مسعود قلعهسفیدی، رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه،اظهار کرد: بامداد امروز ساعت ۴ و ۳ دقیقه حادثه تصادف میان اتوبوس و تریلی در محور اسلام آبادغری به حمیل روستای گردنگاه قوچمی اتفاق افتاد که در این حادثه ۱۶ نفر از مسافران مصدوم شدند/تمام ۱۶ مصدوم این حادثه با سه دستگاه آمبولانس اورژانس پیش بیمارستانی و یک دستگاه آمبولانس هلال احمر به بیمارستان امام خمینی(ره) اسلامآباد غرب منتقل شدهاند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طلوع کرمانشاه؛ نادر نوروزی روز یکشنبه در بازدیدی که هم اکنون از پروژه های عمرانی شهر کرمانشاه با هدف کاهش بار ترافیکی در حال انجام است در جمع خبرنگاران، گفت: تمام کلانشهرها نیازمند یک رینگ ترافیکی هستند، یعنی مسیری که در اطراف شهر ایجاد می شود و به دنبال کاهش بار ترافیکی بخش مرکزی شهر و هدایت نقل و انتقال به بخش جانبی است و کرمانشاه فاقد چنین رینگ ترافیکی است که باید ایجاد شود/در سال گذشته بخشی از این رینگ در قالب بلوار شهید سرابیان و شهید دایی پور ایجاد شد که امسال نیز این طرح را از بلوار شهید دایی پور تا منطقه ملاحسینی و پشت جعفرآباد ادامه می دهیم/ معبراتصال سراب قنبر به شهرک صادقیه که امروز مورد بازدید قرار گرفته زیباشهر را به شهرک صادقیه متصل می کند و موجب کاهش بار ترافیکی میدان فردوسی می شود که یک نقطه تقسیم ترافیک در جنوب جغرافیایی شهر کرمانشاه است، با ایجاد این معبر بار ترافیکی میدان فردوسی کاهش می یابد و موجب می شود دسترسی به معبر جانبی که در حال احداث است انجام شود/از سوی دیگر تکمیل پروژه پل میدان سپاه باعث تسهیل ترافیکی جنوب به شمال و شمال به جنوب در محور اصلی شهر می شود و در بخش غربی شهر، معبر شهرک امام خمینی(ره) به شهرک مهدیه یا دره دراز را داریم که باعث کاهش ترافیک میدان سنجابی و مسیر دولت آباد می شود./این مسوول افزود: ترافیک محورهای مرکزی با بهره برداری از این محورها کاهش می یابد البته ما نیازمند ایجاد تقاطع های غیرهم سطح بیشتری هستیم که می توان به دو پل اشاره کرد که یکی در دست احداث قرار دارد و یک پروژه در مسیر شمال به جنوب کمربندی غربی قرار دارد و پلی دیگر در اتوبان امام خمینی(ره) یا کمربندی شرقی است که احداث می شود چون عرض معابر با میزان تردد ترافیکی همخوانی ندارد.
روز دوم خرداد جاری خبری در یکی از خبرگزاری های استانی منتشر شد که در آن دادستان شهرستان کرمانشاه از دستگیری اعضا شبکه سازمان یافته اختلاس دارو در یکی از داروخانه بیمارستانی کرمانشاه توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) خبر داد. در خبرها آمده که سرشبکه این باند مسئول داروخانه این بیمارستان بوده که اقدام به اختلاس۵۳ هزار عدد داروی مورد نیاز مردم در بخش دولتی کرده و در بازار دارو به فروش رسانده بود. هنوز چند روز از انتشار این خبر نگذشته بود که خبری بدتر و تکان دهنده با مضمون «نشت اشعه پرتوزا به علت سرقت قسمتی از قالبهای سربی بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) شهر کرمانشاه» خبرساز شد. ابعاد خبر دوم به حدی بزرگ بود که خبر اول خود به خود در حاشیه قرار گرفت زیرا ریاست دانشگاه در اولین مصاحبه خبری آن را "جنایت" خواند. هرچند بیش از دو هفته از گزارش دادستان کرمانشاه مبنی بر اختلاس دارو گذشته است اما بر حسب رسالت اجتماعی قصد داریم در این نوشتار مهمترین ابعاد خبر " اختلاس داروی بیمارستانی " را واکاوی کنیم : مطلب اول اینکه معمولا سربازان گمنام امام زمان (عج) از طریق اداره اطلاعات وقتی وارد عمل می شوند که اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند و این اطلاعات کافی معمولا به دنبال تکرار جرم در دسترس آنان قرار می گیرد و بنابرین لازم است به افکار عمومی پاسخ داده شود این باند اختلاس دارو چه مدت زمان فعالیت داشته و در مجموع تاکنون چه مقدار دارو از بیمارستانهای دولتی خارج کرده اند و خسارت ریالی این اختلاس چقدر است؟ سوال دوم این است که معاون غذا و دارو باید بیش از هر مقام دیگری در این خصوص پاسخگو باشد زیرا مدیریت دارو یکی از مدیریت های چندگانه معاونت غذا و دارو است که وظیفه نظارت مستقیم بر داروخانه های سطح شهر و نیز داروخانه بیمارستانها را بر عهده دارد. با این وجود تاکنون هیچ مصاحبه یا نشست خبری با محوریت معاونت محترم غذا و دارو انجام نشده و تلاشی نیز از جانب معاونت غذا و دارو کرمانشاه جهت روشن کردن افکار عمومی صورت نگرفته است/در سومین سوال باید پرسید که چرا سیستم های نظارتی هوشمند کافی برای شناسایی چنین موضوعاتی را نداشته اند؟ و برای افزایش هوشمندی سیستمهای نظارتی و جلوگیری از بروز مواردی مشابه در آینده چه باید کرد؟/مگر نه این است که بارها از سوی مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جلسات کوچک و بزرگ عنوان شده سلامت و آرامش مردم خط قرمز این حوزه است و کوتاهی در حوزه سلامت مردم قابل قبول نیست»، پس چرا کنترل و تدبیری برای پیشگیری از چنین جنایاتی درنظر گرفته نشده است و مشخص است تنها با شعار و حرف نمی توان حامی سلامت مردم شد!/باید پرسید که چه عزمی برای برچیدن فسادهایی اینچنینی آنهم در ارگان هایی که زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی قرار دارند وجود دارد و برای برخورد با عوامل ناامنی اقتصادی و فساد در حوزه سلامت و پیشگیری از بروز تخلف و سو استفاده از موقعیت شغلی چه برنامه موثری در نظر گرفته شده است.
چالابه ای که نزدیک به یک دهه است توسط برخی از مافیا و سرمایه داران در معرض نابودی کامل قرار گرفته، این روزها با نگرانی تازه ای مواجه شده است/برای حفظ منطقه بکر چالابه همواره نگران هستیم، ترس ازینکه نکند حجم زباله های رهاشده، دل پاک چالابه را بیمار کند، ترس ازینکه نکند به بهانه ایجاد پارکینگ، ساخت و سازهای دیگری صورت گیرد و یا ترس ازینکه مبادا زخم چاقو برای یادگارنوشت بر قلب مابقی درختان سرسبز منطقه بنشیند/درختان قطع شده،شیشه، قوطی و سیگار در طبیعت رهاشده، آثار دود و شعله های خاموش نشده، همه و همه ناشی از نگاه بی تفاوت برخی گردشگران به این منطقه است ولی تنها این افراد برای ضربه زدن به چالابه مقصر نیستند و مشکل دیگر به مدیریت و کنترل ناکافی باز می گردد.
صنایع دستی یکی از ثروت های بالقوه استان کرمانشاه است که همیشه با بی مهری مسئولین و عدم حمایت آنها روبرو بوده است، ثروتی که با ناکارآمدی نادیدهگرفته شده و به خوبی از آن استفاده نمی شود/نبود بازارچه متمرکز برای فروش محصول، بالابودن هزینه های شرکت در نمایشگاه تنها بخشی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان صنایع دستی در استان است و بنا برگفته برخی از این صنعتگران، اگر حمایت مسئولین در بخش نمایشگاههای خارجی را داشتند و مجبور نبودند با هزینه شخصی شرکت کنند برای شناساندن تولیدات داخلی وفروش محصولات، موفقیت های زیادی کسب می ش ولی تنها افرادی که کارت بازرگانی دارند می توانند تا حدودی از حمایت دولت استفاده کنند/در نمایشگاههای داخلی نسبتا شرایط بهتری وجود دارد اما در کرمانشاه استقبال از تولیدات کمتر است و با قیمت بسیار پایینی، محصولات فروخته می شود/صنعتگران براین باورند، مسئولین اگر بخواهند میتوانند با وجود صنعتگران توانمند و فعال که در این عرصه وجود دارد، درآمدهای کلان ارزی داشته و در نتیجه مشکل بیکاری به راحتی شود/از همین رو در بررسی هاو گفتگوهای انجام شده با تولید کنندگان و صنعتگران اغلب شاهد گلایه آنان از مسئولین می شویم/یکی از بانوان فعال در عرصه هنری میناکاری که نخواست نامش فاش شود، با ابراز نارضایتی از بازار فروش، گفت: اگر به زودی اقدامات مثبتی در این زمینه صورت نگیرد با توجه به بالا بودن اجاره مغازه ها، مجبور است دست از کار بکشد در حالی که نان آور خانواده است/یکی دیگر از فعالان مصنوعات چوبی با بیان اینکه قیمت چوب، به همراه هزینه تولید و اجاره کارگاه و فروشگاه بالا رفته، افزود:ما ناچاریم قیمت محصولات را به تناسب هزینه بالا ببریم و با توجه به عدم قدرت خرید مردم، میزان فروش کم می شود و اگر وضع به همین منوال پیش برود باید شغل دیگری را پیشه کنیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طلوع کرمانشاه، جشنواره اسب اصیل کرد طبق آنچه پیشتر اعلام شده قرار است اواخر خرداد و اوایل تیرماه امسال در کرمانشاه با حضور شرکت کنندگانی از استان های کردنشین ایران و همچنین کشور عراق برگزار شود/در حالی که ابتدا عنوان شد بیستون و محوطه کنار هل لاله این شهر میزبان این رویداد بین المللی خواهد بود، بعدها عنوان شد این جشنواره به کرمانشاه منتقل شده و قرار است در استادیوم 15 خرداد برگزار شود/همین زمزمه ها کافی بود که صدای اعتراض متولیان فوتبال کرمانشاه بلند شود و برگزاری این رویداد در این استادیوم را باعث نابودی زمین چمن مجموعه 15 خرداد بدانند/در عین حال مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و هیات سوارکاری کرمانشاه می گویند برگزاری این رویداد در مجموعه ورزشی 15 خرداد هنوز قطعی نشده است و طی روزهای آتی تکلیف محل برگزاری جشنواره مشخص خواهد شد/رئیس هیات سوارکاری هم با انتقاد و گلایه از اینکه استانی مثل کرمانشاه هنوز یک پیست سوارکاری ندارد، عنوان کرد که زمینی که الان در آن استادیوم فوتبال ساخته اند زمانی متعلق به هیات سوارکاری و به نوعی پیست اسب سواری بوده است،استادیومی که تاکنون یک مسابقه مهم فوتبالی هم در آن برگزار نشده است/رئیس هیات فوتبال استان در گفت و گو با خبرنگار طلوع کرمانشاه ضمن مخالفت با برگزاری جشنواره اسب اصیل کرد در استادیوم 15 خرداد، گفت: برگزاری این رویداد در زمین فوتبال استادیوم باعث نابودی و ویرانی چمن آن می شود/علیرضا محبی زنگنه تصریح کرد: برگزاری جشنواره اسب اصیل کرد باعث می شود زمین چمن استادیوم ویران شود و بعد هم امکان بازسازی دوباره را نخواهد داشت/اگر قرار بر نمایش اسب های اصیل است می توان از چمن طبیعی قزانچی و یا محوطه کنار هتل لاله بیستون استفاده کرد/رئیس هیات فوتبال کرمانشاه خاطرنشان کرد:هزینه های زیادی برای زمین چمن استادیوم 15 خرداد کرمانشاه شده و حیف است برای برگزاری یک جشنواره این همه هزینه را بر باد داد/ برگزاری جشنواره اسب اصیل کرد اقدام ارزشمندی است ولی باید در مکان مناسب برگزار شود تا آسیبی به زیرساخت های رشته های دیگر وارد نشود.
بیکاری معضل شماره یک کرمانشاه است، بیماری اقتصادی مهلکی که بیش از نیم قرن است به جان این استان افتاده و باعث شده کرمانشاه ازنظر نرخ بیکاری جز سه استان اول کشور باشد/تکاپوی زیاد و حتی تشکیل یک قرارگاه ملی اشتغال نیز به کمک بیکاری کرمانشاه نیامده است و بر اساس آمارهای متغییری که اعلام میشود هنوز بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ هزار نفر در کرمانشاه بیکار هستند که باید ریزش نیروی کار موجود و دانشجویانی که ار سال با فارغالتحصیلی به جمع بیکاران اضافه میشوند را نیز لحاظ کرد/هر ساله آمارهایی درباره ایجاد اشتغال در کرمانشاه اعلام میشود که بارها تاکید شده صحت سنجی این آمارها و راستی آزمایی آنها نیز صورت میگیرد، اما گاهی اینشبهه ایجاد میشود که شاید آمارها با واقعیت جامعه چندان مطابقت نداشته باشد/اگرچه عنوان میشود بر اساس آمارهای سامانه رصد که مرجع ثبت مشاغل ایجاد شده از سوی همه دستگاهها است سال گذشته حدود ۴۸ هزار فرصت شغلی در کرمانشاه ایجاد شده اما بر اساس آمارهای تامین اجتماعی در سال گذشته تنها چهار هزار بیمه شده تامین اجتماعی جدید داشتیم، یعنی کمتر از یک دهم اشتغالی که ادعا میشود در کرمانشاه ایجاد شده است!/این تناقض ۱۰ برابری یا ناشی از اشتباهات ریشهای در شیوه محاسبه مشاغل ایجاد شده است و یا حاصل آمارسازی!/اینکه به دلیل نرخ بیکاری بالا قرار باشد که هر چیزی از جمله تمدید پروانه کسب اصناف و تبدیل وضعیت نیروهای دستگاهها و شرکتها را جز آمار اشتغال محاسبه کنیم تا مسکن مقطعی بر اذهان عمومی باشد به هیچ عنوان پذیرفتی نیست.
مسیر سه راه قزانچی به سه راهی بیاشوش به جاده مرگ معروف شده که بوی خون می دهد، جاده ای که هرماه باحادثه عجین می شود و پژواکناله و ضجه قربانیانش به گوش می رسد/خطر در پیج و تاب جاده های اورامان کمین کرده، این مسیر که از نقاط حادثه خیز استان است بوی رفتن و برنگشتن می دهد، به دور بودن این محور از اصول اولیه ساخت جاده، غیراستانداردبودن خودروهای داخلی، تاثیر اندک جرائمرانندگی موجب شده بارها و بارها خون عزیزی بر زمین ناهموارش جاری شود و خانواده ای تا ابد داغدار شود/از بین رفتن پنج تن از یک خانواده، جان باختن سه و هفت نفره سرنشینان در این محور تنها بخش کوچکی از اخبار تاسف بار حوادث در این محور است، مسیری که هنوز مسوولانش نتوانسته اند آن را به صورت کامل مرمت کنند و تقصیر را بر گردن اعتبار و موقعیت جغرافیایی منطقه می اندازند و یا به بهانه زمانبربودنش، بی خیال درمانی موثر می شوند/ این مسیر محل تقاطع چهار شهر اورامانات است و روزانه 20هزار تردد در آن ثبت می شود، مسیری که با چاله های فراوان، پیچ های خطرناک و زیرسازی نامناسب آسفالت از مسافرانش استقبال می کند و اجازه سفر ایمن به هیچ مهمان را نمی دهد/ محور کرمانشاه به پاوه بعد از محور بیستون ـ کرمانشاه پرترددترین محور استان است و ضروری است که اداره راهداری و شهرسازی عنوان کنند برای ایمن سازی و بهسازی این راه چه کرده اند و و برنامه های خود را شفاف سازی کنند چراکه ابهام در این زمینه بسیار است/وضعیت جاده های اورامانات آنقدر وخیم است که سالانه بیش از 60 نفر در این مسیر براثر تصادفات جاده ای جان می دهند و روند پروژه های تعریف شده برای نقاط حادثه خیز آنقدر کند است که نتوانسته گره گشای این معضل شود/چندی پیش با پیگیریهای آرش لهوانی، نماینده مردم جوانرود، پاوه و روانسر در مجلس، عملیات آسفالت قزانچی -روانسر از کانی شریف(شابیار) به سمت روانسر با اعتبار نزدیک به یکهزار میلیاردریال استارت خورده است و باید یادمان باشد ایمن سازی این مسیر مانع از دست رفتن جان عزیز و هم وطنی دیگر می شود/کاش مسوولان مربوطه بیایند و بگویند چه کرده اند و آیا این همه تعلل و بی نتیجه ماندن به بی کفایتی و نداشتن تخصص ربطی ندارد؟ چراکه بنابه گفته لهونی، سالهاست اقدامات انجام شده نیز نتوانسته جاده های اورامانات را ایمن کند و تا رسیدن به استانداردهای نرمال راه زیادی وجود دارد.
مهدی معنوی در یک نشست خبری با بیان اینکه تخریب خانه های مخروبه با هدف افزایش امنیت وکاهش آسیب های اجتماعی انجام شده است، یاد آور شد، پس از اتمام استخراج نخاله ها توسط مسوولان مربوطه، تصمیمات و پیشنهادات لازم ارایه میشود که از این زمین ها برای چه نوع کاربری هایی استفاده شود/تخریب کامل این منازل علاوه بر اینکه در دستور کار شهرداری بود جز درخواست ساکنان دائم محله آقا جان نیز بوده چراکه به محل تجمع کارتن خواب ها و معتادان متجاهر تبدیل شده بود/نیروهای شهرداری منطقه هشت در محله آقاجان مستقر و مشغول کار هستند چرا که جمع آوری و انتقال نخاله های منازل تخریب شده کاری زمان بر است و احتمالا ۱۰روز آینده به اتمام خواهد رسید/شهردار منطقه هشت کرمانشاه تجمع و دپوی زباله را از دیگر معضلات محله آقاجان کرمانشاه دانست و تصریح کرد: ضایعاتی های متعددی در این محله مستقر هستند که زباله گردها پس از جمع آوری نخاله، آن را به این محله حمل میکردند که به تبع بخش عمده ای از آن در کوچه ها و معبرها رها میشد و علاوه بر آلودگی محیطی، سلامت ساکنان را به خطر انداخته بود به همین دلیل رسیدگی به این موضوع به سرعت در دستور کار شهرداری قرار گرفت/هم اکنون تمامی معابر اصلی محله آقا جان از زباله پاکسازی شده است و روزانه از این محله بازدید داریم و از نزدیک در جریان انجام کارها هستیم/هم اکنون نیروهای منطقه هشت در آقا جان مستقر هستند و روزانه بیست تا بیست و پنج تن زباله جمع آوری کرده و از این محل خارج می کنند که باعث بهترشدن سیمای شهری آقا جان و رضایت شهروندان شده است/وی تجمع معتادان متجاهر را از دیگر معضلات محله آقاجان دانست و تصریح کرد: گرچه رفع این مشکل در حوزه وظایف شهرداری نیست اما توسط شهرداری بخشی از معتادان جمع آوری و به کمپ های ترک اعتیاد فرستاده شده اند اما با توجه به آمار بالای آنها به همکاری فرمانداری، استانداری و دادستانی نیاز است که البته مسوولان این دستگاه ها، موضوع را در دستور کار خود قرار داده ان/جمعیت آقاجان حدود ۲۰تا ۲۲ هزار نفر است اما متاسفانه شبانه بیش از سه هزار نفر برای گذراندن شب خود وارد این محله میشدند که عموما معتادان متجاهر و کارتن خواب بودند.
از دو الی سه سال قبل، پیگیری برای برپایی همایش ملی نخود در کرمانشاه آغاز شد، همایشی که هم بعد علمی و هم تجربی داشته باشد و قرار بود به ابعاد مختلف کاشت تا فرآوری و حتی صادرات این محصول بپردازد/تاریخ این همایش چند مرتبه عوض شد تا بتوان آن را با شکوه بیشتر و با حضور چهرههای ملی و مهمانانی از سراسر کشور برگزار کرد/وزیر جهاد کشاورزی و معاونین وی، اعضای کمیسیون کشاورزی و … از جمله افرادی بودند که انتظار میرفت در این همایش ملی که برای اولین بار است برگزار میشود، شرکت کنند/اما این همایش و رویداد که سه روزه است مورد کمترین توجه قرار گرفت و حتی استاندار کرمانشاه هم در بخش مهم این آیین که صبح روز گذشته در اتاق بازرگانی برگزار شد حضور نداشت و سرپرست معاونت اقتصادی استانداری به جای وی در این همایش حضور یافت/شاید بتوان بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی را بگونهای توجیه کرد اما عدم حضور حتی یک نماینده مجلس استان کرمانشاه در این رویداد بسیار جای تاسف داشت/این در حالی است که محمد رشیدی نماینده کرمانشاه عضو مهم کمیسیون کشاورزی است و انتظار می رفت تعدادی از اعضای این کمیسیون را با خود همراه کند و به این همایش بیاید اما حتی خود او هم که همیشه ادعای حمایت از بخش خصوصی را دارد حضور نیافت. این همایش فرصتی بود تا با معرفی ظرفیتهای کرمانشاه در محصول نخود، سرمایهگذاران را برای فرآوری این محصول پای کار بیاورد تا به کمک اشتغال و اقتصاد استان بیاید/این عدم حضور نمایندگان مجلس گلایه شدید رئیس انجمن ارگانیک استان کرمانشاه و بازرس مجمع ملی خبرگان بخش کشاورزی را به همراه داشت/سجاد سنجابی با انتقاد شدید از عدم حضور نمایندگان مجلس در اولین همایش ملی نخود، این موضوع را بیانگر بی توجهی به کشاورزان دانست/وی گفت:این بی تفاوتی در حالی است که بخش زیادی از اقتصاد و اشتغال استان بر عهده بخش کشاورزی است/سنجابی حتی از کشاورزان خواست حتما بی توجهی نمایندگان مجلس را جبران کنند!