته محدودیت دریافت کالری وجود دارد و مابقی روزها کالری به میزان دلخواه و متعادل دریافت میشود، نکته اینجاست که این دو روز نباید پشت سر هم باشد/متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه با بیان اینکه رژیمهای روزهداری متناوب عوارض و درعین حال سودمندیهایی هم دارد، گفت: از مزایای این رژیمها ایجاد تغییراتی در ترکیبات بدن است، به عبارتی این رژیمها باعث کاهش حجم دور کمر و چربی شود.
مختار صیدی در گفت و گو با خبرنگار طلوع کرمانشاه اظهار داشت: کبدی یکی از هیات های موفق ورزش استان در سال های اخیر بوده و توانسته ملی پوشان زیادی را به تیم های ملی آقایان و بانوان در رده های سنی مختلف تحویل دهد/حضور 4 ملی پوش خانم و 2 ملی پوش آقا در آخرین مرحله اردوی آمادگی تیم های ملی که هم اکنون به ترتیب در تهران و قزوین در حال برگزاری است، دلیلی بر این مدعاست که کبدی کرمانشاه یکی از هیات های فعال و موفق استانی است/اگر می خواهیم همین روند ادامه داشته باشد و در آینده نیز ملی پوشان خوبی را تربیت کنیم نیاز به اعتبار و مشوق های مالی داریم که متاسفانه دست هیات کبدی کرمانشاه تقریبا خالی است/در حال حاضر هیات کبدی تنها توان اعزام تیم ها به مسابقات آن هم اکثرا با مینی بوس را دارد در حالی که اگر می خواهیم برای ورزشکاران نوجوان و جوان خود ایجاد انگیزه کنیم باید در کنار این اعزام ها مشوق های مالی هم درنظر گرفته شود/متاسفانه مشکلات مالی به قدری زیاد است که اگر تیم های کرمانشاه در مسابقات مختلف حائز رتبه و مقام شوند توان پرداخت هیچ پاداش و جایزه ای به آن ها برای افزایش روحیه و انگیزه در ورزشکاران خود نداریم و این در دراز مدت قطعا به آن ها آسیب می زند/در حال حاضر هر اعزامی که صورت می گیرد برای 2 تا 3 روز اسکان و اقامت در استانی دیگر حداقل بین 70 تا 80 میلیون تومان هزینه می کنیم که بخش زیادی از این مبلغ را به کمک دوستان و خیران ورزشی و ارتباطاتی که برقرار می شود، فراهم می کنیم.